U poslednja dva vikenda u 2020. ostvareni prometi u trgovinama u Srbiji približni su onima iz prethodne godine. Kako je objavila Privredna komora Srbije ukupni podaci o prometu će biti poznati do kraja ovog meseca, ali prema onome što se do sada zna, procene su da neće biti značajnijeg pada potrošnje.
I ove godine su 30. i 31. decembar bili najudarniji dani za kupovinu prehrambene robe, a ono što se razlikovalo u odnosu na ranije godine jeste da su se više kupovala alkoholna pića, prenosi Tanjug.
U PKS ističu da se zahvaljujući njihovoj inicijativi da se u drugoj polovini decembra ublaže mere za rad trgovina, delom stabilizovao promet i u drugim, neprehrambenim segmentima trgovine. Taj period je za njih najvažniji, jer je decembar mesec kada ostvaruju najveći promet.
U sektoru prodaje igračaka, recimo, više od 30 odsto ukupnog godišnjeg prometa se postigne upravo u decembru.
‒ Kako se gotovo 14 milijardi dinara prometa u prodaji bele tehnike, igračaka, odeće, obuće ostvari u drugoj polovini decembra, insistirali smo da se uz poštovanje epidemioloških mera relaksira radno vreme. Time smo uspeli da izbegnemo gužve u radnjama, ali i gubitke u neprehrambenom delu trgovine ‒ rekao je sekretar Udruženja za trgovinu PKS Žarko Malinović.
Prema podacim PKS-a, u radnjama je krajem godine 25 do 40 odsto više kupovan alkohol, a Malinović kaže da je razlog taj što se 2021. uglavnom čekala kod kuće, odnosno mnogo više nego ranijih godina. Više se kupovalo i pakovano meso i još dvadesetak namirnica. S obzirom na to da je prethodnih meseci zabeležen porast onlajn kupovine namirnica, on objašnjava da ima nekoliko razloga za to.
‒ Jedan je taj što je pojedine vrste namirnica teško izabrati putem onlajn trgovine, a drugi se tiče naših kapaciteta za dostavu, koji su prilično ograničeni. To je izazov sa kojima ćemo se nositi u ovoj i sledećimgodinama ‒ rekao je Malinović.
Sa izazovom prevelikog broja narudžbina i mogućnosti dostave suočavaju se i trgovci širom Evrope. Tako britanski trgovci poslednjih dana, od kada je počelo novo zaključavanje, u potpunosti menjaju strategiju. Za razliku od marta prošle godine, kada su kupce pozivali da se snabdevaju preko interneta sada apeluju da dolaze u radnje. Poziv se odnosi na one koji nisu u izolaciji i nemaju zdravstvene probleme, jer na taj način omogućavaju da ugroženi građani budu snabdeveni na vreme. Prvi su se oglasili „Tesko” i „Vejtroz”, upozoravajući na prenapregnute kapacitete dostave namirnica. Trgovci su se na početku pandemije dobro organizovali i povećali kapacitete za onlajn trgovinu, međutim očigledno je da je broj porudžbina sada prevelik. I drugi trgovci u Britaniji pokušavaju da se snađu u novim okolnostima pa kupcima savetuju čak i da naručuju preko mejla samo ono što im je zaista neophodno, uveravajući ih da ima dovoljno robe. Svi daju prednost starijim kupcima i drugim osetljivim kategorijama i čak organizuju posebnu dostavu koja je besplatna za ugrožene kategorije. Isti uslugu studentima naplaćuju dve funte, dok je regularna cena uglavnom 4,5 funti. Neki od prodavaca su za starije sugrađane odredili i posebno vreme za kupovinu namirnica. Tako recimo „Aldi” prioritet tim kupcima daje nedeljom, pola sata pre otvaranja radnji. Pojedini im omogućavaju plaćanje na posebnim kasama, odnosno mogućnost da ne čekaju u redovima. U nekoliko gradova Britanije prodaju u marketima preuzeo je „Amazon”.