Уторак, 03.08.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа

Гуме загађују ваздух много више од ауспуха

Pixabay

Када говоримо како моторна возила загађују ваздух, прво помислимо на издувне гасова. Једна британска студија је показала да је загађење ваздуха 1000 пута веће услед хабања гума, кочница, површине путева, квачила и прашине на путевима него од штетних материја насталих радом мотора.

Испитивања хабања гума која је обавила британска фирма Emissions Analytics - водећа светска компанија која се бави тестирањем, мерењем емисија и ефикасности потрошње горива за путничка, комерцијална, индустријска и пољпривредна возила, показала је веома забрињавајуће резултате.

На тесту један популарни породични европски аутомобил, са потпуно новим правилно напумпаним гумама, емитовао је 5,8 г/км честица. У поређењу са дозвољеном емисијом издувних гасова од 4,5 мг/км, потпуно нерегулисане не-издувне емисије честица су веће преко 1000 пута. У студији се примећује да би вредности могле бити и веће на возилу са недовољно напумпаним или јефтиним гумама.

„Оно што још више забрињава је то што су емисије издувних гасова строго регулисане прописима већ дуги низ година, а хабање гума је потпуно нерегулисано. Са све већим растом продаје тежих теренаца и електричних аутомобила на батерије, не-издувне емисије постају све озбиљнији проблем”, пише у извештају.

Честице које се на тај начин испуштају у ваздух чине већину примарних честица, 60 одсто ПМ2,5 и 73 одсто ПМ10 (ПМ је скраћеница за партикуларне материје). ПМ2,5 и ПМ10 су ситне честице присутне у ваздуху чије удисање је веома штетно по здравље. Састоје се од мешавине чврстих честица и капљица присутних у атмосфери и не могу се видети голим оком. Честице у категорији ПМ2,5 су пречника 2.5 микрометра, а ПМ10 су пречника 10 микрометара и зову их још и фине честице. Чак и возила са нултом емисијом издувних гасова, као што су електрична возила, остављају за собом штетне честице од хабања гума и подлоге пута.

Један од разлога зашто оваква не-издувна емисија није регулисана прописима је велики број фактора који на њу утиче. Фактори емисије могу бити измерени у лабораторијским условима али пошто зависе од варијабилности материјала од којих су израђене гуме, кочнице и површина пута, брзине кретања возила, нагиба пута, загушење путева које доводи до честог заустављања, стандардизацију је врло тешко извршити.

У овом тренутку када не постоји регулатива не можемо учинити много како би смањили емисију. Краткорочно, употреба висококвалитетних и увек прописно надуваних гума једини је начин да се бар делимично умањи овај проблем.

Коментари13
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

električar
A šta bismo mi posle sa tolikim čistim vazduhom ...? Borba za toliki čist vazduh je, naravno, borba za što veći, dodatni, profit ... Niko više ne veruje tim lobistima kapitalista ... Sve se zna, ali se ništa ne može jer je glupi narod dozvolio da kapital ojača toliko da je sada narod nemoćan ... Ostaće večiti robovi ...
Boža
Znači kao i obično, duva se na hladno a sve se vri oko para. Zeleni su zeleni samo zbog boje dolara.
Beogradjanin - Istrijan-Schwabenländle
Тај проблем са гумама је овде и у Европи познат већ око 15 година.
miroslav sarcanski
Sada zamislite koliko stete po zivotnu sredinu pravi fabrika guma, posobno ako je po kineskim ekoloskim standardima.
Милош Костић
Аутомобил који је "емитовао 5,8 г/км", је изгубио 5,8 килограма после 1000 километара. Толики губитак би морао да се примети. Проверите још једном податке.
Iz Britanije
Očigledno "mg/km"

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.