Nedelja, 01.08.2021. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
INTERVJU: Viktor Rubin, poljski reditelj

Avangarda traži realnost

Kantorov „Mrtvi razred” i naš komad su i neka vrsta predstava sećanja. Umesto glumaca u učionici, na pozornicu smo postavili televizore, a umesto Kantorovih sećanja imamo sećanje umetnika
Виктор Рубин (Фото Т. Жмијевски)

Dok Ivan Medenica, umetnički direktor Bitefa, još uvek u tajnosti drži ko će sutra uveče i zvanično otvoriti ovogodišnje 50 festivalsko izdanje – ali nezvanično saznajemo da će to biti američki reditelj Bob Vilson, bitefovska publika imaće priliku da već danas uplovi u Prolog, osmišljen kao omaž manifestaciji koja traje pet decenija.

Današnji „maraton” započeće u poslepodnevnim satima otvaranjem četiri izložbe u RTS, Ateljeu 212, galeriji „Nju moment” i Bitef teatru, prateći „zvezdanu stazu Bitefa”, koja će prepoznatljivom plavo-belom bojom biti i iscrtana po trotoaru.

Nastaviće se prvom festivalskom premijerom, odnosno večerašnjom predstavom „Kantor Downtown” u režiji Viktora Rubina, u produkciji teatra Polski Bidgošč iz Poljske, u 21.30 na sceni Bitef teatra.

Reč je o multimedijalnoj scenskoj instalaciji, koja je ujedno svojevrsna „rekonstrukcija” kultne predstave „Mrtvi razred” poljskog reditelja Tadeuša Kantora, koja je bila jedan od najvažnijih događaja u Bitefovoj istoriji. Viktor Rubin diplomirao je na Katedri za dramu i režiju Jagelonskog univerziteta u Krakovu.

Kao reditelj debitovao je 2006. godine i do danas je potpisao gotovo 20 predstava u poljskim pozorištima.

U iščekivanju smo vašeg gostovanja na 50. Bitefu. Koliko je za vas zanimljiva ova umetnička razmena. Sa kakvim emocijama, predubeđenjima dolazite na naš jubilarni festival?

Bitef je važan pozorišni festival i jako je poznat u Poljskoj, o čemu govore i tekstovi objavljeni u dnevnim novinama. Naši ljudi odlaze u Beograd i mogu na licu mesta da se uvere u njegov značaj. Duga tradicija i 50. izdanje ovog festivala predstavljaju sjajan kontekst za našu predstavu.

Proveli smo nekoliko nedelja u Njujorku i razgovarali sa umetnicima o avangardnoj sceni 70-ih i 80-ih godina prošlog veka, o Tadeušu Kantoru i njegovom opusu, koji je predstavljen u pozorištu „La mama”.

Oni su imali potpuno drugačiji pogled na njegov rad, njihove ideje su bile mnogo više političke. Zato je taj međukulturni „sukob” postao ključni elemenat za ovaj projekat. Jako sam znatiželjan na kakav će prijem naići predstava u Beogradu.

Predstava „Kantor Downtown” je svojevrsna rekonstrukcija kultne predstave „Mrtvi razred” vašeg zemljaka Tadeuša Kantora. Šta vas je podstaklo da svoju rediteljsku maštu usmerite na ovo delo i poznatog umetnika?

Za početak, hoću da objasnim i da naglasim da nisam reditelj ove predstave. Radilo se o kolektivnom radu, bez izuzetaka.

Razgovarali smo o mnogim pitanjima, a rukovodstvo je stalno menjano u toku procesa. Sve je počelo od Joane Krakovske, koja je akademik, i koja je kao stipendista otišla u SAD da sprovede istraživanje o avangardi američkog pozorišta.

Otkrila je da je Kantor izuzetno značajan za tamošnje umetnike.

Pozvala je mene, kao reditelja, dramaturga Jolantu Janjičak, i filmskog režisera u ovoj predstavi Magdu Mosjevič. Otišli smo u Ameriku da snimimo materijal sa čvrstim uverenjem da američka avangarda veoma liči na „Mrtvi razred”. Snimali smo ih na filmu i postavili ih u „Kantorov razred”.

Rekonstrukciju ste kombinovali sa video materijalima, intervjuima... O kakvoj je zapravo multimedijalnoj scenskoj instalaciji reč?

Kantorov  „Mrtvi razred” i naš komad su i neka vrsta predstava sećanja. Umesto glumaca u učionici, na pozornicu smo postavili televizore, a umesto Kantorovih sećanja imamo sećanje avangardnih umetnika.

Takođe možemo da vidimo i dva glumca na sceni: Gregori Artmana, kao Tadeuša Kantora, i Martu Malikovsku, kao glumicu, a ponekad i kao nju lično, koji s vremena na vreme vode dijalog jedni sa drugima.

Ali ponekad su jednostavno razgovarali sa ljudima koji su mogli da se vide na TV ekranima.

Ovaj scenski oblik je potpuno nov za sve nas, kao i za publiku u Poljskoj, ali rezultati su često iznenađujući jer predstava ima otvorenu strukturu i elemente tipičnog performansa.

Zbog rada na predstavi „Kantor Downtown” boravili ste i u Njujorku i razgovarali sa izvođačima iz 70-ih i 80-ih godina prošlog veka. Kakva su njihova iskustva, sećanja? Šta vas je tokom tih razgovora posebno zanimalo?

Nismo samo govorili o Kantoru i njegovom radu, već i o značenju i smislu umetnosti u komercijalnom svetu. Razgovarali smo ko može danas da se smatra samostalnim, alternativnim umetnikom kao i o odnosu između tržišta i umetnosti.

Mnogi umetnici koje smo sreli su radikalni i tvrde da možete ili da ostanete nezavisni ili da pređete u mejnstrim – na tržište. Našli smo ljude koji su bili zvezde u Evropi, ali koji nisu imali sredstava da rade u svojoj zemlji, kao i članove Living teatra.

Dakle, pitanje je da li je avangarda mrtva ili ne.

Predstava „Kantor Downtown” je i pokušaj da se pronađe alternativa avangardi u savremenoj kulturi. Dokle ste stigli u tom svom poduhvatu?

Avangarda uvek traži nešto što zovem „realnost”. Mislim da se ovakav pristup ponekad javlja u predstavi kada su značenje i smisao nestabilni, kada se brzo menjaju. Zato se trudim da usvojim tehnike performansa u svom radu. „Kantor Downtown” je projekat na granici teatra i izvođačke umetnosti. Ovde postoji pokušaj da pronađemo novi način komunikacije sa publikom.

Komentari0
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.