Ponedeljak, 20.09.2021. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
POVODOM TEŠKE SAOBRAĆAJNE NESREĆE NA KARABURMI

Ko sme da preispituje sudske odluke

Odluka o pritvoru je dvostepena, a za nehatne udese veoma retko se određuje pritvor, kažu pravnici. – Društvo sudija smatra da odluka sudije ne može biti predmet vansudske kontrole
Свеће, цвеће и играчке на месту удеса (Фото М. Ћурчић)

Ministarka pravde Maja Popović juče je podnela zahtev Visokom savetu sudstva (VSS) da, u skladu sa svojim nadležnostima, preispita postojanje disciplinske odgovornosti sudije za prethodni postupak Prvog osnovnog suda u Beogradu Radmile Đerić, koja je prošle sedmice odbila predlog tužilaštva da odredi pritvor Lazaru Galiću, osumnjičenom da je 18. jula izazvao tešku saobraćajnu nesreću na Karaburmi, udarivši svojim automobilom na pešačkom prelazu dvoje dece i teško ih povredio, pa pobegao.

Stariji dečak, devetogodišnji Stefan, preminuo je četiri dana kasnije u Univerzitetskoj dečjoj klinici u Tiršovoj ulici. Njegov četvorogodišnji brat operisan je usled povrede butne kosti.

Posle žalbe Prvog osnovnog javnog tužilaštva, Galiću je u petak određen pritvor odlukom krivičnog vanpretresnog veća Prvog osnovnog suda.

U Ministarstvu pravde navode da su za vođenje disciplinskog postupka protiv sudije nadležni disciplinski tužilac i komisija VSS. Napomenuto je da ovi organi na osnovu zakona treba da postupaju hitno, kako vođenje disciplinskog postupka ne bi zastarelo u roku od dve godine od dana kada je prekršaj izvršen.

Ukoliko bude utvrđeno da postoji odgovornost sudije za izvršeni disciplinski prekršaj, može mu se izreći javna opomena, umanjenje plate do 50 odsto najduže godinu dana, kao i zabrana napredovanja u trajanju do tri godine. Pored toga, ukoliko bude utvrđeno da postoji odgovornost sudije za težak disciplinski prekršaj, može biti pokrenut i postupak za razrešenje sudije, naveli su za Tanjug u Ministarstvu pravde. Naglašavaju, međutim, da sudija ne može biti krivično odgovoran za mišljenje koje je izneo u obavljanju sudijske funkcije.

Ministarka pravde Maja Popović najavila je u petak da će inicirati preispitivanje postojanja odgovornosti postupajućeg sudije koji nije odredio pritvor osumnjičenom za saobraćajnu nesreću na Karaburmi. Navela je da reaguje povodom opravdanog uznemirenja građana, da pritvor nije određen u situaciji kada je osumnjičeni nakon udesa pobegao, i da je u konkretnom slučaju postojalo više zakonskih razloga za određivanje pritvora.

Građani Karaburme svakog dana i noći su okupljeni u Ulici Marijane Gregoran, na pešačkom prelazu gde su dečaci sa ocem prelazili ulicu. Saobraćaj je i dalje zaustavljen na mestu gde je prekinut mladi život. Protestu su se pridružili i sugrađani iz drugih delova Beograda, kao i radnici sa vozilima Hitne pomoći, gde radi otac dečaka. Od četvrtka, kada je Stefan preminuo, oni su zahtevali da se Lazaru Galiću odredi pritvor, što je i učinjeno u petak posle podne, kada je uhapšen u svom stanu, budući da mu je prethodno bila određena mera zabrane napuštanja boravišta.

Optužnica za 15 dana
Tužilac Prvog osnovnog javnog tužilaštva u Beogradu Ljubivoje Đorđević rekao je za „Politiku” da će istraga o teškoj saobraćajnoj nesreći na Karaburmi biti završena za 15 dana, kada se očekuje i podizanje optužnice. Najavio je da će ubrzo biti završeno saobraćajno veštačenje, a očekuju se veštačenja povreda mlađeg dečaka i oca, kao i obdukcioni nalaz za tragično nastradalog Stefana.

Građani okupljeni na Karaburmi sada traže da se preispita odgovornost sudije koja nije odredila pritvor osumnjičenom. Naglašavali su da on već ima policijski dosije, budući da je više puta kažnjavan zbog saobraćajnih prekršaja, kao i da je osuđivan za krivična dela na kućni zatvor i novčanu kaznu.

Pravnici kažu da je u ovom slučaju bilo mesta određivanju pritvora, upravo zbog toga što je osumnjičeni već osuđivan, ali napominju da sudija nije imala zakonsku obavezu da odredi pritvor, jer ima pravo na slobodnu ocenu i slobodno sudijsko uverenje.

Mnogi smatraju da je, sa stanovišta zakona i prakse, bila pravilna odluka sudije da Galiću izrekne meru zabrane napuštanja boravišta bez odobrenja suda i privremeno oduzimanje vozačke dozvole.

U trenutku kada je takva mera doneta, lekari su se još borili za život devotogodišnjeg dečaka, a strašna vest o njegovoj smrti izazvala je tugu i ogorčenje čitave javnosti. To je bio je povod da se traži određivanje pritvora i postavi pitanje šta bi se dogodilo da je osumnjičeni pobegao.

Predstavnici Društva sudija Srbije juče su izrazili žaljenje i saučešće porodici dečaka, uz uvažavanje okupljanja građana i njihovog prava da budu pravovremeno, tačno i potpuno obavešteni i potrebe da razumeju način funkcionisanja pravosuđa. Zbog toga su pozvali Visoki savet sudstva da izda saopštenje u kome će objasniti da su sudovi samostalni i nezavisni u svom radu i da sudske odluke ne mogu biti predmet vansudske kontrole.

„Sudsku odluku može ispitati samo nadležni sud u zakonom propisanom postupku. Sudija ne može biti pozvan na odgovornost za izraženo mišljenje prilikom donošenja sudske odluke, osim ako nije reč o krivičnom delu kršenja zakona od strane sudije”, navode predstavnici Društva sudija Srbije.

Objašnjavaju zatim šta je pritvor, a šta zatvor.

„Budući da pravilnost sudskih odluka proverava, putem pravnih lekova, nadležni sud, u zakonom propisanom postupku, to je u konkretnom slučaju i učinjeno, tako što je vanraspravno veće Prvog osnovnog suda u Beogradu, po žalbi nadležnog javnog tužilaštva, preinačilo odluku sudije za prethodni postupak o određivanju mere zabrane napuštanja stana i odredilo meru pritvora. Stoga je izlišno u javnosti stvarati atmosferu kojom se vrši pritisak na sud, kao i pogrešnu sliku da se sudske odluke mogu donositi i preispitivati, a odgovornost sudije utvrđivati, drugim putem, osim onim propisanim Ustavom i zakonom”, naglašavaju članovi Društva sudija Srbije.

Advokat Sead Spahović kaže da su povrede i smrtne posledice kod teških saobraćajnih nesreća uvek obuhvaćene nehatom učinioca, a ne umišljajem. U suprotnom, ako bi postojao umišljaj da se izazove smrt, onda bi to bilo ubistvo, a ne ugrožavanje javnog saobraćaja.

– Reč je o nehatnom krivičnom delu, kada se po pravilu retko određuje mera pritvora. Osnovni sudovi jako retko određuju pritvor okrivljenima za saobraćajne nesreće, a jedini razlog za pritvor može biti opasnost od bekstva, a to najčešće važi za strance – objašnjava advokat Sead Spahović.

(Dragan Stojanović)

Ne želi da ulazi u okolnosti konkretnog slučaja, ali naglašava da je odlučivanje o pritvoru dvostepeno upravo zbog toga da bi se izbegla eventualna pogrešna odluka.

Podseća na slučaj iz devedesetih godina prošlog veka kada je troje mladih ljudi poginulo u Terazijskom tunelu krivicom bahatog vozača koji se trkao i uleteo u tunel brzinom od skoro 200 kilometara na sat. To je bilo prvo suđenje za tešku saobraćajnu nesreću pred Višim (tada Okružnim) sudom, jer je tužilac optuženom stavio na teret „eventualni umišljaj”, što je sud prihvatio, pa je vozač smrtonosnog „poršea” pravosnažno osuđen na devet godina zatvora.

Od bahate vožnje do ubistva

Porodica poginulog u saobraćajnoj nesreći uvek će krivca smatrati ubicom, iako on neće biti ni optužen ni osuđen za ubistvo. Tužilaštvo će ga teretiti za teško delo protiv bezbednosti javnog saobraćaja, za koje sud može izreći kaznu u zakonskom rasponu od dve do 12 godina zatvora.

Nasilnička vožnja kvalifikovana je zakonima naše zemlje kao prekršaj, a tek ako usled takve vožnje dođe do nesreće, onda to postaje krivično delo. Međutim, ako je osumnjičeni bio svestan da prebrzom vožnjom ili konzumiranjem alkohola pre nego što je seo da upravlja automobilom – može izazvati saobraćajnu nesreću, onda se postavlja pitanje gde je ta tanka granica između umišljaja i nehata ako se dogodi tragedija. Smrtna posledica kod teških udesa, kažu pravnici, uvek je obuhvaćena nehatom okrivljenog. Kada bi postojao umišljaj kod okrivljenog, onda bi to bilo ubistvo.

Javnost će sasvim sigurno očekivati od suda drakonsku kaznu za vinovnika tragedije na Karaburmi. U ovom slučaju, građani već utiču na sud, a možda će uticati i na izmene u zakonima.

Komentari24
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Boza
Sudija je dobio telefonski poziv da pusti ovog lika. Ajde da se ne lazemo.I taj ko ga je nazvao , sada mora da ga stiti. Ako ga pusti niz vodu, to je jasan signal drugim sudijama.
nosač gajbi
Sećam se devedesetih godina. Sin velemože je bio umislio da ima smisla da bude vozač formule 1 i u Beogradu je pokosio pešaka... Kao sin velemože je bio van dohvata Zakona, mada je slučaj prokuljao kroz internet. Velemoža je skončao u zatvoru izvan domovine, a njegov sin živi udobno i bezbrižno u dači kraj Moskve. Srbija se ne usuđuje da povede pitanje o posledici njegove "vozačke veštine". Možda je stvar sređena vansudski, to je izgleda još uvek u domenu državne tajne. Platile poreske platiše.
za nosaca gajbi
Sjecam se bio je 27 august 2019. god.. Harry Dunn je vozio motocikl i njega je udraila Anne Socoolas i ubila ga je. Presla je na suprotnu stranu ceste. Ona je prebacena za S.A.D. u privatnom avionu i nece biti isporucena Britaniji radi sudjenja. Ona je supruga Jonathan Sacoolas-a operativca CIA. Sada zivi udobno u "kucici" u Sjevernoj Virdziniji, S.A.D.. Ko je ovo platio?
Kiza Karaburma
Čekajte, o kakvom nehatu ovi to pričaju? Obilazio je autobus na stanici preko pune linije i pokosio ljude kao kegle a da nije ni pipnuo kočnicu! Nehat je kad isečeš nekoga jer nisi pogledao u retrovizor, ovo je bahato nepoštovanje svih propisa. Ja sada očekujem novi zakon da svaki vozač mora da ima kurblu u autu i da auto škola sada traje četiri godine sa maturom i obaveznom maturskom ekskurzijom preko ovlašćene agencije.
Oktoberfest
Ко сме да преиспитује судске одлуке - Javnost i zdrav ljudski razum! Usput, smatram da se i naslov sa upitnom porukom piše sa upitnikom: Ко сме да преиспитује судске одлуке? I to je zdrav ljudski razum mimo pravopisne prašine i paučine.
Oktoberfest
Upravo sam pogledao sajt velikog bavarskog lista Ziddojče Cajtung. Apsolutno prvi naslov je: Fällt der Urlaub jetzt aus? - Da li je godišnji odmor odložen? Naslov sa UPITNIKOM. Gledao sam stotinu godina stare naslove u Politici i drugim svetskim novinama: naslov članka je redovno završavao sa - tačkom! Ta praksa je svugde izbačena i to je sasvim OK. Ali, zbog čega Politika uporno odbija da stavi upitnik u naslovu koji to nalaže? Može li redakcija Politike da to obrazloži?
Ovdašnja
Moj tata je kažnjen za voznju bez dozvole jer je za moped APN koji poseduje vec 40 godina preko noći promenjen zakon pa više ne sme da se vozi sa B kategorijom, nego mora A. Sud je vrlo agilan u slučaju profesora u penziji od 67 godina, ali mu nije nikakav problem čovek koji pokosi oca s dvoje dece na pešačkom pretičući autobus i pobegne, a već je osudjivan za takva dela. Sudske odluke imaju pravo da kritikuju svi koji trpe njihove posledice. Ne postojimo mi zbog sudova nego sudovi zbog nas.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.