ponedeljak, 30.11.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
sreda, 28.10.2020. u 22:00 Jelica Antelj

Zašto se kupci najviše žale na kvalitet obuće

Prema podacima NOPS-a, trgovci reklamacije najčešće odbijaju uz obrazloženje da je obuća neadekvatno nošena i održavana i da ima mehanička oštećenja
(Фото Пиксабеј)

Svaki drugi par obuće kupljen na našem tržištu, pa čak i onaj renomiranih proizvođača, potrošači reklamiraju zbog nekog nedostatka. Ovo je i jedan od najvećih potrošačkih problema u Srbiji, a to pokazuje i ogroman broj pritužbi koje već godinama stižu do Nacionalne organizacije za zaštitu potrošača NOPS. Razlog je, kažu, to što prilikom uvoza proizvoda ne postoje utvrđeni standardi kojima bi se propisao odgovarajući kvalitet. Kupci se žale, a trgovci najčešće odbijaju te reklamacije uz obrazloženje da „obuća ima mehaničko oštećenje, neadekvatno je korišćena ili održavana”. Od tog trenutka, kažu u NOPS-u, potrošači ulaze u začarani krug dokazivanja da se nesaobraznost na proizvodu nije dogodila njihovom krivicom, nego da je očigledno kvalitet loš.

– Oni nam se zatim obrate, pa udruženje pregovara s trgovcem, pokušava da reši spor, dostavlja im se dokumentacija, obuća šalje na ekspertizu… Naravno, potrošačima ovo sve zvuči previše komplikovano, pa najčešće odustanu od svega, mada ima i onih koji idu i na sud – kaže za Potrošač Mladen Alfirović, pravni savetnik NOPS-a.

Ističe da se ova organizacija godinama zalaže za strožu kontrolu, definisanje i usvajanje standarda kvaliteta koji bi bili obavezujući za trgovce.

– Ipak se ništa ne preduzima. Verujem da to samo konkurencija može da reši, jer bi prisustvo vodećih evropskih trgovačkih lanaca sportske odeće i obuće koji nude zadovoljavajući kvalitet sigurno promenilo ovo stanje – kaže Alfirović i dodaje da u kontinuitetu savetuju potrošače kako da reše problem odbijenih reklamacija, ali da to nije dovoljno.

Šta bi kupci koji nisu zadovoljni odgovorom na podnetu reklamaciju trebalo da znaju i kako da reše problem, za Potrošač objašnjavaju u ovoj organizaciji. Kako kažu, sve zavisi od toga koliko je vremena prošlo od kupovine. Ukoliko se na obući ili odeći pojavi nesaobraznost (odšije se, odlepi se đon i sl.) u prvih šest meseci od kupovine, po zakonu se smatra da je proizvod prodat s navedenim nedostatkom.

– Dakle, ukoliko se oštećenje uočeno u prvih šest meseci od kupovine reklamira i reklamacija se odbije, trgovac ima obavezu da takvu odluku stručno obrazloži i dokaže da je potrošač (nestručnim rukovanjem, neadekvatnim održavanjem i sl.) odgovoran za nedostatak. „Stručno rukovanje” obućom i odećom podrazumeva njihovu redovnu, uobičajenu upotrebu i da nije došlo do mehaničkog oštećenja na istoj, dok „adekvatno održavanje” podrazumeva održavanje i čišćenje obuće u skladu s deklaracijom – objašnjava pravni savetnik NOPS-a.

Kako ističe, najveći broj trgovaca obuću i odeću (navodno) prosleđuje u ustanove koje se bave izdavanjem stručnih mišljenja (najčešće „Jugoinspekt”, „Tekstilinspekt”, CIS, „Profilab”), i na taj način obrazlažu svoju negativnu odluku, mada, kaže Alfirović, iskustvo pokazuje da obuća često i ne stigne do bilo kakve ustanove, već se odgovori i obrazloženja formiraju na licu mesta, u maloprodajnom objektu.

– Ova stručna mišljenja nisu obavezujuća za prodavca i ne mora da postupi po njima, ali je bitnije to da nijedna od navedenih ustanova nije akreditovana za kontrolu kvaliteta obuće i odeće iako ova mišljenja najčešće daju tehnolozi koji poznaju proizvodni proces. Oni pretpostavljaju uzrok oštećenja, ali to je samo jedna informacija u procesu rešavanja reklamacije – ističe on.

Od tog trenutka na potrošača prelazi obaveza dokazivanja da on nije kriv zbog nedostatka. Najpouzdaniji dokaz svakako je sudsko veštačenje, ali se kupci najčešće obraćaju nekom od udruženja za zaštitu prava potrošača koja dalje preduzimaju korake u skladu sa zakonom, bilo da je reč o dogovoru s trgovcem ili pokretanju sudskog spora.

U NOPS-u kažu da u našoj zemlji ne postoji akreditovana laboratorija koja je sertifikovana za kontrolu kvaliteta odeće, obuće i tekstila, zbog čega godinama insistiraju da se to promeni.

– Kad se odeća ili obuća reklamiraju posle šest meseci od kupovine, prodavac nema obavezu da obrazlaže svoju odluku i dovoljno je da napiše da se reklamacija odbija. Teret dokazivanja uzroka nedostatka odmah prelazi na potrošača i proces se dalje nastavlja kao i u prethodnom slučaju – objašnjava Mladen Alfirović.

Šta radi Tržišna inspekcija

– Ova inspekcija ne rešava problem potrošača. Njihova nadležnost je da provere formalnosti propisane zakonom, kao što su način odgovora na reklamaciju, poštovanje procedure u vezi s reklamacijama, ali i rokovima za odgovor i rešavanje reklamacije. Iako oni ne rešavaju problem potrošača direktno, često upravo propust koji konstatuje inspekcija predstavlja pomoć udruženju potrošača za lakše rešavanje spora sa trgovcem.

Komentari19
2fa1a
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Милош
Мени се само једном десило да сам морао да вратим патике у радњу (пре 20 година) и заменили су их без речи – а наносао сам се за ове моје године обуће од 15 до 150 евра, никад проблем нисам имао.
Zoran
Imao sam patike koje su pukle i zalio sam se prodavcu da bi dobio odgovor da su patike pukle zbog nosenja posle 4 meseca(očito da sam ih trebao držati u kutuji ) Kad sam se bolje raspitao saznao sam da su mi odogovor poslali PRODAVCI patika a ne inspekcija ili jugoinspekt ili drustvo za zastitu potrosaca. Po sadasnjem zakonu sve ide preko drustva za zastitu potrosaca (koje usput dobija ogromne pare za to) ali po zakonu imaju samo savetodavnu ulogu . Treba VRATITI TRŽIŠNOJ INSPEKCIJ OVLŠCENJA
Zadovoljni kupac
Ne razumem vas! Kada god dođem u Srbiju kupim više pari obuće. Uvek sam zadovoljna, nikada se ni jedne nisu raspale, a o ceni nije diskutovati, drastično jeftinije nego na Zapadu. Nije istina da su na Zapadu duplo skuplje, nego obrnuto!
Vlada
Kao i za svu ostalu robu.Duplo skuplje,a duplo losije.Pocev od tehnike pa sve do obuce...
Vlada
Kao i za svu ostalu robu.Duplo skuplje,a duplo losije.Pocev od tehnike pa sve do obuce...
Prikaži još odgovora
Dule Astro
"Сваки други пар обуће купљен на нашем тржишту, па чак и онај реномираних произвођача, потрошачи рекламирају због неког недостатка." Svaki drugi par? 50% kupaca nije zadovoljno obućom koju su kupili? Nešto tu nije dobro prenešeno.
Божидар
Све то што се произведе на Далеком Истоку и увезе на пробирљиво тржиште Европе има ту и тамо неке ситне недостатке. А да ли ви знате колико кошта да се пошаље назад или да се уништи тј рециклира? Има отпад који се сада зове Западни Балкан. Tу још мало пробере пa коме се стопала навикну на мањкавост а коме не.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja