utorak, 20.10.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
subota, 19.09.2020. u 20:00 Marijana Avakumović

Proizvođači automobilskih delova otvaraju četiri fabrike u Srbiji

U Inđiji, Aleksincu, Ćupriji i Zaječaru počeće realizacija investicija do kraja 2020, što znači otvaranje oko 4.000 novih radnih mesta u narednim godinama
У Инђију долази јапански „Тојо тајерс”, један од најпознатијих светских произвођача аутомобилских гума (Фото А. Васиљевић)

Uprkos pandemiji, Srbija ima priliv stranih direktnih investicija, a da ulagači iz inostranstva ne odustaju, potvrđuju četiri investicije u oblasti automobilske industrije, čija realizacija bi trebalo da počne do kraja godine. U novim fabrikama u Inđiji, Aleksincu, Ćupriji i Zaječaru biće otvoreno ukupno oko 4.000 novih radnih mesta u narednim godinama.

U Inđiju dolazi japanski „Tojo tajger”, jedan od najpoznatijih svetskih proizvođača automobilskih guma, a početak izgradnje proizvodnog pogona najavljen je za oktobar.

Dragan Stevanović, državni sekretar u Ministarstvu privrede, rekao je za Tanjug da je vrednost te investicije, po najavi investitora, oko 390 miliona evra, a da će u budućoj fabrici u Inđiji biti obezbeđeno oko 500 novih radnih mesta. Država bi, prema njegovim rečima, ovu investiciju trebalo da subvencioniše sa 41 milion evra.

Početak realizacije ostalih investicija očekuje do kraja 2020. Novu fabriku u Aleksincu trebalo bi da otvori austrijska „Magna”, koja proizvodi presvlake za automobilska sedišta i koja već ima pogon u Odžacima. Ova kompanija je već prisutna u Aleksincu, gde trenutno posluje u iznajmljenoj hali, kao braunfild investicija, ali im je u planu grinfild investicija, to jest izgradnja nove fabrike.

– Od 2012. do sada su zaposlili oko 1.797 radnika. Projekat u Aleksincu biće u vrednosti oko 9,1 milion evra, zaposliće 570 novih radnika – rekao je Stevanović.

Naveo je da je „Magna” ozbiljna kompanija koja u više od 340 proizvodnih kapaciteta i u 92 razvojna svoja centra širom sveta zapošljava oko 160.000 ljudi.

Nemačka kompanija „SMP automotive” trebalo bi da do kraja godine započne izgradnju fabrike u Ćupriji. Ova firma bavi se proizvodnjom spoljnih i unutrašnjih modula za automobile, to jest proizvoda poput branika, rešetki i karoserijskih elemenata, lajsni, spojlera, sunčanih vizira, instrument-tabli, unutrašnjih centralnih konzola i modula za vrata sa pratećom elektrikom.

Prema najavi državnog sekretara, u Ministarstvu privrede se očekuje zapošljavanje 400–450 novih radnika. Za kompaniju „SMP automotive” je rekao da je u sastavu grupe u kojoj je i PKC, koji je do sada kroz dva projekta u Smederevu investirao 28 miliona evra i zaposlio 2.700 ljudi. On je naglasio da se uskoro očekuju predlozi o nivou i vrednosti podsticaja za kompanije u Aleksincu i Ćupriji.

Irska kompanija APTIV, koja se bavi proizvodnjom delova za automobilsku industriju, dolazi u Zaječar i u narednim godinama planira da otvori oko 2.500 novih radnih mesta.

– To je za Zaječar i Timočku Krajinu jako važno. Posle toliko godina sivila i neizvesnosti konačno jedna velika ozbiljna investicija u Zaječaru – rekao je Stevanović.

Osim ovih već ugovorenih, u najavi je još jedna japanska investicija. Predsednik Srbije Aleksandar Vučić sastao se pre dva dana sa delegacijom korporacije „Nidek”, vodeće japanske kompanije za proizvodnju električnih motora. Predsednik korporacije „Nidek” Jun Seki, izrazio je zainteresovanost kompanije da ulaže u Srbiju i istakao da planirana investicija iznosi više od 100 miliona evra, čime bi se otvorilo i više stotina radnih mesta u Novom Sadu.

U Narodnoj banci Srbije za „Politiku” kažu da je, uprkos pandemiji, priliv stranih direktnih investicija ostao snažan, čime se Srbija još jednom na pozitivan način izdvojila u odnosu na region.

– Nakon rekordnog priliva stranih direktnih investicija u Srbiju u 2019. godini od 3,8 milijardi evra (8,3 odsto BDP-a), značajan priliv u Srbiju nastavljen je i u prvom polugodištu 2020. Prema podacima platnog bilansa, tokom šest meseci 2020. priliv stranih direktnih investicija u Srbiju iznosio je 1,492 milijarde evra, što je, iako za oko 460 miliona evra manje u odnosu na isti period prethodne rekordne godine, po prilivu stranih direktnih investicija, bilo više nego dovoljno za pokriće tekućeg deficita platnog bilansa – navode u NBS.

Kada je reč o strukturi stranih investicija po delatnostima i po zemljama, u ovom trenutku NBS raspolaže podacima za prvo tromesečje. Prema raspoloživim podacima, nastavljena je visoka sektorska i geografska rasprostranjenost priliva stranih investicija koje su i dalje najvećim delom usmerene u razmenljive sektore (56,2 odsto), pre svega u izvozno-orijentisana preduzeća u prerađivačkom sektoru (28,4 odsto) i sektoru saobraćaja (23,3 odsto). Očekuju da će se slične tendencije nastaviti i u ostatku godine.

Najviše stranih direktnih investicija u ovom periodu potiče iz zemalja EU (67,3 odsto), pre svega iz Holandije i Nemačke. Značajno učešće imaju iz Azije (15 odsto), uglavnom iz Kine i Japana, a značajan priliv investicija imali smo iz ostalih evropskih zemalja poput Rusije i Velike Britanije.

– Sve to potvrđuje naše makroekonomske projekcije za ovu i za naredne godine, prema kojima očekujemo da BDP u ovoj godini bude svega za oko 1,5 odsto realno niži u odnosu na prošlu godinu, a da naredne godine ostvarimo rast od šest odsto, čime bi Srbija bila jedna od retkih zemalja u svetu koja je za godinu dana dostigla i prestigla nivo privredne aktivnosti iz perioda pre krize. Pored toga, aktuelni trendovi u ekonomskoj aktivnosti pokazuju da je ove godine moguće ostvariti i bolji rezultat od naših projekcija – navode u NBS.

Komentari9
ac8ec
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

komentar
Proizvodnja guma je prljava tehnologija , a nasi olako prelaze preko ozbiljnog ekoloskog momenta ! To se mora jako dobro analizirati i usmeravati tako da se zastite zemljiste, vazduh i voda, narocito tamo gde je pogodno gajiti zito i ostalo za ishranu ! Strucnjake ukljucujte, vlast je prepuna ,,strucnjaka i sveznalica,, koji ne znaju nist !
A.L.
Vojvodina je zitnica, moze da hrani pola Evrope. Mi treba da cuvamo prirodu i izvozimo zdravu hranu. Ne trebaju nam nikakve teske industrije i otpad koji drugi nece u svojoj zemlji.
Zora
Zanimljivo-strane investicije,a država ulaže 41 milion evra.Zašto se ne uloži da otvorimo našu fabriku?
Penzionerj
A Kragujevac? Nekada je bio automobilski grad, sada se zaobilazi, do kada?
Stanislav
Sve visoke tehnologije. Nekada smo pravili motore, automobile, kamione a sada presvlake, kvake, lajsne....kako smo uspeli sve da uništimo?
petar
dobro je i to... nije sramota raditi.. da vam padaju pare sa neba, opet bi se bunili...
veselnik
Zaboravio si kabliće i sve popularnije auto gume!
Prikaži još odgovora

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja