sreda, 23.06.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista
„POLITIKA” U 72. BRIGADI ZA SPECIJALNE OPERACIJE

Iz „miloša” se puca preko tableta i džojstika

Kako izgleda i kakve su karakteristike borbenog oklopnog vozila, ponosa domaće odbrambene industrije, koje su prvi dobili specijalci Vojske Srbije
Фото А.Васиљевић

Pančevo – Prva jedinica Vojske Srbije opremljena domaćim oklopnim borbenim vozilom „miloš”, koje ima pogon na sva četiri točka, je 72. brigada za specijalne operacije. Ekipa „Politike” je imala priliku da obiđe ove specijalce u njihovoj kasarni „Rastko Nemanjić” u Pančevu i upozna se sa karakteristikama ovog sredstva koje je atraktivno i stranim armijama.

„Reč je o multifunkcionalnom vozilu koje je proizvod domaće pameti i odbrambene industrije. Svaka specijalna jedinica osobena je ne samo po izuzetnim sposobnostima ljudstva, već i po tehnici kojom raspolaže, pa je tako i sa nama. Sada imamo i prepoznatljivo borbeno vozilo svetske kategorije. Nema međunarodne aktivnosti, vežbe, na kojoj naša oprema nije privukla pažnju”, kaže brigadni general Miroslav Talijan, komandant 72. brigade za specijalne operacije.

Ovoj jedinici izuzetnog renomea i briljantnog ratnog puta, organizacijsko-formacijskim promenama u Vojsci Srbije, u prethodnoj godini vraćen je izvorni naziv 72. brigada za specijalne operacije, a dogodine će obeležiti tri decenije postojanja.

„Ovo vozilo odgovara misijama i zadacima jedinice, kao što su protivteroristička borba posebno u urbanom okruženju, otkrivanje i obeležavanje ciljeva, diverzije, prepadi... Osim toga „miloš” svojim oklopom štiti specijalce koji inače imaju i lične komplete balističke zaštite i, naravno, sa ovim vozilom smo dobili na mobilnosti i brzini manevra”, objašnjava general Talijan ističući da su država i vojno rukovodstvo uradili mnogo na opremanju ove jedinice, od ličnog naoružanja, preko dronova, besposadne naoružane platforme „mali miloš” do, naravno, vozila „miloš”.

Ovo vozilo je, inače, razvijeno i proizvedeno pod okriljem „Jugoimport SDPR-a”.

„Uvođenjem u naoružanje višenamenskog oklopnog borbenog vozila „miloš” značajno su unapređene operativne sposobnosti Bataljona za specijalne operacije „Sokolovi” i 72. brigade za specijalne operacije. Pripadnici bataljona imali su priliku da se na poligonima upoznaju sa performansama ovog borbenog vozila i da se uvere u vatrenu moć, visok nivo balističke zaštite i izuzetne manevarske sposobnosti, u svim zemljišnim i vremenskim uslovima”, kaže major Aleksandar Milovanović.
On objašnjava da u ovo vozilo može da stane osam specijalaca, četiri u zadnjem delu vozila sa mogućnošću brzog iskrcavanja i ukrcavanja preko zadnje rampe (vrata koja se hidraulično otvaraju „na dole”), dok četiri vojnika iz prednjeg dela vozila koriste bočna vrata. Pored pet članova „iskrcnog dela” posadu samog vozila čine: komandir (sedi na suvozačkom mestu), vozač i operater (sedi iza vozača) na daljinski upravljanoj stanici (DUBS) opremljenoj mitraljezom kalibra 12,7 mm a koja se nalazi na krovu. Mitraljezom se gađa iz unutrašnjosti vozila, preko tableta na kome se vidi cilj zahvaćen kamerom a pokretanje DUBS-a i gađanje se obavlja preko džojstika.

Na „milošu” se nalaze i puškarnice, kroz koje može da se gađa iz vozila. Osnova vatrene moći je DUBS, a moguće je ugrađivati i druge sisteme naoružanja kao što su bacači granata, protivoklopne i protivvazduhoplovne rakete, radari i druga elektronska sredstva. Na krovu se nalazi i šest bacača dimnih kutija. Vozilo je opremljeno i kamerama koje omogućavaju osmatranje u svim pravcima.

U krugu kasarne zatičemo grupu vojnika koji se obučavaju na ovim vozilima. Prikazuju nam kako izgleda iskrcavanje iz „miloša” u borbenim uslovima, istrčavajući iz njega, sa puškama u rukama zauzimajući položaj uz vozilo koristeći ga kao zaklon ili zaležući nedaleko od njega. Među njima su i vozači, a jedan od njih nas upoznaje sa tehničkim karakteristikama vozila.

– Ono što sve prijatno iznenadi je lakoća upravljanja ovim velikim vozilom, vozi se kao putnički automobil. A maksimalna težina vozila je 14 tona, dužina vozila je oko pet i po a širina oko dva i po metra. Naravno, vozač bez obzira na lakoću upravljanja nikada ne treba da gubi iz vida masu i gabarite vozila – kaže on.

„Miloš” ima šestocilindrični dizel motor „kamins” radne zapremine 6,7 litara i snage 300 KS. On je sa vozilom spojen takozvanim „brzim spojkama” koje omogućavaju jednostavnu zamenu motora i u terenskim uslovima. Opremljen je automatskim menjačem „alison”, koji se u slučaju potrebe može koristiti i preko šestostepenog ručnog moda. Vozilo je u celosti izrađeno na modularnom principu, odnosno moguća je brza zamena svih segmenata.

„Miloš” sa jednim punim rezervoarom ima autonomiju kretanja do 600 kilometara i to u terenskim uslovima vožnje. Potrošnja goriva je do 35 litara dizela na sto kilometara.

Ovo vozilo već se nalazi i u arsenalu armije Kipra, a na testiranju u pustinjskim uslovima u Ujedinjenim Arapskim Emiratima postiglo je zavidne rezultate ostavljajući konkurenciju iza sebe.

 



 

Komеntari5
e75b9
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

bruno zgaga
Protiv koga Srbija hoće da ratuje skupljajuči savremena oružja? Ja znam da su granice Srbije bile Bugarska Rumunija Madharska Kosovo reka Drina i Makedonija,a sada imamo "Miloše i oružja iz Rusije,dok kasdarne u Beloj Crkvi i ostalim severnim mestima propadaju zbog čega bi komandir za rat protiv izmišljnog beprijatwlj TREBAO DA ZAGLAVI ZATVOR ZBOG "ARČENJA" DRŽAVNIH PARA KOJA PROPADAJU U SAMOJ DRŽAVI!
Milan
Ја ћу само рећи ако користимо таблете са гоогле оперативним системом и рачунаре са микрософт оперативним системом и њиховим сервисима, онда смо изгубили у сваком рату. Јер те америчке компаније раде по принципу вештачке интелигенције која има главни циљ, а то је прикупљање информација од крајњих корисника, а супер рачунари сортирају информације и брже се прилагођавају све већем бројем корисника. Тако се краде патент софтвера. Систем мора да буде јединствен и програмиран само за војне употребе.
Дејан Димитријевић
И додао бих да је туга што су компјутери у српској војсци на енглеском језику…
Milic M. Ilic
Gde je Milos kad je Dorjevicima iz Gojbilja na KIM potrebna zastita od agresivnih komsija?
Jovan
Vojno borbeno i prevozno vozilo sa super preformansama. A pisca ovog članka Milana Galovića bi zamolio da u naslovu izmeni deo. Iz “Miloša” se ne puca, iz njega se gađa konkretan cilj. Puca se na svadbi ali iz lakog naoružanja.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.