Nedelja, 01.08.2021. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

„Fejsbuk” bi da kreira „Instagram” za decu

Jedine dve „organizacije” koje koriste termin „korisnici” za svoje kupce i članove – narko-mafija i industrija softvera. – Bivši članovi menadžmenta „Gugla”, „Fejsbuka”, „Pinteresta”, svojoj deci ne dozvoljavaju da koriste telefone u ove svrhe
(ЕПА-ЕФЕ/Саша Штајнбах)

I ko nije gledao „Društvenu dilemu” zna nešto o zamkama socijalnih medija. A ko je gledao ovaj dokumentarac u kojem neki od glavnih arhitekata društvenih mreža govore o tome kakvu vrstu zavisnosti stvaraju, burno negoduje na vest da „Fejsbuk” planira da stvori „Instagram” za decu mlađu od 13 godina. Mark Zakerberg je i ovaj put digao veliku prašinu u javnosti, toliku da su se angažovali američki tužioci s namerom da ga spreče da planove sprovede u delo. Oni su šefu i tvorcu „Fejsbuka” uputili pismo u kojem podvlače da „korišćenje društvenih medija može biti štetno po zdravlje i dobrobit dece koja nisu naučena da se snalaze u izazovima naloga na društvenim mrežama”. Poenta njihovog obraćanja jeste – niti je deci mesto na društvenim mrežama kakva je „Instagram”, niti će ih  „Fejsbuk” tamo zaštititi.

Uz četrdesetak tužilaca, pismo su potpisali i advokati, koji valjda na ovaj način daju na znanje da su spremni i da se, koristeći sutra sva pravna sredstva, suprotstave Zakerbergu ako ih ne posluša. Američki tužioci, a ima ih iz Njujorka, Teksasa, Kalifornije, Nebraske, Ohaja i Jute, primećuju da „Fejsbuk” ne služi da podmiri potrebe ljudi već potrebe stvara – jer se ova platforma prvenstveno obraća deci koja inače nemaju ili ne bi uopšte imali naloge na „Instagramu” da nekome iz ove kompanije nije sinula zamisao da ih uvuče u ovaj svet.

O kreiranju potreba korisnika od strane socijalnih medija i stvaranju zavisnosti, upravo u „Društvenoj dilemi” govore oni koji su pobegli iz ove industrije nakon što su se svojevoljno uključili u stvaranje „Gugla”, „Instagrama” i „Fejsbuka”. Oni društvene mreže porede sa bilo kojom drugom zavisnošću. U dokumentarcu govore bivši dizajner u „Guglu”, Tristan Heris, koji je sa Azom Raskinom osnovao Centar za humanu tehnologiju, tvorac čuvene opcije „lajk” na „Fejsbuku”, Džastin Rozenstajn, bivši direktor „Pinteresta”, Tim Kendal, i pionir virtuelne realnosti, Džeron Lenier. Oni objašnjavaju na koji način ove kompanije eksploatišu sopstvene korisnike radi finansijske dobiti. Pojašnjavaju kako su dizajnirane mreže da uvlače ljude toliko da stvaraju zavisnost uticajem na mentalno zdravlje. Tema je i upotreba takvih prilika u političke svrhe i jasno – širenju teorija zavere. Oni priznaju da su ugasili naloge na društvenim mrežama nakon što su pobegli iz ove mašinerije ili su maksimalno ograničili njihovu upotrebu. Svojoj deci ne dozvoljavaju da koriste telefone u ove svrhe. Nakon što je Džef Orlovski dao zeleno svetlo „Netfliksu” da emituje njegov dokumentarac, dobar deo onih koji su ga gledali trajno su ugasili naloge na društvenim mrežama.

Moguće da su neki od njih tužioci i advokati ali i članovi kampanje „Za detinjstvo bez reklama” koji misle da pitanje uplitanja dece u „Instagram” svet ne treba da stvara dilemu već jasan stav da mališanima tamo nije mesto. Oni, kao i bivši programeri svetskih informatičkih kompanija u dokumentarcu, veruju da je internet ionako već otišao predaleko. Tvrdnje potkrepljuju činjenicama da „Fejsbuk” u prošlosti nije uspeo da zaštiti interese dece na svojim platformama. U pismu su naveli da su izveštaji medija iz 2019. godine ukazali da je aplikacija „Mesendžer kids”, za uzrast od šest do 12 godina, imala bitnu grešku u dizajnu koja je omogućila mališanima da zaobiđu ograničenja na mrežnim interakcijama i pridruže se grupnim ćaskanjima sa nepoznatima, a da to prethodno nisu odobrili njihovi roditelji.

S tim u vezi je Udruženje za zaštitu dece od nasilja sprovelo studiju koja otkriva da su pedofili sve učestaliji na društvenim mrežama i da ponajviše koriste „Instagram” da namame decu. Navode da je policija u Engleskoj i Velsu u periodu od pola godine zabeležila i do 2.000 „incidenata” seksualne konotacije koja uključuju decu, a za šta koriste „Instagram” u 32 odsto slučajeva, potom „Fejsbuk” 23 odsto i „Snepčet” u 14 procenata. Ovo udruženje je nakon obavljene studije tražilo da se novim zakonom društvene mreže nateraju da zaštite decu.

A u upravi kompanije „Instagram” navode da su uzbuđeni jer planiraju da razviju dečju verziju aplikacije. Ovaj projekat smatraju važnim za omladinu pa su ga stavili na listu prioriteta. Kažu da će se fokusirati na dve važne stvari a to su privatnost, kako bi obezbedili najsigurnije moguće iskustvo tinejdžerima i kreiranje verzije koja će obezbediti bezbedno korišćenje mlađima od 13 godina, kojima je trenutno zabranjen pristup. Zanimljivo je da ovo interno saopštenje stiže svega dva dana nakon što je „Instagram” priznao da mora da učini više da zaštiti najmlađe korisnike. Dečja verzija sadržaće obaveznu proveru starosne dobi korisnika i roditeljski nadzor.

Ali njihovi oponenti tvrde da će ova verzija, ako zaživi, potkopati zdrav razvoj dece. S tim u vezi su neki od sagovornika dokumentarca „Društvena dilema” primetili da su jedine dve „organizacije” koje koriste termin „korisnici” za svoje kupce i članove – narko-mafija i industrija softvera. 

Komentari6
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

branislav
Dokle ide kompjuterska obrada špijunaže i mozgića dece???
Немања О.
За њих су људи само број. Људски ресурс, кажу. Људима којима је профит изнад свега одговара више глупих него интелигентних људи. Интелигентни људи не троше своје време на глупости него размишљају како да њихов живот буде квалитетнији. Најпаметнији људи живот живе лако и квалитетно, па им се јавља емпатија и помажу другима. А на хумансти, помоћи и емпатији нема профита за оне којима је то једино важно. Власници друш. мрежа су само образовани, а емпатије очигледно немају.
Megatrendas
Ne cudi da kreatori tih mreza svojoj deci ne dozvoljavaju upotrebu istih. Ni vlasnici kladionica svojima ne daju da se kockaju a (uspesni) dileri se nikada ne drogiraju. Drustvene mreze koje podsticu tupavost nanose stetu po ljudsku svest. U vreme internet foruma je bilo mnogo bolje. Svi su imali po jednu slicicu (avatar) a mnogo smislenih i dobro srocenih postova na razne teme. Ljudi su mogli da se upoznaju kroz pisanje. Danas svi po 500 fotki a par reci, kao da ne znaju pisati pa gledaju slik
Kipreos
Taj film mi je, za mene, bio poslednja kap u punom buretu da deaktiviram, posle 14 godina aktivnog korišćenja, svoj Fejsbuk nalog. Iskreno, posle 3 meseca detoksa osećam se dosta bolje i drago mi je da ne učestvujem u hranjenju te ‘zveri’ algoritama i podataka. Sem toga, selektivna i proizvoljna cenzura koju praktikuju je takodje prevazišla sve granice prihvatljivog.
Slavisa
Dopamin brate čini čuda ljudima.
Sasa Stefanović
..naravno da se osecas bolje..jer si zreo i razuman covek.no klinci zeljni lajkova nemaju tu slobodu ni razum..ja lično nemam fb 5 godina i nijednom nisam zazalio..da bi zena slikala sta se jede u kafani i podelila..i neko lajkovao...komentarisao...bolest..imaš telefon..Viber..i sve je normalnije od fb sekte..sve.. glavni razlog brisanja je..koleginica iz firme napise.. danas sam ustala neraspolozena..tuzan smajli..i lajk ispod...pa koga to zаb... aman..Al eto..

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.