petak, 27.11.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
petak, 30.10.2020. u 22:00 Marijana Avakumović

Dok se Kragujevac odmara, Torino pravi novi model

Desetogodišnji ugovor između „Fijata” i Vlade Srbije istekao je prošle godine, a u međuvremenu nismo obavešteni da li je produžen, da li je potpisan novi i kakvi su uslovi dalje saradnje, kaže profesor Ljubodrag Savić
(Фо­то EPA-EFE/alessandro di marco)

Dok su radnici kragujevačkog „Fijata” ponovo na plaćenom odsustvu i više su kod kuće nego u halama, iz grupacije „Fijat Krajsler automobili” prošle nedelje su saopštili da su modernizovali svoju najveću fabriku „Mirafjori” kod Torina i počeli da proizvode električni model „nju panda 500”.  Pjetro Gorlije, izvršni direktor grupacije, pre nešto više od mesec dana poslao je pismo zaposlenima u kojem im je saopštio da posle Italije dolazi na red razvoj fabrika u Poljskoj, potom u Srbiji i Turskoj.

Saša Đorđević, predsednik Samostalnog sindikata FAC, kaže za „Politiku” da su radnici trenutno na plaćenom odsustvu, a u fabričke pogone se vraćaju 3. novembra. Koliko dana će sastaviti na poslu, zavisi od porudžbine. Za svako vozilo koje je u procesu proizvodnje tačno se zna za kog kupca ide, na koje tržište i u koju zemlju. Nijedan automobil ne ostaje na lageru. Đorđević kaže da za sada rade prema planu poslodavca i da u ovom trenutku niko pouzdano ne može da kaže koliko radnih dana će imati do kraja godine jer sve zavisi od toga koliko će automobila biti naručeno.

Đorđević naglašava da je na svetskom tržištu došlo do velikog pada potražnje i cela automobilska industrija ima sličan problem s plasmanom proizvoda. Prema njegovom mišljenju, jedina prava stvar za opstanak kragujevačke fabrike jeste novi model.

Upitan da li imaju najavu poslovodstva o novom modelu automobila za Srbiju, Đorđević kaže da za sada nemaju ništa konkretno.

– Duboko sam uveren da će se i to desiti. Pismo Pjetra Gorlijea, izvršnog direktora, gde se prvi put zvanično u nekom papiru pominje naša fabrika u Srbiji, meni uliva nadu da će se u narednom periodu dešavati nešto pozitivno za nas. To pismo deluje ozbiljno. Do sada smo imali razne priče, uglavnom u novinama. Ovo je zvaničan stav kompanije i ja im verujem. Najavili su da će u narednom periodu pokrenuti ozbiljniju priču u Poljskoj, potom u Srbiji. To nije vremenski oročeno, ali to je nešto što nas čeka u narednom periodu – kaže Đorđević.

Naš sagovornik naglašava da treba imati u vidu da je u toku spajanje sa „Pežoom”. On pretpostavlja da će tek po okončanju pripajanja dve kompanije, koje će udružene postati četvrta svetska kompanija za proizvodnju automobila, doći do ozbiljnije priče o novom modelu.

Ljubodrag Savić, profesor Ekonomskog fakulteta, smatra da „Fijat” u ovom trenutku nema nikakvu strategiju što se tiče Srbije. Nažalost, situacija sa ovom kompanijom je, kaže, prilično loša. Pre nekoliko godina kragujevačka fabrika je postigla maksimalnu proizvodnju od oko 117.000 automobila u Srbiji, podseća on, posle čega su poslovali sve lošije.

– Desetogodišnji ugovor između „Fijata” i Vlade Srbije istekao je prošle godine. Nismo obavešteni da li je produžen, da li je potpisan novi i kakvi su uslovi dalje saradnje. U svakom slučaju, imam utisak da država ne zna šta će sa „Fijatom”, a ni „Fijat” šta će sa Srbijom. „Fijat” radi isključivo kada ima sigurnu prodaju automobila, što je karakteristika za kapitalističke zemlje. Neće da lageruju na placu. Ali problem je što je to na nivou od 20.000 do 30.000 automobila godišnje – kaže Savić.

Fiksni troškovi su ogromni, a fabrika radi na šestini ili čak sedmini projektovane proizvodnje. Fijat ima neke svoje razloge zašto ne odlazi, ali za profesora Savića je problem što Srbija ima određene troškove i obaveze.

– Uopšte ne vidim dobro rešenje za Srbiju u smislu pokretanja proizvodnje. Svaki dan država gubi, a gube i radnici koji primaju 60 odsto zarade. Oni žive u stalnoj neizvesnosti – kaže Savić i ocenjuje da bi „Fijat”, da smo u pravoj tržišnoj privredi, odavno stavio ključ u bravu.

On podseća da se već nekoliko godina najavljuje novi model, koji nikako da se desi. Vlada Srbije i „Fijat” su 2008. potpisali desetogodišnji ugovor, koji je predvideo da italijanski „Fijat” bude vlasnik 67 procenata fabrike u Kragujevcu, a država Srbija preostala 33 odsto. Ona je zvanično otvorena u aprilu 2012. godine. Inače, ova fabrika spada u jednu od modernijih „Fijatovih” fabrika i njen kapacitet proizvodnje je oko 185.000 vozila godišnje.

Zbog kontinuiranog usporavanja izvoza u poslednjih nekoliko godina i značajnog pada tražnje za automobilima u periodu pandemije, „Fijat” više nije naš najveći izvoznik. Prema podacima Ministarstva finansija, skliznuo je na četvrto mesto na listi najvećih izvoznika i u prvih sedam meseci 2020. je izvezao automobile u vrednosti od 186,7 miliona evra. Dok je prošle godine bio na drugom mestu ove liste, a njegov izvoz je u prvih sedam meseci vredeo 251,6 miliona evra.

„FCA Srbija” je najbolji izvozni rezultat imala 2013, kad je na inostranim tržištima ostvarila devizni prihod od 1,53 milijarde evra. Sledeće godine „Fijat” je imao izvoz od 1,36 milijardi evra, 2015. 1,18 milijardi evra, a 2016. 1,07 milijardi. Od 2018. pad plasmana postaje drastičniji, pa je izvoz te godine bio tek 850 miliona evra.

Komentari13
b8e54
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

dusan1
Živim u Italiji i ovo što u naslovu piše je 100% tačno. Jeidno se ne pominje ko i šta se radi u Torinu ! U centrali skoro svi rade na daljinu zbog pandemije. Ne zavijaju se šrafovi nego se rade projekti ,strategija , ekonomija... I planira kako i gde da se uzmu pare koje posle služe za korupciju . FIAT je oduvek dotirao i bio dotiran . A šta na kraju ostane je profit za jednu familiju i desetak 'saradnika'. Poenta za Kragujevac je ' U se i u svoje kljuse'.
ivan seljak
men interesuje ko plaća radnike koji ne rade najveći deo godine i dokada?
Боба
Политичари су уништили Заставу у коју је инвестирану преко милијарду евра и довели Фијат коме дају преко субвенција тешке паре које су се могле употребити за развој ауто индустрије. Систематски је гуран увоз и уништавана домаћа производња. Уништена је и кадровска основа. Резултат неизвесност и незапосленост и да уместо својих Србија субвенционише стране фирме. Последица корупције и наопаког менталитета да је све "страњско боље". Као што се види није. Чак и сад би било боље кренути од нуле.
Боба
@Mила Бркте бабе и жабе. Није исто имти домаћу фабрику која користи стране лиценце (Застава) и фабрику у потпуно страном влсништву (Фијат). И дан данас уништена Зстава има лиценцу за Фијат Уно који је могао да се модернизује и продаје два пута јефтиније него што се сад продје 500L. Разлика? Застава је запошљавала 100000 људи у целом ланцу, Фијат пар хиљада (плаћених дефакто из буџета) у фабрици која више не ради него што ради и нема никакве сигурности да је сутра неће иселити.
mila simic
Zastava je otvorena sa licencom FIATA. Tu licencu smo dobili nakon rata, kao i sve ostale na kojoj baziraju fabrike iz SFRJ doba. Da bi nesto proizvodio trebas da imas patent / izum ili licencu i naravno trziste. Za Kineze smo u tom domenu neinteresantni. U Kini je mesecna zarada daleko niza nego kod nas. Oko 150 eura mesecno za radnike.
Mika
Fiat 500 je za nas preskup.
Zoran
Kako Kina da preuzme fabriku u Kragujevcu koja je u većinskom vlasništvu Fijata?Lako. Raskine ugovor sa prvim, pa zaključi sa novim zakupcem. I to je to. Stvar je u slabijoj potražnji vozila u celom svetu. Kod nas trenutno je kakva-takva potražnja za nemačkim polovnjacima, koji su u stvari ispolirani krševi.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja