sreda, 28.10.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
nedelja, 27.09.2020. u 20:00 Milan Galović

Kraj ere „miga 21”

Imamo samo još jedan dvosed tog tipa aviona koji trenutno ne leti, a tu je i pitanje smisla ulaganja u tehniku kojoj se svakako bliži kraj upotrebe
Пилоти који су одржавали тренажу на „мигу 21” мораће да пређу на друге авионеАвион у коме су настрадали пилоти Дејан Крсник и Звонко Васиљевић снимљен на аеродрому у Батајници (Фото Анђелко Васиљевић)

Istragu uzroka pada aviona „mig 21”, koji se u petak srušio u selu Brasina kod Malog Zvornika pri čemu su poginula dvojica pilota, vodi Okružno javno tužilaštvo u Šapcu. Tužiocima su, zbog specifičnosti prikupljanja činjenica i dokaza, na raspolaganju eksperti vojnih komisija koji utvrđuju da li je bilo kršenja procedura kao i mogući uzrok nesreće, a to može biti tehnički ili ljudski faktor. Pretkrivični postupak se vodi da bi se utvrdilo da li postoji osnovana sumnja u nečiju krivicu u lancu odgovornih za letenje, ali posle ranijih udesa vojnih aviona ili helikoptera do sada nijednog suđenja nije bilo.

U padu dvosedog „miga 21” poginuli su major Dejan Krsnik i kapetan prve klase Zvonko Vasiljević. Krsnik je bio nastavnik letenja, a Vasiljević je prošao kroz sve odgovarajuće obuke. Ono što pada u oči u medijskim izveštajima jeste činjenica da je Vasiljević poginuo praktično u rodnom kraju, navodno je majci čak i najavio let iznad porodične kuće u obližnjem selu Donja Borina. Upravo će to biti jedno od ključnih pitanja za istražitelje – Da li je „mig 21” trebalo da se nađe baš iznad tog sela na maloj visini?

Ipak, poznavaoci ove tematike kažu da ne bi bilo fer na osnovu tih indicija svaliti odgovornost na one koji su poginuli obavljajući službenu dužnost. Moguće je da je uzrok tehničke prirode, iako je ubedljivo najčešći uzrok avio-nerseća ljudski faktor. Jednostavno to je tako, ljudi greše u kokpitu aviona kao i za volanom automobila. A možda je uzrok i kombinacija tih faktora, da se avion našao tamo gde nije trebalo da bude i da je baš tada došlo i do tehničkog problema.

„Mig 21” nema klasičnu „crnu kutiju”, kao putnički avioni, ali ima snimač parametara leta koji do sada nije pronađen na mestu nesreće. Ako uopšte bude pronađen, imajući u vidu da se letelica od siline udara u zemlju raspala u paramparčad, samo je deo repa prepoznatljiv. Bez obzira na to, odgovori na mnoga pitanja mogu se potražiti u delovima olupine, radarskim izveštajima, dokumentaciji aviona i izjavama svedoka.

Kada je reč o tehničkim detaljima, u javnosti se ističe da je avion bio star, u upotrebu je ušao još 1986. godine. Međutim, pogrešno je avione posmatrati kao, na primer, automobile pa zaključiti da je u pitanju sredstvo u stanju raspada. Avioni proizvedeni osamdesetih godina prošlog veka nisu nikakva retkost na nebu. Kao što reče jedan ekspert ovih dana, kod aviona ne postoji „star” ili „mlad”, jednostavno je ili ispravan, ili nije.

A ispravnost se utvrđuje i neposredno uoči poletanja, što je potvrđeno i uoči poslednjeg leta pilota Krasnika i Vasiljevića. Uzleteli su nakon što je na neophodnu dokumentaciju kojom se utvrđuje ispravnost stavljeno pet potpisa.

Ljudski faktor je teže kontrolisati neko tehnički. Kako kaže jedan bivši oficir avijacije, sada, kada Vojska Srbije ima malo pilota, ta činjenica dodatno ukazuje da se mora mnogo više raditi s pilotima na njihovoj letačkoj disciplini i samokontroli.

„Ovo je, sva je prilika, kraj ere „miga 21” u našoj vojsci. Imamo samo još jedan dvosed tog tipa aviona koji trenutno ne leti. Biće stvorena velika psihološka barijera prema tom tipu aviona, a tu je i pitanje smisla ulaganja u tehniku kojoj se svakako bliži kraj upotrebe. Piloti koji su održavali trenažu na „migu 21” moraće da pređu na druge avione”, kaže naš sagovornik.

To je zaista tragičan kraj jedne epohe koju je obeležio ovaj lovački avion, proizvod nekadašnjeg SSSR-a, jedna od najpoznatijih letelica iz vremena hladnog rata. Generacije jugoslovenskih i srpskih pilota obučene su na ovom avionu izuzetnih performansi kada su u pitanju ubrzanje, maksimalna brzina i visina leta. U Jugoslaviji (i kasnije Srbiji) koristio se još od 1962. godine u različitim verzijama, bezmalo pola stoleća. I dalje ga za zaštitu vazdušnog prostora koriste mnoge avijacije, pa čak i države NATO-a, kao što su Rumunija i Hrvatska. Trebalo je da na našem nebu ostane do 2026. godine, kako je to bilo predviđeno posle remonta aviona koji se srušio u petak.

Komentari28
bb8e5
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

mile
citat:Пилоти који су одржавали тренажу на „мигу 21” мораће да пређу на друге авионе”, каже наш саговорник.Sagovornik samo nezna ili zna da ti piloti nisu mogli da predju na mig29 zato je i osposobljen ovaj
Mira
Ovo je otkrilo tuznu istinu da Srbija nema sredstava da stiti svoj vazdusni prostor. Pre vise godina razmatrala se opcija da se zastita vazdusnog prostora Srbije iznajmi od neke od susednih zemalja. Koliko se secam kupovina novih aviona bila je finansijski nedostizna.
Ilija
Srbija ima cime da stiti VP. Tu su MIG29.
Jasna Sekulic
Imate zivog svedoka. Mestanku koja je lepo rekla da je videla nagli zaokret i otpao je deo aviona. Dakle,poklopilo se dotrajalost materijala i egzibicija pilota. Sta tu ima nejasno.
Slobodan
Moj prijatelj je bio ocevidac i njegova prica se poklapa sa pricom mestanke u svemu, osim u tok naglom zaokretu. Bilo kako bilo, nikakav nagli zaokret ne bi smelo da je bio koban posto je avion bio na generalnom remontu 2016. plus dodatnoj popravci 2018. E, sad, zakljucite sami...
Дипломирани политиколог
Чињеница да нису подизани на НАТО авионе 1999. године, узимајући у обзир да не би могли ништа да ураде (нису додуше могли ни МиГ-ови 29 због тадашње техничке инфериорности), говори да је требало већ тада да се пошаљу у старо гвожђе. Ако нам већ требају авиони за "Air policing", остатак авијације који имамо је сасвим довољан.
@mile
Nose piloti komunikaciju, nego sada ne sme da se objavi sta su pricali, jer bi se otkrila totalna nedisciplina i nepostovanje svakog letackog protokola.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja