Понедељак, 02.08.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа

Аеродром у срцу Шумадије

У „Мајнд парку” градиће се авионска писта дугачка 1.400 метара, а овај индустријски комплекс надомак Крагујевца биће спојен пругом дужине 15 километара са железничким чвориштем у Лапову

КРАГУЈЕВАЦ – Равно пола века прича се о аеродрому код Крагујевца који би централном граду Шумадије омогућио снажнији привредни развој. Почетком седамдесетих, у тренутку када је „Застава” била на врхунцу, у фокусу пажње била је локација Равни Гај, односно равница на средокраћи пута од Кнића ка Гружи. Пројекат Александра Ненковића, тада младог архитекте који је недавно отишао у пензију с места главног градског урбанисте, није реализован.

Није било довољно новца, а почело је и да се говори о формирању гружанске акумулације којом би се решио проблем снабдевања Крагујевца водом за пиће. Поред тако важне акумулације, која је заживела почетком осамдесетих, није било могуће градити аеродром, па је Ненковићева идеја остала само на папиру.

Ипак, педесет година касније, Крагујевац ће постати град с аеродромом. Тај пројекат покренуо је Братислав Милановић, творац великог индустријског „Мајнд парка” надомак града. Идеју овог успешног привредника подржала је држава, која је издвојила више милиона евра за инфраструктурно опремање комплекса од око 160 хектара који је сада локомотива привредног развоја Крагујевца. У оквиру тог комплекса послује и немачки „Сименс”, с којим је Милановић још пре пар деценија успоставио чврсте везе.

„Сименс” је у Крагујевац стигао 2018, када је потписан уговор о стратешкој сарадњи с групацијом „Милановић”. Већ крајем те године у „Мајнд парку” почињу да ничу прве фабрике, а трамваји немачког гиганта, произведени у кооперацији с Милановићевом компанијом, однедавно се налазе и на улицама страних градова. Бремен је први немачки град у коме путнике превозе трамваји марке „авенио” произведени у срцу Шумадије.

Немачки гигант прво је преузео једну Милановићеву фабрику, а потом је у „Мајнд парку” саградио и други погон. Осим „Сименса”, у „Мајнд парку” данас ради седам Милановићевих предузећа, али и аустријски „Аутолифт”, који производи дизалице за израду габаритних делова који се уграђују у шинска возила. Српски „Стеф транс” бави се шпедицијом и транспортом, а у „Мајнд парку” тренутно је упослено 1.000 људи који раде у производним погонима укупне површине 55. 000 квадратних метара.

С јасним планом развоја, Милановић је још на полагању камена темељца саопштио како ће „Мајнд парку” бити потребан и аеродром који ће поспешити пословне активности у овом комплексу. Пројекат је сада уобличен, па је јасно да ће на локацији Собовица – Лужнице, на дванаестом километру од Крагујевца ка Тополи, бити саграђена ваздухопловна лука.

Према подацима које смо добили од шефа маркетиншке службе „Мајнд парка” Ненада Ђорђевића, писта аеродрома биће дугачка 1.400 метара и њу ће, према категоризацији, моћи да користе мањи авиони. Изградња аеродрома треба да буде завршена до краја 2025. године.

Осим аеродрома, „Мајнд парк” у зацртаном року треба да добије и пругу која ће овај индустријски комплекс повезати са железничким чвориштем у Лапову. Пруга ће бити дугачка око 15 километара, а имаће и свој фабрички део који ће омогућити директан транспорт „Сименсових” трамваја у Европу. Укрштање колосека биће у селу Цветојевац.

Иако је реч о великим инвестицијама, оне нису једине, будући да би крајем ове године у „Мајнд парку” требало да почне и изградња софистицираног логистичког центра који ће заузети позамашну површину од 20 хектара. С објектима од око 60.000 квадратних метара радног простора, овај логистички центар биће највећи у централној Србији, наведено је у допису који је маркетиншка служба „Мајнд парка” упутила „Политици”.

За сарадњу с Милановићевом групацијом заинтересоване су многе домаће и стране фирме, па се у наредном периоду очекује изградња више од 200.000 квадратних метара пословног простора. Услед очекиваног прилива неколико хиљада радника, у оквиру „Мајнд парка” биће изграђени поликлиника и обданиште, као и низ других пратећих објеката који ће овом индустријском комплексу подарити изглед малог града.

Осим предузећа која су у директној вези с производњом шинских возила, у „Мајнд парку” послују и Милановићеве фирме које се баве третманом вода, хемијским анализама материјала, али и производњом и прерадом воћа и поврћа. У комплексу постоји и центар за обуку кадрова, а од изузетног значаја је сарадња с крагујевачким Факултетом инжењерских наука, који школује прворазредне стручњаке из области машинства и софтверског инжењеринга.

Коментари22
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Dunja Markovic
Нема сумње да новца има у државним фондовима, али ако се гради аеродром онда мора да буде што већи и дужи. Да би могао да прими и веће транспортне авионе, у случају незгода или рата. То треба градити y сарадњи са Ратним ваздухопловством. Што више аеродрома имамо, то боље. Треба правити разлику између ''аеродрома'' и ''полетних стаза'' јер то није исто. Друго, сувише се улаже у професионални спорт, у ватерполо. Милионе евра из ватерпола треба пребацити у изградњу дечјих вртића и школи.
Marija
Jedino se u Vojvodini nista ne planira iako ima kod Subotice ili Sombora velike mogucnosti i potrebe. Ali to nikoga iz vlasti ne interesuje to je obican SEVER SRBIJE;
Јата
Da li ti podrazumevas da je samo sever Vojvodine, cela Vojvodina?
Juri
Jedan zanatlija, koji je neko vreme radio u nemackoj, vrhunski srpski privrednik! Lako je kada ti drzava gura novac da igras tu ulogu, Taj Maind park raspasce se sa ovom vlascu. Zato Kartalovicu , malo realnosti, istine, kriticke misli, razumes! Nema tu mesta za politicku ostrascenost i iz te vizure posmatranja stvari. Prelivanje drzavnog novca u privatne dzepove, nije uspeh.
Rakić Aleksandar
Arhitekta Nenković je kao mlad napravio projekat aerodroma za hidroavione u Šumaricama na jezeru. Ideja o aerodromu u Ravnom Gaju je mnogo starija, i stvorena je pre Drugog svetskog rata...
Milos
Zasto gradjani drzave finansiraju 15 km pruge koja nema nijednu drugu funkciju osim da poveze par fabricica - koje su uzgred izgradjene na potpuno neadekvatnom mestu - hir jednog coveka ? I to u drzavi gde se skupljaju pare za lecenje dece. A sad jos i aerodromcic jer menadžment mrzi da putuje sat ipo do beograda na aerodrom. Pa dokle vise ??
Ranko Petrović
Miloš...neću vam odgovoriti zašto država ulaže,to se uči u školi.Odgovorite vi meni kako se i iz kojih fondova leče deca u Srbiji i ako znate kako se leče u svetu?

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.