Среда, 04.08.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа

Пијани возачи – највећа опасност у саобраћају

Сви који су за воланом са више од два промила алкохола у крви чине најтежи прекршај против безбедности саобраћаја – насилничку вожњу
Раде Крстинић

Насилничка вожња најтежи је прекршај у саобраћају. Када возач два или више пута за десет минута прође кроз црвено светло, када претиче колону возила преко пуне линије, када вози брзином већом од 100 километара на час од дозвољене ван насеља, или 90 више од дозвољене у насељу, и када је „мортус” пијан, он је у прекршају за који су прописане најтеже казне у Закону о безбедности саобраћаја.

Тешка алкохолисаност је, дакле, само један од „облика” насилничке вожње, али се чини да је најчешћи. Саобраћајним стручњацима и лекарима није јасно како је могуће да неко уопште буде жив са више од три, а нарочито са више од четири промила алкохола у крви. Када изађу из возила, они не могу да ходају, већ посрћу, падају, бауљају, али су могли да возе и да притом држе и волан и флашу.

Само током ове године полиција је из саобраћаја искључила 18.000 возача који су били под утицајем алкохола, као и седам стотина оних који су били за воланом под утицајем дрога.

Иако алкохоличари воле да кажу да „пијане и Бог чува”, било би боље да добро промисле о томе да ли угрожавају животе других, како возача и путника тако и пешака, и пре него што се дохвате пића и волана. Истина је да и пијани пешаци могу угрозити саобраћај, али возачи под утицајем алкохола, а све више и под утицајем дрога, највећа су опасност на улицама и путевима. Зато можда треба размотрити и строже казне за овај облик насилничке вожње.

Фото Драгослав Жарковић

У понедељак је у Руми ухапшен мушкарац (53) који је управљао аутомобилом са 3,77 промила алкохола у организму. Полиција га је зауставила у граду приликом редовне саобраћајне контроле. Кажњен је са 29 дана затвора, новчаном казном у износу од 120.000 динара, добио је 15 казнених поена и забрану управљања моторним возилом у трајању од девет месеци.

„После девет месеци ето њега опет за воланом!”, написао је у коментару један од наших читалаца онлајн издања. Сугерисао је да би забрана вожње могла да буде и у дужем или чак доживотном трајању.

Закон о безбедности саобраћаја за насилничку вожњу предвиђа казну од 30 до 60 дана затвора, заједно са новчаном казном од 120.000 до 140.000 динара, а у случају саобраћајне незгоде – од 45 до 60 дана затвора са новчаном казном од 130.000 до 150.000 динара. Уз то обавезно се изриче и мера забране управљања моторним возилом у трајању од најмање девет месеци, а најмање десет у случају саобраћајне незгоде. Обавезно је такође убележити и 15 казнених поена, а у случају незгоде 17.

Стручњаци објашњавају да се свако пијанство „веће” од два промила сматра стањем потпуне алкохолисаности, а управљање возилом у том стању – насилничком вожњом. Такви возачи су током 2019. године у Србији изазвали несреће у којима је једанаесторо људи изгубило живот, а током 2016. године погинуле су чак 24 особе услед саобраћајних несрећа које су изазвали возачи са преко два промила алкохола у крви. У 2017. години број погинулих у таквим случајевима јесте 18, а у 2018. години шест.

Несреће са фаталним исходима забележене су и са мањим количинама алкохола. Стручњаци за безбедност саобраћаја упозоравају да је са три промила човек у стању сличном оном при тоталној анестезији, дакле без свести, док са четири и више промила долази до престанка дисања и смрти.

Закон о безбедности саобраћаја забрањује и мале количине алкохола. За благу и умерену алкохолисаност, до 0,2 и 0,5 промила, изриче се само новчана казна од 10.000 динара, а већ за средњу одузима се дозвола најмање три месеца уз казну до 20.000 динара. Висока алкохолисаност почиње већ од 0,8 промила алкохола у крви и кажњава се затвором до 30 дана, уз одузимање дозволе и новчану казну.

При таквој алкохолисаности промењено је стање свести, смањени су пажња и будност, реакције су успорене, а координација ослабљена. Смањени су стрпљење и способност доношења исправних одлука, а повећана су осећања депресије и анксиозности.

Од 1,1 промил алкохола приметно су успорене реакције, нарушени су равнотежа и кретање, долази до оштећења визуелних функција, говор је неразговетан и може доћи до мучнине и повраћања. Са више од 1,6 промила ослабљена су чула и смањена је свест, отежана је моторика, чести су посртање и падање. Закон оваква стања дефинише као тешку и веома тешку алкохолисаност, а следећи стадијум (преко два промила) јесте потпуна алкохолисаност.

Коментари14
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Боро
Није проблем алкохол, већ бахатост и безобразлик, онај који је трезан бахат, постаје под алкохолом још гори, а знам толико људи, који су полупијани возили кући, споредним путевима и уличицама, возећи ко по јајима свесни да су под гасом. То није оправдање да сви сад возимо полупијани, већ указивање да је људска бахатост и саможивост, "ја могу све и најјачи сам" прави узрок несрећа. И да, јесам за нулту трпељивост на алкохол, само неком и шала трешања може да покаже алкохол у крви.
Baja
Zbog vožnje pod dejstvom u normalnim državama se ide u zatvor i naplaćuju visoke novčane kazne, oduzima vozačka na duži period i sprovodi obavezna terapija protiv zavisnosti. Pošto je Srbija faktički zemlja alkoholičara, treba drastično pooštriti kazne.
Mustafa Aga
Da je alkohol koristan za zajednicu...Ne bi ga nash Tvorac, Uzvisheni Bog, zabranio nama Muslimanima...!!!
Nemanja
Ma da, a vi ste poznati po tome sto ne pijete... A trke sa ugasenim farovima od Raske do Novog Pazara po noci? A visok nivo narkomanije u Novom Pazaru?
Mirkan
Rešiće se problem kad se vožnja u alkoholisanom stanju ili pod dejstvom opijata bude tretirala kao krivično delo. Automobil od prevoznog sredstva pretvara se u oruđe za ubijanje. To što je većina ljudi savesna i poštuje propise, postoji manjina koja ugrožava sve nas.
Budimir
Jucer mi mladi vozac sa furgonom na pravom i ravnom putu u naseljenom mestu odneo retrovizor na kolima , video sam bio je na mobilnom . Pokusao da zbrise ali sam ga stigao , pravdao se da je saznao da mu umrla baba . Svaka cast babi , laka joj zemlja , ali umalo nije poslao kod nje mene i suprugu . Imam 50 godina vozackog staza , 35 g. u Parizu , bez ijednog udesa , apelujem na vozace da ne koriste telefon dok voze - jos je opasnije od alkohola .

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.