Subota, 18.09.2021. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
INTERVJU: BRUNO DIMON, francuski reditelj

Tragedija i groteska su esencija ljudskog bića

U filmu, Frans potpuno ravnopravno diskutuje sa predsednikom države o važnim pitanjima, a sa istom ozbiljnošću intervjuiše i serijskog ubicu
(Фото Д. Лакић)

Prikazan u samoj završnici 74. Kanskog festivala, film „Francuska” Bruna Dimona već se našao pred srpskim gledalištem i to kao film otvaranja upravo započetog Festivala francuskog filma.

Ovo je samo jedan od ogromnog broja filmova premijerno prikazanih u Kanu koje je za prikazivanje u Srbiji i zemljama regiona otkupio distributerski mogul Igor Stanković, čelnik kuće „Megakom film”, inače i jedan od inicijatora ove svojevrsne revije francuskih filmova u Beogradu.

Bruno Dimon, scenarista, reditelj i povremeno glumac (prvi film je režirao tek u svojoj 38. godini), ali i česti „stanovnik” Kanskog festivala, u svom novom, desetom filmu u karijeri ispričao je priču o Frans – novinarskoj televizijskoj zvezdi, ratnom reporteru i autoru i voditelju političkog tok-šoua. I opet se igra, tu negde na samoj granici između realističke drame i filmske fikcijske avangarde, uranjajući u svet novinarstva, politike i ličnih tragedija...

Koga ste imali u vidu kao inspiraciju kada ste kreirali lik Frans?

Nikoga. Mene ne zanimaju novinarstvo i novinari iako je moja junakinja novinarska zvezda. Mogla je da bude i nešto drugo po profesiji. Pišući ovaj lik nisam istraživao novinarstvo. Jednostavno, bavim se filmom i film nema obavezu da se drži realnosti iako može da vam se čini da je realističan. Film je transformacija stvarnosti, u ovom slučaju možda i novinarske stvarnosti, mada u Francuskoj ne postoji novinar kao što je Frans. Novinar sa svojim tok-šouom koji lično ide i po ratištima i od svoje ogromne plate živi u još ogromnijem stanu. To u Francuskoj ne postoji. Dakle, sve u ovom filmu je fikcija.

Fikcija je i lično pojavljivanje predsednika Makrona u filmu?

Naravno! To je zaista on. Ali znate kako to ide sa filmom. Uzmeš ovo odavde, ono odande i hop – montaža učini svoje. Ukomponovao sam njegovu konferenciju za novinare u dijalog sa Frans.

U početku vaš film deluje kao zabavna petparačka priča koju ne treba shvatati ozbiljno, a onda otkrivamo da nam govorite o unutrašnjim lomovima, slomljenom srcu i o tome kako lako možemo da izgubimo sebe?

Ovaj film je tragična komedija u kojoj ima ironije i groteske, površnosti i tragičnih događaja povezanih sa današnjicom. Ovo je film o nekom ko pati zbog unutrašnjih i spoljašnjih pritisaka. Ko je Frans? Kinematografska ektoplazma. Ona je mi. Verujem u to da su tragedija i groteska esencija svakog ljudskog bića.

Ona je i Francuska danas?

Ona je filmska artificijelnost i fikcijski lik. Ne razmatram u filmu stanje u Francuskoj, ne snimam socijalno i društveno angažovani film. Nisam tvorac dokumentarnih filmova. To me ne zanima.

Niste ni toliko naivni kao što biste voleli da se predstavite, ima ovde i politike. Stavili ste i lik Angele Merkel u švajcarski sanatorijum zajedno sa Frans (Francuska)?

Sanatorijum u švajcarskim Alpima je dostupan samo bogatašima, slavnim ličnostima, filmskim i muzičkim zvezdama, političarima, bankarima, vladarima sveta. Dostupan je eliti i u tom smislu je sasvim prirodno što je tu i Merkelova.

Možda tamo svi koriste istu terapiju?

Sigurno. To je ista bolest.

Fino vladate ironijom?

Sasvim se dobro s njom snalazim. Videli ste to i u filmu.

Zašto ste dali naziv filmu „Frans”, zapravo „Francuska”?

Frans je prelepo žensko ime i tokom pisanja scenarija tako sam nazvao svoju junakinju ‒ Frans d Mur. Kada je sam filmski naslov u pitanju, to je nešto drugo. Ima tu različitih konotacija i referenci vezanih za Francusku, i asocijacija na film koji je paralelni portret i prikaz voditeljke, zemlje i medija.

Tri u jedan?

Čorba sa raznovrsnim sastojcima od kojih neki ne bi trebalo da budu tu. Dramatizacija je svugde oko nas u celom savremenom svetu. U filmu, Frans potpuno ravnopravno diskutuje sa predsednikom države o važnim pitanjima, a sa istom ozbiljnošću intervjuiše i serijskog ubicu. U takvom svetu živimo da nam televizija briše svaku proporciju. Sve je tu pred nama i sve je istovremeno izvan našeg vidokruga. Totalna disproporcija.

Komentari5
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Zorka Papadopolos
Hm, najzad neki ozbiljan film?
nikola andirc
''Tragedija'' bede jezika. Moze li se sve izraziti jednostavnom kombinacijom ''subjekta veznika i predikata''?: Ukratko ''x je P'' Na mesto ''x'' se moze postaviti bilo kakav ''subjekt'' a na mesto ''prediakta'' bilo kave osobine, pa cak i (Aristotelove) ''esencije'' ili ''sustine''. Frege je kao prvi ne samo izmislio novu logiku nego i 4 logickih znacena veznika ''je'' . Na zalost on je uglavnom nepoznat u Srbiji i drugim drzavama. Zbog toga ''clanovi'' tih drzava ne znaju sta tvrde.
prevod
Pa jel se film zove Frans ili Francuska?
petar
U Francuskoj se zensko ime France ime drzave pisu isto i izgovaraju isto sem kad se govori o drzavi moze da se doda " La " La France est grande ( je velika )
petar
Kad inteligencija i lucidnost nase danasnjice naprave rezisera, pod hitno kod mene u Francuskoj cim izadje i smemo u bioskope

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.