sreda, 12.05.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista
nedelja, 18.04.2021. u 20:00 Dimitrije Bukvić

Nastava filozofije u stručnim srednjim školama na aparatima

Ivan Vučković, filozof iz Bora koji predaje srednjoškolcima u tom gradu, objašnjava zašto je pokrenuo javnu inicijativu u okviru koje je nedavno poslao i otvoreno pismo resornom ministru Branku Ružiću
Иван Вучковић (Фото: лична архива)

Eventualnim ukidanjem filozofije u srednjim stručnim školama, mnogim profesorima preti da ostanu bez posla, a đacima – da budu lišeni bitnih znanja za promišljanje života i sveta u kojem žive. Ovim rečima, Ivan Vučković, filozof iz Bora koji predaje srednjoškolcima u tom gradu, objašnjava zašto je pokrenuo javnu inicijativu u okviru koje je nedavno poslao i otvoreno pismo resornom ministru Branku Ružiću. Povod za njegovo oglašavanje jesu najave da bi filozofija u srednjim stručnim školama mogla da bude zamenjena novim, neadekvatnim izbornim predmetom.

„Stari programi se menjaju novima u kojima filozofije više nema. Profesori za to najčešće ne saznaju u startu, osim ako samoinicijativno ne iščitavaju programe, što radi malo njih. A kad đaci koji uče po novom programu dođu do četvrte godine, u kojoj bi u srednjim stručnim školama trebalo da dobiju filozofiju, nastavnici se nađu pred svršenim činom saznajući da je taj predmet zamenjen. Ja sam, listajući nove programe za pojedine srednjoškolske smerove, kao što je na primer smer elektrotehničar energetike, primetio da filozofije u programu za četvrtu godinu više nema. Učenici koji su ove školske godine upisali elektro ili mašinske smerove, kad dođu do završnog razreda, neće je imati. Umesto nje imaće predmet logika sa etikom, koji je jako nevešto koncipiran i nema status obaveznog predmeta već se vodi kao izborni i to u okviru još pet drugih opcija. Stoga, šansa da baš ovaj predmet bude izabran je gotovo ravna nuli jer su neki drugi izborni predmeti uskostručni ili deluju atraktivnije učenicima. Zato nastavnicima filozofije u srednjim stručnim školama preti da ostanu bez norme, posla i prihoda”, navodi Vučković.

Ne krijući bojazan da se na ovaj način na mala vrata teži ukidanju filozofije u srednjim stručnim školama, on postavlja pitanje zašto se filozofija kao „osnov svih nauka i kao veština argumentovanog mišljenja uskraćuje učenicima koji ne pohađaju gimnaziju”.

„Tendencija da školujemo decu koja nisu sposobna da sama donose zaključke, pa ni da se dalje samostalno razvijaju je poprilično uzela maha, a sa gašenjem filozofije biće još brža i opasnija. To je ozbiljna pretnja po intelekt i znanje budućih generacija u Srbiji”, navodi Vučković.

Na pitanje da li učenici srednjih stručnih škola imaju afiniteta prema filozofiji, on na osnovu svog nastavničkog iskustva odgovara potvrdno.

„Deca su dobra. Ima prostora da se ozbiljno radi sa maturantima. Međutim, ono što mi se ne sviđa jeste da sve manje ima bunta i individualnosti. Deca su poprilično postala konformisti te sklona da se ’nasmeše’ zarad sitnih poena. Ne sviđa mi se to poltronstvo i prilagođavanje koje je prisutno kod mnogih srednjoškolaca. To, nažalost, svedoči o amputiranom duhu, a tužniju sliku od takve teško i da mogu da zamislim. Siromaštvo i neznanje se pobeđuju ali klimoglavost i pseudodobrota vode u put bez povratka”, kaže Vučković.

Utoliko je važnije, dodaje on, vratiti filozofiju u život, jer je ona sada „na aparatima”.

„U protivnom, generacije koje dolaze će imati ozbiljne intelektualno-kulturološke rupe u znanju. Kapitalizam u kojem smo se našli nema potrebu da školuje decu sposobnu da misle. Istinski horor savremenog nastavnika je dete koje misli. To postaje suvišno – potrebno je usvojiti šablon i reprodukovati ga dalje bez pogovora. Ipak, još nije kasno da spasimo decu svakodnevnih hiperbanalnosti i probamo da zadržimo esenciju obrazovanja. Filozofija je potrebna za razvoj svakog učenika jer stvara slobodnog čoveka”, navodi Vučković.

On dodaje da njegova inicijativa još nije naišla na odgovor nadležnih, ali i da je u kontaktu sa svojim kolegama kako bi se udruženo izborili protiv eventualnog ukidanja filozofije.

„Ipak, želim da verujem da resorno ministarstvo radi u interesu dece i u ime svih kolega očekujem da će problem ubrzo biti rešen”, zaključuje Vučković.

U prepisci sa Čomskim

Ivan Vučković, tridesetčetvorogodišnji filozof iz Bora, bio je zvanično najbolji student na osnovnim studijama i među najboljim akademcima na master studijama Filozofskog fakulteta u Nišu. Osim profesure u rodnom gradu, objavljivao je originalne filozofske tekstove u domaćim časopisima, kao i u publikacijama na engleskom i nemačkom jeziku. U intenzivnoj je prepisci s Noamom Čomskim, s kojim povremeno sarađuje, kao i sa Univerzitetom u Beču. Takođe, mimo svog prosvetnog rada, u Boru je pre godinu i po dana pokrenuo i besplatnu filozofsku školu „Linkej” za mlađe srednjoškolce i starije osnovce.

Komеntari15
f3ecb
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Жана Живаљевић
У просвети за дипломиране филозофе од марксиста и идеолога није било места. Кад су се чудом вратили, догађа се ово! Па, докле да сакатимо децу? Докле да срљамо и клизимо уназад? СТРАШНО!
Саша
Филозофски факултет нажалост јесте препун назадне идеологије и утицаја Немачке елите и врло је мало правих филозофа. Довољно је знати како се руководи наставним програмом историје и то нам је довољно да том "сектору" дамо црвени картон.
Milos
Gospodo prosvetni radnici, decu trebate uciti konkretnim stvarima za zivot. Tesko da ce od filozofije moci da zarade neki novac sutra za zivot. Decu treba uciti pravim vestinama. Filozofiranje je prevaziđeno u svakom smislu.
Petar Dozet
Kad nestane nastava filozofije uživo nestaće i jedini pravi način raspravljanja i analize stvari i pojava oko nas. Ništa ne postoji, a da nema i svoju suprotnost i jedino filozofija nudi osnove za pravilnu analizu postojećih i mogućih rešenja. Sve to, naravno, da nam u najmanju ruku pomogne da ostvarivanjem svojih ličnih sloboda ne ugrožavamo lične slobode drugih pojedinaca. A mi bi da odsečemo i filozofiju i da je zamenimo kursevima za obožavanje estradnih umetnika.
zoran stokic
Antički filozofi su smatrali da kao što je ptici data sposobnost letenja, a ribi sposobnost plivanja, isto tako je čoveku data sposobnost mišljenja, i to jednom zauvek; ova ideja se održala dva milenijuma, ali je netačna i vodi nas u pogrešnom smeru. Mišljenje nam nije dato na poklon, nego njega svaka generacija iznova izgrađuje, stiče, mukotrpno, malo-pomalo, putem obrazovanja, tj. kulture. Filozofija nas uči kako da dopemo do istine i valjanosti, a izbegnemo zablude i laži.
Aleksandra Mitrovic
Profesor je u pravu decu treba usmeravati da sama donose zakljucke i da se argumentovano bore za svoja prava.Sve navedeno nadlezni treba da uzmu u obzir i samo mi nije jasno zasto filozofiju kao nastavni predmet ukidaju u strucnim srednjim skolama?!

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

logo

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.

Prijavitе sе na našu mailing listu

* Obavеzna polja