понедељак, 14.06.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа
ИНТЕРВЈУ: ЈАСМИНА ТРУМБЕТАШ, првакиња и директор Опере НП

Кад је завеса пала, морали смо да се прилагођавамо

Улазећи у нову сезону, требало је осмислити наступе са мањим ризиком, зато смо се определили за два пројекта камернијег типа - опере „Орфеј и Еуридика” и „Дон Кихот”
Иако сам и сама прележала корону, посао није трпео (Фото А. Васиљевић)

И у тешким временима наша Опера живи. Док су други театри у свету још прошле године закључали своја врата, наша београдска Опера је то учинила само накратко. Она све време ради, каже Јасмина Трумбеташ, првакиња и директор Опере Народног позоришта у Београду.

Наша саговорница је упоредо са студијама славистике на Филолошком факултету учила соло певање прво код проф. Предрага Андровића, а затим код проф. Радмиле Бакочевић, код које је дипломирала и магистрирала. Добијала је значајна признања током каријере. Звање првакиње опере у Београду носи од 2002. Остварила је најзначајније роле гвозденог репертоара сопранског фаха и често наступа у земљи и иностранству, а занима је и рад с младим певачима. Бити на челу ансамбла Опере, који има 200 чланова, и при томе бити у статусу првака Опере, јер Јасмина Трумбеташ упоредо и наступа, два су велика залогаја и није лако.

Како се прилагођавате новонасталој ситуацији услед вируса корона када и даље гледалиште не сме да буде попуњено а дистанца мора да постоји и на сцени?

Определили смо се за комаде мањих форми. До краја сезоне чекају нас два пројекта која су камернијег типа. Поставићемо две опере, прва је „Орфеј и Еуридика” Вилибалда Глука, а друга „Дон Кихот” Жила Маснеа. Такође, обновићемо и Перголезијеву „Служавку господарицу”. Истовремено настављамо са концертима наших солиста који ће се уз учешће оркестра представити новим програмима, а самостално ће наступати и хор. Идеја је да до краја сезоне на сцену вратимо неке опере са мањим саставом ансамбла. Прва од њих је Вердијева „Травијата”.

До марта прошле године Опера НП је успела да уради доста, на шта сте посебно поносни?

(Фото М. Лужанин)

У сезони 2019/20. године до почетка пандемије, Опера је имала три премијере. Поносно износим чињеницу да смо успели да поставимо две српске опере: Коњовићеву „Коштану”, после 60 година и „На уранку” Станислава Биничког. Имали смо част да са „Коштаном” гостујемо у Врању, поводом отварања новог позоришта, и у Пожаревцу. Наша „Аида” и балет „Лабудово језеро” први пут су изведени у Дому културе у Чачку. Такође у марту 2020. премијерно је постављена Пучинијева опера „Манон Леско”, чије је последње извођење било још 1967. године, а ова представа је требало да буде почетак прославе „100 година Опере Народног позоришта”. Иако смо успели да у фебруару 2020. изведемо чувену „Мадам Батерфлај”, којом је и започета историја стварања београдске Опере далеке 1920 године, наша прослава ове значајне годишњице остала је у сенци короне.

Како сте направили нови распоред рада и како сте долазили до публике у незавидној ситуацији?

Када је пандемија почела у марту 2020. оперска уметност, која не може без живе интеракције са публиком, претворила се у безвучну слику! Завеса је пала. Морали смо да се прилагођавамо, па смо осмислили програме на отвореном, у амбијенталном простору. Захваљујући Секретаријату за културу града Београда, планиран је велики концерт на Ташмајдану, али због ризика није одржан. Зато су камерни концерти извођени у јуну, на необичним просторима у граду (Летња сцена „Кварт вок” (KvARt Walk) испред Галерије БВ, Плато у Кнез Михајловој улици, двориште у Палмотићевој), под називом „Опера у вашем крају”. Улазећи у нову сезону 2020/21. требало је осмислити наступе са мањим ризиком. Као оперски певач, сада на месту директора Опере, дошла сам на идеју да имамо концерте са мањим саставом оркестра, затим тематске вечери композитора итд. Од јануара ове године направили смо серију наступа, а поред Моцарта изводили смо и Хендла, Глука и Керубинија. Први пут у историји Опере НП, због ове ситуације, настао је „Брас ансамбл”, који ће наступити под управом Ђорђа Станковића 17. априла у 19 часова на Великој сцени НП. То је састав од 13 музичара који чине лимени дувачи, тимпани, харфа и удараљке, а на њиховом програму ће се наћи популарне арије и увертире.

Како као директорка Опере НП успевате да сачувате певаче, музичаре и публику и чиме ћете још обогатити време које је пред нама?

Од почетка пандемије, једини период када нисам била у позоришту био је током закључавања, од марта до маја 2020. године. И тада сам код куће размишљала о колегама, како да се организујемо и да радимо. Бити директор Опере НП није функција већ велика одговорност и брига за сваког појединца у ансамблу. Иако сам и сама прележала корону и на својој кожи осетила шта то значи, посао није трпео. Имала сам припремљене и осмишљене програме и била у контакту са сарадницима и колегама. Ансамбл Опере је велики, једно су солисти, друго је оркестар, а треће хор. Сваки део је специфичан, има своје захтеве и проблеме. Са тако великим ансамблом није лако ни у нормалним околностима, а камоли тренутно. При томе, од мог наименовања пре три године, у Дирекцији Опере немам помоћника, осим једног стално запосленог продуцента. Посао је огроман. Корона је многим уметницима донела страх, а ја сам нашла начин да сви размишљамо позитивно. Да смо бринули о запосленима говори и врло мали број оболелих од короне у нашем ансамблу. У целом позоришту, захваљујући кризном штабу наше управе, стално се води рачуна о поштовању правила. Враћа се самопоуздање да заједништвом можемо превазићи овај период, а уметност је та карика која омогућава да се на тренутак побегне од стварности и ужива у стварању новог.

Коментари0
dd049
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља