Tok ove pandemije je i dalje prilično neizvestan, ali najveći svetski trgovci i analitičari tržišta neprekidno prate puls potrošača, svesni da od trenutka kada kriza prođe moraju da budu spremni da im pruže upravo ono što očekuju. Šta će to biti, niko pouzdano ne zna – da li ćemo se vratiti klasičnoj kupovini, da li će onlajn nabavke i dalje dominirati ili će potrošači očekivati nešto treće? Jasno je da moraju biti spremni, baš kao i svi oni koji su pandemiju tako dočekali i odmah po zaključavanju preko noći prešli na onlajn trgovinu. Istraživači američkog „Ridžensi centra”, kompanije koja se bavi razvojem trgovine, kažu da su potrošači tokom pandemije postavili drugačije prioritete u svim segmentima života, te da bi ih, kako kažu, pravilno „uslužili” moraju da nauče šta im je važno.
Pre kovida bili smo svedoci trenda da su potrošači isticali potrebu za komforom, različitim pogodnostima, sniženjima. Ali, to više nije tako, osnova maloprodaje u budućnosti će biti otvoren prostor, a to znači centri u kojima će moći da se bezbedno snabdevaju i da steknu osećaj slobode kakvu pamte pre pandemije, navode iz ove kompanije. Oni objašnjavaju da manji trgovci možda neće imati iste mogućnosti kao veći regionalni i nacionalni trgovinski lanci, ali da bi trebalo da se polako prilagođavaju. Neverovatnom brzinom već su počele da se razvijaju digitalne aplikacije koje će biti povezane sa pos terminalima i koje će obaveštavati trgovce o dolasku kupaca.
Vlasnici tržnih centara trebalo bi da razmisle kako bolje da iskoriste parking i otvoreni prostor. Svi oni koji su se dobro pozicionirali na društvenim mrežama i koji imaju dobru bazu kupaca, već su u prednosti, navode istraživači i kažu da nisu izgubili nadu da će kupci jednog dana ponovo krenuti u klasične kupovine, ali i da bi trebalo pripremiti više kanala prodaje. Između ostalog, sigurni su da će kupci birati najbliže tržne centre u kojima će svakodnevno osim nabavke imati mogućnost i da se okupljaju sa prijateljima na otvorenom.
Koje radnje moraju da prime karticu
Plaćanje platnim karticama postoje dominantan način kupovine u mnogim držama, dok u Srbiji veliki broj trgovina i dalje ne omogaćava potrošačima taj izbor.
Nacionalna organizacija potrošača Srbije nedavno se oglasila jer se, kako ističu, poslednjih dana u javnost plasiraju potpuno neodgovorne izjave o nepostojanju obaveze trgovca ili ugostitelja da omogući plaćanje platnim karticama.
Želimo da obavestimo javnost da postoji propis koji detaljno uređuje ovu oblast – Zakon o fiskalnim kasama. Član 6. taksativno navodi delatnosti koje moraju da omoguće kupcima da plate robu ili uslugu platnim karticama. Bez izuzetaka. Tu su, pored ostalih, i trgovine koje prodaju hranu, piće, duvan, voće i povrće, benzinske stanice, hoteli i moteli, i posebno restorani i slični objekti u kojima se poslužuje hrana. Objekti koji nude samo piće (kafići, barovi, diskoteke i sl.) nisu obavezni da poseduju dodatni uređaj koji služi za plaćanje platnim karticama, navodi se u saopštenju NOPS-a.