petak, 22.01.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista
ponedeljak, 30.11.2020. u 18:00 Boško Jakšić
POGLEDI

Kovid u crkvi, kovid iz crkve

Nije ovo napad na pravoslavlje, što je izvitopereni argument branitelja vere. Pandemija je iznad svega nama znanog. Crkvu je napala korona, a ako ona smatra da ne treba da se brani prepuštajući se božjoj milosti, to ne važi za državu, koja je dužna da svoje građane štiti

Korona, ta milozvučna reč koja na latinskom označava krunu, pokorila je svet 2020. i po svemu sudeći biće dominantna tema i u vremenu koje dolazi.

Virus je globalnoj privredi naneo bilione dolara štete, milijarde đaka odvojio od škola, stotine miliona ostavio bez posla, ljude gurnuo u samoizolaciju, stavio im maske na lice i nametnuo da se prema najboljim prijateljima odnose kao prema najgorim neprijateljima.

Negde u ovo vreme 2019. u kineskom gradu Vuhanu evidentirani su prvi pacijenti zaraženi mutantom SARS virusa korona. Za godinu dana, bolest poznata kao kovid 19 zarazila je više od 59 miliona ljudi i uzrokovala smrt najmanje 1,4 miliona.

U tih 12 meseci Srbija je preskočila Kinu po broju zaraženih, a po broju novih slučajeva u jednom nedavnom danu bila je 12. u Evropi i 16. na svetu, pokazuju podaci sajta „Vorldomiters”.

Neobična je trajektorija iscrtana u tom periodu. Od šarlatanskog omalovažavanja „najsmešnijeg virusa na svetu”, preko trke za respiratorima koje je predsednik skupljao „kao dabar”, njegovih pretnji da će biti „mala groblja da prime sve nas”, do slavodobitnog proglašenja pobede. Onda sve ispočetka, da bi se došlo do tačke na kojoj zdravstvenom sistemu preti kolaps.

Samo je politizacija konstantna. Vlast nije ni u vremenima najveće opasnosti po zdravlje naroda uspela da se odrekne navike da sve drži pod kontrolom. Da komanduje i oblastima koje bi trebalo da budu isključivi zabran eksperata. Pritom se, farisejski, krije iza „struke” stvarajući moćnom propagandom utisak da političari slušaju lekare.

U dramu je poslednjih nedelja ubačena i Srpska pravoslavna crkva, kojoj je kovid 19 prvo uzeo mitropolita Amfilohija, a potom i patrijarha Irineja – koji se, nema sumnje, zarazio na sahrani u Podgorici. Pokazalo se da nema božje zaštite.

Kovid 19 je Zoro osvetnik, koji crkvenim dostojanstvenicima vraća što su propovedali da je virus „božja kazna” liberalnim društvima, da ga leče tamjan i molitve i da se u dva milenijuma hrišćanstva nikad niko nije zarazio na pričešću, pa ni sveštenici.

Mnogima nauk nije pomogao. Tokom molitvenog ispraćaja patrijarha u Sabornom hramu Svetog arhangela Mihaila, malo njih je poštovalo mere zaštite. Iznad odra bila je postavljena prozirna ploča koja je povremeno dezinfikovana, ali celivanje kovčega i krsta je samo smanjilo, ne i uklonilo rizike.

Sinod SPC pozvao je potom na „striktne” epidemiološke mere u Hramu Svetog Save, ali iste scene su se ponavljale. Episkop kruševački David, dan pošto je služio opelo patrijarhu, prebačen je u bolnicu zbog virusa korona.

Iako izuzetaka od mera zaštite ne bi smelo da bude, vlast se nije mešala. Država je na nekoliko dana kapitulirala pred crkvom. Predsednik je odlaskom na pogreb Amfilohiju i govorom Irineju želeo da ublaži sukob sa delom vladika koji ga smatraju „veleizdajnikom” zbog kosovske politike.

Predsednik je neprimereno sebe stavio u prvi plan, što je doprinelo opštoj konfuziji. Zašto je pet medija objavilo vest o smrti Irineja dan ranije, kada i predsednikova bivša supruga? Zašto je on sutradan prvi objavio vest na svom instagram nalogu kada bi se očekivalo zvanično saopštenje Sinoda ili lekarskog konzilijuma? Zašto je posle kraće dostojanstvene besede morao da u oproštajno slovo ubaci sebe i svoju porodicu, umesto da to ostavi za neku kasniju priliku ili memoare?

Izazvao je bujice besnih i ogorčenih komentara na društvenim mrežama na isti način kao kada se predstavi kao glasnogovornik Kriznog štaba, kome je direktno oborio poverenje javnosti i doveo do toga da postane meta oporih podsmeha.

Ponavljaju se dva simptoma: predsednikov da dominira i da diže svoj rejting, i mnogih građana koji se oglušuju o savete bilo da dolaze od države, lekara ili crkve. Talibani korone ignorišu sve preventivne mere. Tvrde da su im ugrožena verska prava. Odbijaju da shvate da kovid 19 ne mari ni za ljudska ni za verska prava, ni za granice, ni za socijalni status ili nivo obrazovanja. Pokazuje se – ni za godine.

Nije ovo napad na pravoslavlje, što je izvitopereni argument branitelja vere. Pandemija je iznad svega nama znanog. Crkvu je napala korona, a ako ona smatra da ne treba da se brani prepuštajući se božjoj milosti, to ne važi za državu, koja je dužna da svoje građane štiti.

Teško je razumeti zašto neki ljudi sebe i druge izlažu riziku i ignorišu pozive koje smo čuli stotinama puta. Eksperti poručuju da bi striktno poštovanje ovih mera za samo dve nedelje obuzdalo pandemiju, ali uzalud.

Previše je onih koji umišljaju da ih korona „neće”. „Baš me briga”, drčno ponavljaju mahom mladi opsednuti klabingom po mestima koja rade do zore, a policija ne reaguje. Sutra, kad se zaraze, tražiće da im se lekari i medicinske sestre u potpunosti posvete. Očekivaće solidarnost na koju su pre toga bili imuni. Dobiće je, ali zašto sve mora da ide post festum? Zašto neko sam mora da oboli, ili da mu strada neko blizak, da bi shvatio kolosalnu opasnost od tog mikroskopskog virusa?

Lična odgovornost prečesto ne funkcioniše. Ne pomažu ni istraživanja koja kažu da nošenje maske smanjuje rizik od zaraze najmanje dva puta. Država je dužna da odgovorne građane zaštiti od neodgovornih.

Nema vremena za čekanje. Dolazi sezona gripa. Branimo se kako moramo pre nego što pokuša da nas odbrani respirator. Situacija je takva da zahteva reagovanje na dnevnom nivou, pa razluđuju dani političke pasivnosti i tvrdoglave odbrane kafića i klubova kao da su ključni generatori ekonomskog razvoja.

Voleo bih da ne moram da mislim o kovidu 19, ali moram. Živimo u orvelijanskom svetu. Da trijumf smrti ne bi bio potpun, radije ću priznati da se plašim i da poštujem sve mere, nego da se pridružim kovid 19 idiotima.

Prilozi objavljeni u rubrici „Pogledi” odražavaju stavove autora, ne uvek i uređivačku politiku lista

Komеntari44
8f0f0
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

milenko popić- etnoseljak
Biti ozbiljno sklon stanovištima npr. Ljiljane Smajlović, a složiti se istovremeno i sa gosp. Jakšićem ozbiljan je napor. Ipak, u pogledu pitanja upućenih predsjedniku države povodom postupaka u momentu Patrijarhovog preminuća, dajem mu za pravo. Niti na jedno ne bi se, iz pozicije elementarnog reda, mogao dobiti suvisao odgovor. Ne bi ga, doduše, mogao dati ni gosp. Jakšić, na pitanje otkud on, nesumnjivo, zna kako je bolest patrijarha napala baš u Podgorici?
Sofija
Prica o covid-19 je prica o kontroli. Opravdan strah za zdravlje i zivot, a sa druge strane manipulacija da se prikrije kolaps finansijskog sistema, ali mi zelimo pre svega da sacuvamo zivote. Nasa crkva je prva postovala mere vakcinacije i jos u XIX veku nije htela da vencava bez potvrde o imunizaciji. Postoje i granice nametanja kontrole. Vojska moze da se podredi naredbama fantomske SZO, ali duhovnost ne moze da se svede na diktat i neko mora da posalje poruku da vidi igru kontrole.
Neva
Arhijereji SPC i patrijarh nisu protiv maske. Ali je ne nose. Nisu ni protiv mera zastite. Ali ih ne primenjuju. Za primer pastvi ?
Славољуб
Докторка, ја се слажем да сви треба да се жртвујемо. У мом малом селу, седам комшија је умрло. Немамо сада ни попа.
Биџа из лијане
Елем, у најлибералнијом од свих либералних држава света, Калифорнији, затворили су храмове и забранили верницима окупљања. 3бог ковида, јер су цркве извор заразе. И све би то било лепо, али нису затворили клубове, стриптиз-барове и остала места забаве. Поједини свештеници су због тога пререгистовали цркву у стриптиз бар како би људи могли да дођу и да се помоле. На растојању и маскама на лицу. Ето како тоталитарни системи попут нацизма, комунизма и либерализма гуше веру.
Урош, Сан Диего
@Биџа из лијане: ти то знаш боље од нас који живимо у Калифорнији? Хајде, брате, дај нам адресу...па да их пријавимо.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

logo

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.

Prijavitе sе na našu mailing listu

* Obavеzna polja