sreda, 02.12.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
nedelja, 25.10.2020. u 22:00 Marijana Avakumović

„Folksvagen” počinje proizvodnju električnih automobila u Kini

Umesto u Tursku, proizvodnja se seli na Daleki istok zbog neuporedivo nižih troškova
(Фото „Фолксваген”)

Tri meseca pošto je objavio da odustaje od izgradnje fabrike automobila u Turskoj, vredne 1,3 milijarde evra, „Folksvagen” je nedavno najavio da će u Kini, zajedno sa tri tamošnje kompanije, do 2024. investirati 15 milijardi evra u proizvodnju električnih automobila. Novim ulaganjem, čija realizacija počinje ovog meseca, postaće takmac američkom proizvođaču „Tesli”, koji je iz svoje fabrike u Šangaju već lansirao prva vozila.

O otvaranju nove fabrike u kojoj bi proizvodili 300.000 klasičnih automobila više nema ni reči. Samo pre godinu dana „Folksvagen” je bio u potrazi za novom lokacijom za fabriku u kojoj bi proizvodio „pasat”, „super b” i „škodu”. Za investiciju od 1,3 milijarde evra borilo se više zemalja regiona: Srbija, Rumunija, Bugarska i Severna Makedonija, ali je izbor pao na Tursku. Međutim, početkom jula ove godine iz nemačkog giganta je saopšteno da odustaju od te investicije zbog pada tražnje za novim automobilima uzrokovanog pandemijom kovida 19.

„Folksvagen” u prvoj polovini ove godine ima operativni gubitak od 800 miliona evra, dok je u istom periodu prošle godine poslovao sa dobitkom od 10 milijardi evra.

Sa druge strane, potražnja za automobilima u Kini se ubrzano oporavlja, zahvaljujući kupcima koji žele da, umesto javnog prevoza, koriste sopstvena vozila, saopštio je „Folksvagen”, upozorivši, međutim, da se prodaja neće oporaviti tako brzo u drugim delovima sveta.

Nemci su najavili da će ovog meseca u dve kineske fabrike početi da proizvode električna vozila i da će baterije nabavljati od Kineza. Oni sa tri kineske kompanije planiraju da proizvedu 15 električnih i hibridnih modela koji imaju elektromotor i standardni motor sa unutrašnjim sagorevanjem.

Nameće se i pitanje kako je Nemačkoj Kina dobar partner kada njen gigant pokreće proizvodnju na Dalekom istoku, i to u saradnji sa kineskim kompanijama, a nije tako poželjan partner kada želi da ulaže u Evropi.

Ljubodrag Savić, profesor Ekonomskog fakulteta, kaže da kada govore da Kina nije poželjna u Evropi oni ne misle na sebe, već na zemlje kao što je Srbija. Oni Kinu na ovom prostoru vide kao svog konkurenta, ali kada je reč o njihovom interesu, zažmure na oba oka. Tada im nije važno ni to što Kina ne poštuje pravila Svetske trgovinske organizacije i još mnogo toga.

Razlog za „Folksvagenovu” investiciju od 15 milijardi evra u Kini on objašnjava činjenicom da su troškovi proizvodnje neuporedivo manji, a Kina je svetska radionica u kojoj može sve da se napravi i rade sve kvalitetnije.

Sa druge strane, kinesko tržište je u ekspanziji. Kapitalizacija tržišta u Kini je neverovatna i oni gaze krupnim koracima napred. Prema oceni našeg sagovornika, „Folksvagen” će veliki broj tih automobila prodavati u Kini, dobar deo u Aziji i manji deo u Nemačkoj.

– Nemci su donekle priznali da su promašili, jer dok su Amerikanci razvijali električne automobile, oni su stvarali vozila koja treba da koriste vodonik. U toj trci su izgubili i sada su prinuđeni da prihvate tehnologiju Amerikanaca, to jest „Tesle”. Svi veliki gledaju svoje interese i niko ne voli da bude samo na jednoj strani. Nemačka je velika uređena zemlja koja planira dugoročno, koja ume nekada da promaši kao kod ovog automobila, ali uglavnom se opredeli kako treba. Naravno da oni imaju mnogo primedaba na ponašanje Kine, ali da bi opstali i da bi njihova vozila bila konkurentna, nemaju drugog izbora – kaže Savić.

Profesor navodi da nemački radnik košta 1.500 evra, a kineski je četiri puta jeftiniji. Fiksni troškovi koji postoje nezavisno od toga koliko proizvedu automobila su niži. Kina može sve da napravi brzo, da ih prati i taj automobil će biti do 30 procenata jeftiniji nego da ga proizvode u Evropi.

Kompromis sa sindikatima

Upitan kako će „Folksvagen” objasniti svojim sindikatima ovakav zaokret, Savić odgovara: „Nemački sindikati su se izborili da imaju partnerski odnos sa poslodavcima. Ako nemačka kompanija ostvari bruto dobit od osam odsto, dogovor sindikata i poslodavca je da se on podeli na ravne delove. Pola ide za plate radnika, a pola vlasniku”.

Nikome, dodaje, ne pada na pamet da to promeni jer će imati dva miliona radnika na ulici. Tamo postoji socijalna odgovornost i fer odnos između sindikata i poslodavaca. Teško je vreme i ne vredi sindikatima da insistiraju na svojim zahtevima ako njihova kompanija umre.

– Verujem da će napraviti kompromis. Oni su zaostali u proizvodnji električnih automobila i sa velikim zakašnjenjem ulaze u taj proces. Ali Nemci umeju da rešavaju društvene probleme bez potresa – navodi on i dodaje da će „Folksvagen” neke delove proizvoditi u Nemačkoj.

– Zadržaće, ako ništa drugo, stratešku poziciju u proizvodnji određenih delova, jer ih je globalizacija naučila da ne mogu sve da prave u Kini, koja bi ih onda držala u šah-mat poziciji. Naučili su lekciju – kaže, i naglašava da je odustajanje od otvaranja fabrike klasičnih automobila u Turskoj svetski trend proizvodnje električnih vozila.

Klasični automobili će, prema njegovim rečima, još neko vreme biti dominantni, a kupovina električnih će biti subvencionisana kao što je već počelo da se radi. Zbog novih tehnologija industrije 4.0, ti klasični materijali će polako odlaziti u istoriju.

 

Komentari9
febb8
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Beogradjanin - Schwabenländle
Немачка аутоиндустрија се полако опоравља, Порше се опет вратио у добитнике, Мерцедс и БМВ такође, извоз у УСА опет расте. Што се погона на водиник тиче, у наћем граду аутобуси на водоник возе већ трећу деценију без проблема. А што се Тесла аутомобила тиче, не могу да подмире потражњу, и овде их је све више на путевима, мој сусед је веома задовољан својом Теслом.
Igor
Tesla je proizvođač kome 70% automobila kad siđe sa trake mora nazad na popravku. Dok je kod Folksvagena to 3% ako me sećanje služi. Znači škart protiv Švabe. Tesla opstaje na dobrom marketingu,državnim subvencijama i tehnologijama sa državnih instituta i univerziteta. Da ne pominjemo poslovnu praksu Ilona Maska koji konstantno potkrada akcionare namernim obaranje cena akcija... Mada ajde bar ne ubija krtice u svojoj firmi :)
dusan1
U 'eteru' prostoru koji nas okružuje ima toliko elektromagnetnog zračenja što prirodnog a mnogo više stvorenog raznim antenama da bi se sigurno mogao napraviti automobil bez baterije .Hibridna vozila koja za proizvodnju struje koriste motore na benzin su samo prolazna moda i potreba da VW i slični 'prežive' do daljeg. Čitao sam da je Nikola Tesla imao jedan auto na 'bežičnu' energiju koji je koristio samo jednom.
Asa
Zagrcnuo sam se kad sam procitao "takmac tesli!". Da bude jasno, elektro auti jesu pomak od 20-30 posto, ali je autonomna voznja pomak od nekoliko redova velicina. To je bukvalno revolucija, pomerice sve vrednosti i napraviti haos. Gde je tu nemacka (svi njeni proizvodjaci)? Godinama daleko, izgubili su trku! Nisu pokrenuli razvoj uopste, razvijali su bezveze modele. Pre par dana je spusten softver za autonomnu voznju, nekoliko hiljada auta je u ovom trenu autonomno!
Nenad S.
Auta na vodonik nisu promasaj. To je ideja kojoj jos nije doslo vreme. Autobusi na vodonik nisu nova tehnologija.
Mile
95% vodonika se pravi od fosilnih goriva. Gasa. Pa sto bi to radio kad imas sunce i vetar - el. energiju direktno bez ikakvog ekstra utroska energije? Vodonik nije los ali vec sad nije interesantan ekonomski. Sto se tice vetra, vec par puta su cene otisle u minus u britaniji i nemackoj. Problem je bio kako skladistiti takvu struju? Par baterijskih skladista u GigaW je vec online u kaliforniji i britaniji. I nema da pale ugalj kad svi kresnu bojler posle posla.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja