sreda, 21.10.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
ponedeljak, 28.09.2020. u 21:00 Milan Galović

Pronađen uređaj otkriće tajnu kobnog leta „miga 21”

I ovog puta pokazalo se koliki su rizici niskog, takozvanog brišućeg leta. Ako nešto pođe naopako, do udara u zemlju dolazi u roku od nekoliko sekundi. Kod „miga 21”, koji zbog svoje aerodinamike uvek zahteva veliku brzinu, rizik je još veći
„Миг 21” на ремонту у Ваздухопловном заводу „Мома Станојловић” у Батајници (Фото Д. Јевремовић)

Ministar odbrane Aleksandar Vulin izjavio je juče da je na mestu pada „miga 21”, kada su stradala dvojica pilota, pronađen snimač parametara leta aviona. On je za TV Prva rekao da je snimač parametara u dobrom stanju i objasnio da je to vrsta „crne kutije”, na osnovu koje će se videti na kojoj visini je avion leteo i kojom brzinom. Snimač, koji za razliku od „crne kutije” ne beleži razgovor pilota, sada se iščitava, rekao je Vulin i dodao da komisije proučavaju materijalne dokaze i da će izaći sa zaključcima koji će biti dostavljeni tužilaštvu.

Vojne komisije, koje u saradnji s Okružnim javnim tužilaštvom u Šapcu, već tri dana utvrđuju činjenice i prikupljaju dokaze u nastojanju da utvrde razloge zbog kojih se u petak u selu Brasina kod Malog Zvornika srušio „mig 21”. Zna se da je u pitanju bio uobičajeni let, da su poleteli s aerodroma u Batajnici i da su se našli u niskom letu iznad Donje Borine, rodnog sela nastradalog pilota kapetana prve klase Zvonka Vasiljevića.

Na istražiteljima je da utvrde da li je posada skrenula s predviđene rute leta, što se već pominje u medijima. U ovom slučaju javnost je neke činjenice saznala i na osnovu izjava najbližih srodnika i prijatelja poginulih pilota.

Vasiljević je majci najavio da će nadleteti njihovu porodičnu kuću, što i ne mora biti sporno ako ih je plan leta vodio baš iznad Donje Borine. Major Dejan Krsnik, kako su novinari saznali od njegovih prijatelja, kobnog dana po rasporedu nije trebalo da leti, sticajem okolnosti zamenio je kolegu koji je prvobitno planiran kao član posade dvosedog „miga 21”.

Avion se nad područjem Malog Zvornika pojavio u niskom letu koji je završen udarom u tlo u selu Brasina, pri čemu je povređen građanin koji se oporavlja u bolnici. Meštani su izjavili da se avion „okretao”, a da li je reč o svesnom manevrisanju pilota ili je to posledica tehničkog problema, utvrdiće istraga.

I ovog puta pokazalo se koliki su rizici niskog, takozvanog brišućeg leta. Ako nešto pođe naopako, praktično nema vremena da piloti povrate kontrolu nad avionom, do udara u zemlju dolazi u roku od nekoliko sekundi. Kod aviona kao što je „mig 21”, koji zbog svoje aerodinamike uvek zahteva veliku brzinu, rizik je još veći.

U takvim uslovima mogućnost katapultiranja, spasavanja padobranom, skoro da je samo teoretska, zahteva momentalno reagovanje. Osim toga, takav pokušaj preživljavanja zavisio bi i od položaja aviona, moglo bi se desiti da se pilot katapultira u stranu, pa da ne bude prostora i za otvaranje padobrana, ili još gore u pravcu zemlje.

„Mig 21” nije bio na akrobatskom letu, iako okolnosti poslednjih sekundi pre udesa podsećaju na takve uslove. Tako je 2009. godine na aerodromu u Batajnici nastradao pilot „miga 29”, pripremajući se za letački nastup pred publikom. U niskom letu izgubio je kontrolu nad avionom, katapultirao se pod nezgodnim uglom. Avion je usmrtio vojnika na zemlji, što je bio poslednji slučaj stradanja na redovnom služenju vojnog roka, a pilot je ubrzo podlegao povredama.

Godinu dana ranije na istom aerodromu desio se udes aviona G-4, reprezentativnog, u plavo obojenog, prepoznatljivog s aeromitinga i promotivnih snimaka. Pilot se uvežbavao za nastup i pri niskom letu udario je u zemlju. Nije uspeo da se katapultira.

Te 2008. godine kod Barande srušio se „orao”. Ali, avion se nalazio na visini od oko 2.500 metara kada je došlo do tehničkog problema. Pilot se bezbedno katapultirao i prizemljio padobranom.

Najteža vazduhoplovna nesreća u novijoj istoriji Srbije desila se 2015, kada se kod beogradskog aerodroma „Nikola Tesla” srušio vojni helikopter Mi-17. U pitanju je bio zadatak medicinske evakuacije i nastradalo je ukupno sedam osoba. Slučaj „Helikopter” prerastao je u aferu zbog mnogobrojnih spekulacija u vezi s tim letom. Zbog toga je Ministarstvo odbrane objavilo kompletnu dokumentaciju iz istrage. Zaključak je bio da je do udesa došlo zbog „dezorijentacije posade”, a tužilaštvo je zaključilo da nema bilo čije krivične odgovornosti.

Tako je taj slučaj postao izuzetak kada su u pitanju vojne vazduhoplovne nesreće, jedini kada su javno objavljeni nalazi istrage. U civilnom vazduhoplovstvu to je redovna praksa, pa i obaveza u skladu s propisima. Možda je vreme da se razmisli i o takvim propisima u vojsci kako bi se izvukle pouke i time poboljšala bezbednost letenja, a javnost bi znala istinu kakva god da je.

Komentari1
b9549
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

db
Poginulim pilotima neka je laka crna zemlja , a povređenom meštaninu želim brz oporavak. Nažalost , deluje da su probavane varijante leta letilicom koja je stara , ali ne znači i neispravna . Ratna tehnika se pravi da bi izdržala razne teške okolnosti upotrebe . Ali ako ae pretera u makar jednom detalju -nesreća je sigurna .

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja