četvrtak, 25.02.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista
utorak, 29.09.2020. u 22:00 Dubravka Lakić
INTERVJU: VIGO MORTENSEN, američki glumac i reditelj

Neizvesnost je zakon života

Politički i društveno, sada u vreme pandemije, može biti još gore. Procvetali su političari koji igraju dvostruku ulogu – istovremeno su palikuće i vatrogasci
Мортенсен са наградом „Доностија” (Фото EPA-EFE/Juan Herrero)

68. SAN SEBASTIJAN

San Sebastijan ‒ Šta je potrebno da glumac bude uspešan i kao reditelj? Na ovo pitanje Vigo Mortensen (1958), američki glumac, junak filmova poput „Svedoka”, „Gospodara prstenova”, „Uskršnjih obećanja”, „Kapetan Fantastični”, „Zelene knjige” i trostruki nosilac nominacija za Oskara, u San Sebastijanu gde mu je svečano uručena nagrada „Donostija” za sveukupnu karijeru i izuzetan doprinos svetskom filmu, odgovor pronalazi u sledećem: „Mislim da to zavisi od toga kakav ste glumac. Ako čitav dan sedite tokom pauza snimanja u svojoj prikolici i uporno čitate svoje dijaloške linije i mislite o njima, onda ćete možda postati dobar glumac. Fleksibilan i spreman da nauči mnogo toga čak i po pitanju filmske režije”.

A upravo se na 68. San Sebastijan festivalu, pred publikom uživo, Vigo Mortensen predstavio i kao uspešan reditelj debitant nezavisnog filma „Padanje”, u kojem i glumi jer, kako kaže, na osnovu svog glumačkog imena uspeo je lakše da nađe producente za priču koja ima i autobiografske elemente a koji reflektuju delove lične porodične istorije. „Činjenica je da kada ispričate priču o nečemu što je zaista specifično, shvatite da tako stvarate i nešto univerzalno, nešto što će svi razumeti”, izjavio je tokom razgovora za „Politiku” Mortensen, podsećajući da je inspiraciju za odnos i sukobe između oca i sina u filmu „Padanje” pronašao u porodici svoga oca došljaka iz Danske. Iz seoskog područja, iz porodice sa petoro braće i da je ta generacija muškaraca, njihovi običaji i porodični model uticao na to kako se njegov otac ophodio prema svojoj deci.

U filmu prikazujete sukob oca i sina koji je odlučio da o njemu brine, a u današnjoj situaciji u kojoj živimo to poprima i dodatne konotacije?

Moj film pre svega postavlja pitanja o tome šta raditi sa osobom kada je lišena autonomije i nezavisnosti, a danas u situaciji sa pandemijom to pitanje postaje još značajnije. Kakav je naš odnos prema starijima? Koliko je danas uzaludno planirati svoj dan za danom? Neizvesnost je zakon života. Godinama o tome razmišljam, a ovo naše zajedničko globalno iskustvo samo to potvrđuje.

Šta vas je navelo da režirate?

Više od dve decenije pišem scenarije, ali sam tek pre nekih devet godina počeo da razmišljam o režiji. Teško je postaviti na noge bilo koji projekat koji je malo van uobičajenih okvira, a ja sam na tome insistirao. Na filmskoj priči u kojoj motivacije likova nisu savršeno definisane i u kojoj ne mora sve da bude jasno i precizno. Upravo takva vrsta izazova bila je presudna da se upustim u režiju. Da snimim film kakav želim.

I u tom smislu je „Padanje” ličan film?

Verujem da je sav posao ličan do te mere da čovek u njega ulaže ono što je naučio od života. Posle smrti moje majke počeo sam da vodim beleške sa idejom da zabeležim svoja sećanja i osećanja, ali i sećanja drugih ljudi na godine svog odrastanja i živote sa roditeljima. I odjednom sam pred sobom video tekst u kojem su se smenjivali sadašnjost i prošlost i video ga u filmskim slikama. To me je i nateralo da film posvetim svojoj braći, jer u njemu postoji mnogo iskustava koja sam sa njima delio.

U filmu odnos sa ocem nasilnikom asocira i na mnoge današnje društveno-političke diskurse?

Odgovarajući na toksičnu retoriku istim verbalnim nasiljem možda ćete se trenuto osećati dobro, možda čak i dobiti veliki broj lajkova na društvenim mrežama, ali šta to znači? Koristite vatru za borbu protiv vatre! To nas nigde ne vodi. Ni unutar porodice niti u društvu uopšte. Da, moja filmska priča se najviše i bavi potrebom da uložimo maksimalan napor da pokušamo normalno da komuniciramo. Raspad porodice može biti mikrokosmos i onoga što se dešava u SAD ili bilo kojoj drugoj zemlji. Politički i društveno, sada u vreme pandemije, može biti još gore. Procvetali su političari koji igraju dvostruku ulogu – istovremeno su palikuće i vatrogasci.

Vi ste svestrani, glumac ste, slikar, muzičar, pesnik, a sada i reditelj. Umetnost i kultura vaše je polje društvenog delovanja?

Umetnost u svim svojim različitim aspektima proizlazi iz potrebe za međusobnom komunikacijom. U tom smislu svaka manifestacija usmerena na razgovor i razmenu gledišta za mene ima umetničku vrednost. Biti umetnik znači obraćati pažnju. Moja potreba da slikam, da pišem, fotografišem, glumim i režiram potiče iz te želje za obraćanjem pažnje na ono što se dešava oko mene. Pokušavam to da obradim na različite načine i da zatim saopštim svoje viđenje. Kultura pomaže u stvaranju modela komunikacije i izuzetno je važna i korisna za otvaranje naših umova.

Vidite li svoju budućnost u režiji?

Da. Želim da nastavim da režiram, a moram da nastavim i da glumim da bih zarađivao za život. Film „Padanje” neće doneti mnogo novca, jer je to nezavisni film. No, nadam se da će ljudi od uticaja poželeti da finansiraju i moj sledeći projekat.

Još ste i vatreni fudbalski navijač?

Naravno, najviše navijam za argentinski klub San Lorenco de almagro. Živim u Argentini, navijam za argentinsku i dansku reprezentaciju. U Argentini sam živeo i u detinjstvu. Tamo je moj dom, a Holivud je moje radno mesto.

Komеntari6
92c22
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

DC
Nenasilna komunikacija je ključ uzajamnog razumevanja!
Branko
Najbolji glumac na svetu, nepravedno zapostavljen i nedovoljno nagrađivan i promovisan zbog svojih uslovno rečeno levičarskih opredelenja.
Миодраг Стојковић
Неко рече , за успех су потребни непријатељи. Родитељи су нам били ти привидни "НЕПРИЈАТЕЉИ" и у тој борби у доказивању МИ нисмо падали већ се УЗДИЗАЛИ . И тачно је , што су непријатељи моћнији успех је већи.
Миодраг Стојковић
Здрав текст. Акциони филмови су одавно преплавили публику. Социјални аутобиографски су лек . Филм "Падање" могу да замислим суштину мог вршњака. Разлика генерација је ОГРОМНА. Мајка ми је причала какав је живот био у породици између два рата. Ја сам сведок опхођења мојих родитеља , а данас могу рећи овако. Опхођење је све ЛИБЕЛАРНИЈЕ . Данас смо са својом децом равноправни чак попустљиви . Сматрам да није добро , средина је увек ЗЛАТНА али тешко ју је остварити.
hvala Politici
Zaljubili smo se u njega kao Aragorna, nismo znali koliko je dobar i svestran čovek. Hvala Politici na ovom divnom intervjuu.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

logo

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.

Prijavitе sе na našu mailing listu

* Obavеzna polja