ponedeljak, 08.03.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista
četvrtak, 21.01.2021. u 20:00
ISHRANA

Pečeni ili sirovi orašasti plodovi

Sadrže zdrave masti, vlakna i proteine i sjajan su izvor mnogih važnih hranljivih sastojaka i antioksidanata. Većina orašastih plodova peče se bez ljuske, osim pistaća
(Фо­то Пек­селс)

Orašasti plodovi (ili jezgrasto voće) izuzetno su zdravi i čine savršenu užinu bilo da ste u pokretu ili kod kuće. Sadrže zdrave masti, vlakna i proteine i sjajan su izvor mnogih važnih hranljivih sastojaka i antioksidanata.

U svojoj praksi često u dijetama propisujem upravo orašaste plodove, jer oni dokazano imaju nekoliko zdravstvenih koristi, uključujući smanjenje holesterola, krvnog pritiska i šećera u krvi.

Pacijenti me ponekad pitaju da li je zdravija pečena ili sirova varijanta ove ukusne užine u pogledu njihovog nutritivnog sadržaja. Odgovor ne mogu dati u dve rečenice, pa se unapred zahvaljujem svakome koji ovo pročita do kraja.

Orašasti plodovi se uglavnom peku kako bi im se poboljšao ukus i tekstura. Pečenje oraha, lešnika, badema , pekan oraha, indijskih i brazilskih oraha i pistaća najčešće se radi kao suvo pečenje, kada se ravnomerno peku sa svih strana. Većina orašastih plodova peče se bez ljuske, osim pistaća.

Kod indijskih oraha pečenje se ponekad koristi kao sredstvo za lakše odvajanje ljuske od njihovih jezgara.

Pečenje orašastih plodova menja njihovu strukturu i hemijski sastav. Smanjuje se količina vlage u njima, menja im se i boja, a struktura postaje hrskavija.

Sirovi i suvopečeni orašasti plodovi imaju vrlo slične količine masti, ugljenih hidrata i proteina.

Orašasti plodovi imaju puno mononezasićenih i polinezasićenih masti. Ove zdrave masti imaju sposobnost snižavanja holesterola u krvi i mogu da štite od srčanih bolesti.

Kada su polinezasićene masti izložene toploti, kao što je slučaj sa pečenjem, veća je verovatnoća da će se oštetiti ili oksidirati.

To može da dovede do stvaranja štetnih slobodnih radikala, koji mogu da oštete vaše ćelije. Oksidisana masnoća ili užegla mast odgovorna je za neprijatan ukus i miris nekih orašastih plodova.

Što je temperatura pečenja viša i što je vreme pečenja duže, veća je verovatnoća da orašasti plodovi užegnu. Verovatnoća oksidacije takođe zavisi od vrste plodova. Na primer, kada se orasi peku na visokim temperaturama na 180 stepeni Celzijusa tokom 20 minuta, oni mogu da užegnu 17 puta brže od sirovih oraha. Lešnici nisu toliko podložni oksidaciji kao orasi, pa je pečenje lešnika povećalo šansu da užegnu svega 1,8 puta u odnosu na sirove.

Potencijalno štetne bakterije, poput salmonele i E. coli, mogu biti prisutne u sirovim orasima. Kontaminacija tla i vode sa kojim su jezgrasti plodovi bili u kontaktu mogu u njih uneti štetne bakterije.

Jedno istraživanje potvrdilo je da skoro 1 odsto uzoraka različitih orašastih plodova sadrži salmonelu, sa najvećom stopom zagađenosti u orasima makadamije, a najmanjom u lešnicima. Nije otkriveno u pekanu.

Međutim, otkrivena količina salmonele nije velika, pa možda neće izazvati bolest kod zdravih osoba.

Sirovi bademi mogu biti kontaminirani salmonelom, a sirovi lešnici ešerihijom koli. Orašasti plodovi mogu da sadrže i kancerogeni aflatoksin, koji proizvode gljivice koje ponekad zagađuju orašaste plodove i žitarice.

Aflatoksin je vrlo otporan na toplotu. Pravilno rukovanje i skladištenje najbolji je način za sprečavanje kontaminacije.

Najzdravije je jesti sirove, a najukusnije pečene jezgraste plodove. Sirovi plodovi su svakako zdraviji, ali mogu da sadrže štetne bakterije i gljivice. Međutim, čak i ako ih sadrže, malo je verovatno da će izazvati posledice.

Pečeni orasi, s druge strane, mogu da sadrže manje antioksidanata i vitamina. Neke od njihovih zdravih masti takođe mogu da se oštete i da se stvori akrilamid, mada ne u štetnim količinama.

Umesto da kupujete pečene bademe, lešnike i drugo, kupite ih sirove i pecite ih sami, po mogućnosti u rerni. Na taj način možete bolje da kontrolišete temperaturu i istovremeno da pečete veće količine jezgrastog voća.

Pokazalo se da pečenje jezgrastih plodova nekih 15 minuta na niskim do srednjim temperaturama od oko 140 stepeni Celzijusa daje intenzivan, prijatan ukus i teksturu.

Jasna Vujičić, nutricionista

www.nadijeti.com

Komеntari2
9309a
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Danette May savjetuje da se izbace bijeli šećer (usporava neurone u mozgu), gluten (današnji način proizvodnje pšenice izaziva upale), biljna ulja (osim ekstradjevičanskoga maslinova) i pržene orašaste plodove koji su toksični za tijelo. “Tijelo je toliko duboko i učinkovito da ne može kreativno razmišljati, ne može raditi stvari zbog kojih se osjeća dobro kad je natovareno zagađivačima – ono je samo u načinu preživljavanja. Uklonite toksine iz prehrane sada.”
Štetne su termički obrađene masti. Vrijedi za orašaste plodove, ulje, meso, svinjsku mast i sl.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

logo

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.

Prijavitе sе na našu mailing listu

* Obavеzna polja