Turisti sve više tragaju za lokacijama bliže njihovom mestu prebivališta kako bi skratili trajanje putovanja i doputovali sopstvenim automobilom. Ovo je jedna od najvećih promena u standardima u turizmu širom sveta koju je izazvala pandemija.
– Sličan trend, kako vidimo, postoji i u Srbiji. Ovoga leta prioritet su imale kuće van gradskih sredina, ali ne pretereno velike za jednu, najviše dve porodice. Znatna tražnja je bila i za kućama sa bazenima. Prilično sam iznenađen da u Srbiji ima toliko privatnih bazena. Gostima je bilo važno da imaju privatan parking, dobru internet-vezu, kao i da je smeštaj izolovan i bezbedan – kaže Aleksandar Seničić, direktor Nacionalne asocijacije turističkih agencija Juta.
On kaže da su najviše bile izdate kuće u delu Vojvodine, u okolini Sremskih Karlovaca i Fruške gore, što je blizu i Novosađanima i Beograđanima. Imali smo, dodaje, i izuzetno dobru popunjenost kuća na Tari, Zlatiboru...
– Sve što je bilo relativno blizu velikim gradovima dobro se izdavalo. Očigledno se trendovi i uslovi života menjaju. Logično je da zbog ograničenog broja takvih kapaciteta cene počinju da skaču jer je velika potražnja, a relativno mala ponuda – ističe Seničić.
Na pitanje da li bi turističke agencije mogle sa svojim kapacitetima da se preorijentišu na organizaciju putovanja u zemlji, u apartmanskim smeštajima, Seničić kaže da je to trenutno malo verovatno.
– Deo smeštajnih jedinica nije kategorisan. Dešavalo se da su, zbog velike potražnje, ljudi čak i kuće u kojima su živeli praznili da bi mogli da smeste turiste. Apartmani i kuće moraju da budu registrovani, da bi agencije uopšte tako nešto mogle da uzmu u razmatranje. Nažalost, nema ni dovoljno objedinjenih informacija o tome šta se sve nudi, niko to nije ozbiljnije sublimirao – ističe naš sagovornik i dodaje da kad putuju u zemlji, misleći da će tako proći jeftinije, u Srbiji retko ko koristi usluge turističkih agencija. On misli da je to pogrešno jer agencije imaju bolje uslove kada ugovaraju smeštaj.
I analize kompanija specijalizovane za iznajmljivanje luksuznog smeštaja u Hrvatskoj takođe potvrđuju da postoje novi specifični zahtevi gostiju prilikom rezervacije i boravka u privatnim kućama. Vlasnici luksuznijeg smeštaja u toj zemlji ostvarili su ovog leta 12 odsto bolje rezultate nego u istom periodu prošle godine, uz prosečnu popunjenost smeštajnih kapaciteta od čak 86 odsto.
Najviše njih tražilo je smeštaj blizu mestu stanovanja. Gosti su takođe insistirali na osami, bez komšija u neposrednoj blizini. Tražili su i beskontaktnu primopredaju ključeva, detaljnu dezinfekciju prostora, češće menjanje vode u bazenima i svakodnevnu promenu peškira. Zanimale su ih informacije o pravilima ponašanja u mestu u kojem se nalazi smeštajna jedinica – da li se nose maske i kako se ponaša lokalno stanovništvo. Dobro su prolazili vlasnici kompleksa koji su imali i igraonice za decu ili sportske terene, jer su gosti želeli da što manje izlaze iz kuća.
Veliki broj posetilaca insistirao je na brzini i stabilnosti internet-veza zbog „spajanja odmora i posla”, a takvi gosti su po pravilu duže boravili u apartmanima. Gosti koji su u toj zemlji tražili usluge skipera na brodovima insistirali su na pi-si-ar testu, kao potvrdi da nisu zaraženi kovidom 19. Ističu da je ova sezona donela nove turističke standarde koji bi mogli da se primenjuju i u narednim godinama. Jasno je da je pandemija prouzrokovala potrebu za detaljnijim informisanjem o smeštaju, ali i merama opreza. Interesantno je da su najtemeljniji prilikom planiranja i izbegavanja neželjenih posledica bili Nemci, Švajcarci, Norvežani... dok su nešto manje zahtevni bili Austrijanci, Slovenci, Mađari, Poljaci, Slovaci i Česi.
Putnici u niskom startu
Čak 65 odsto putnika u svetu razmišlja o mogućnostima putovanja nakon ukidanja ograničenja, pokazalo je istraživanje platforme „Buking”. Najveći broj njih rekao je da će više paziti na cene prilikom pretrage budućih putovanja, a polovina se izjasnila da će verovatno gledati da „ulovi” promotivne ponude kako bi uštedeli.
Trećina turista će nakon razgovora s prijateljima i porodicom birati narednu destinaciju, a oko 40 procenata posećuje internet-stranice za rezervaciju smeštaja kako bi pronašli inspiraciju za sledeće putovanje. Putnike trenutno najviše zanimaju opuštajuća putovanja u sledećih 12 meseci, a veliki broj želi više kraćih odmora tokom vikenda. Više od četvrtine turista biće opreznije zbog virusa korona.