петак, 18.06.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа

Производња стала због 60.000 динара регреса

Радници „Фијат пластика” од јуче су у генералном штрајку, што ремети производњу аутомобила па ће, ако протест потраје, „фијат 500-Л” силазити са производних трака без браника
Фото ЕПА ЕФЕ С.С.

Радници „Фијат пластика” од јуче су поново обуставили производњу, баш у тренутку када су се њихове колеге из „Фијат Крајслер аутомобила Србија”, после десетодневне паузе, вратили у фабричке хале. Условљени потезом јединог добављача или ће са производних трака пуштати „фијат 500-Л” без браника, или ће за дан, два раднике поново послати на плаћено одсуство – трећа могућност за менаџмент „ФКА Србија” не постоји.

Зоран Миљковић, председник штрајкачког одбора „Фијат пластика”, не може да каже до када ће трајати генерални штрајк, али најављује излазак на улице Крагујевца 24. априла. 

Њихов основни захтев је да им регрес у 2021. буде враћен на прошлогодишњи ниво просечне републичке плате од 60.000 динара. За данас имају заказан састанак са градоначелником Крагујевца Николом Дашићем.

Радници ове фабрике, која је у апсолутном власништву ФЦА групе, односно „Стелантиса”, протестују од јануара, када су почели са штрајковима упозорења. Рад је потом потпуно обустављен 17. фебруара, што је зауставило и производњу у „ФЦА Србија”, јер су са трака излазили аутомобили без браника, па су радници послати на плаћено десетодневно одсуство. У међувремену су и у „Фијат пластику” били на плаћеном. 

Током марта су и једни и други тактизирали. Мало су штрајковали, мало радили, мало били на плаћеном одсуству. Послодавац је потом прихватио неке од захтева штрајкача из „Фијат пластика”. Пристали су да им нерадне дане убудуће, као и колегама у ФЦА Србија”, плаћају 65 одсто (уместо досадашњих 60 процената) од уобичајених зарада, као и да коефицијент за обрачун минулог рада буде 0,5 одсто. Али нису прихватили њихов основни захтев да се регрес обрачунава у висини просечне зараде у Србији. 

Ово условљавање јединог добављача браника свакако не иде у прилог „Фијату” који тренутно ради на око десет одсто капацитета. Крагујевачка фабрика је у прва два месеца ове године пала на шесто место српских највећих извозника и у иностранству је продала аутомобиле у вредности од 47,3 милиона евра. 

Запослени претходних десет дана нису радили, али су се синдикалци прошлог петка састали са представницима Владе Србије. Забринути су за свој положај, јер ове године имају мање радних дана него претходне. Пад тражње за око 70 одсто за новим аутомобилима, услед пандемије и изостанка новог модела, највише су кумовали томе да у Крагујевцу прошле године буде произведено 20.000 аутомобила. То је скоро шест пута мање него 2013, када је са монтажних и производних трака сишло 117.000 возила, а на иностраним тржиштима остварен девизни приход од 1,53 милијарде евра. „Фијатов” извоз је 2020. вредео око 295 милиона евра, што је најмање од када италијанско-амерички гигант послује у Србији. 

Пандемија није главни узрок овог пада будући да је 2019. у иностранству продато „фијата 500-Л” у вредности од 474,8 милиона евра. Изостанак новог модела аутомобила је учинио своје. 

Зато је на састанку синдиката и владе незаобилазна тема била покретање новог модела, што би значило пуну упосленост радника и фабрике, која је дизајнирана за производњу од 185.000 возила. Али таква одлука првенствено зависи од „Фијата”, односно „Стелантиса”. 

Уколико се то деси Влада Србије, која има власнички удео од 33 одсто у „ФЦА Србија” спремна је да помогне. Да ли кроз давање олакшица или новчано није прецизирано, јер су представници владе били веома опрезни у давању било каквих обећања радницима. Мада се спекулише да „Стелантис”, наводно, притиска, да влада, сразмерно свом уделу у власништву учествује у покретању новог модела аутомобила. Што значи да би она требало да уложи око 300 милиона евра.

Не треба заборавити да је влада од 2008, када је „Фијат” дошао у Србију, била широке руке и одрешила кесу, што кроз ослобађање плаћања пореза и доприноса на зараде запослених, што кроз друге повластице, али и новчана давања. На пример, према финансијском извештају из 2019, ФЦА је те године добио 2,5 милијарде динара из буџета.

Коментари9
730b0
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Frilenser banatski
Izvinite, moze li mi neko objasniti sta je to regres i kako se do njega dolazi.
Vukoje Rodic
Podrska radnicima!
Vojislav Guzina
U pravu ste Vukoje. Ali to nije dovoljno, treba podržati proizvodnju novog modela, radi kontinuirane proizvodnje i izvoza. Bez toga će novi štrajkovi, i tako u nedogled, ili dok stranac ne digne sidro.
Geak
Ja da sam vlasnik stavio bih katanac od 10 kila na kapiju i rekao "ćao luzeri!".
Marjan
Kako te bre nije sramota, jel musolinijevu sliku drzis iznad kreveta ?
Уа политичари
Република Србија, тј. Влада РС не треба више да да ни динара било ком од ткз. инвеститора који кукају да немају валуте а онда исплаћују бонусе својим менаџерима од неколико милиона јевра. Нека им доставе колико су исплатили менаџере, тј. колико су им дали бонуса и колико су дали дивиденди и ако је то цифра 0 онда нека помаже држава. Ако су то милиони (а јесу) онда НАПОЉЕ из Србије.
Darko
Dosta vise ovih samoupravljaca. Samoupravljanje da je bilo uspjesno ne bi propalo. Pravicemo FIAT od blata ako odu iz KG.
beči
Sta ti znaš o samoupravljnaju? Očigledno ništa.
Mario
Ma nemoj, a da radis u pelenama to volis je li ? Sram te bilo.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља