sreda, 20.01.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista
subota, 29.08.2020. u 22:00 Milenija Simić-Miladinović

Sa prvacima prvi put u osnovne škole ulazi i digitalni svet

Okosnica novog predmeta biće bezbednost, digitalno društvo i algoritamsko mišljenje. − Broj časova u rasporedu ostaje isti
(Фото М. Симић Миладиновић)

U korak sa najmlađim osnovcima u osmoletke širom Srbije prvog septembra zvanično u učionice prvog razreda ući će i novi predmet − digitalni svet. Nije to novotarija koju je iznedrilo učenje na daljinu kojem su škole morale da pribegnu pod pandemijskom pretnjom od sredine marta. Ovaj predmet je davno pre toga osmišljen i brižljivo pripreman da bude primeren uzrastu školaraca u čijem će se rasporedu naći. I to kao način da se pod okriljem školskog sistema od najranijeg uzrasta đaci upoznaju s nepreglednim mogućnostima ali i potencijalnim opasnostima koje sa sobom donose digitalizacija i internet.

Polazna osnova ovog upoznavanja je bezbednost mališana u virtuelnim vodama, kojima mnoga deca surfuju i pre nego što krenu u školu, čak su sa smartfonima, tabletima i drugim digitalnim uređajima često veštiji nego sa olovkom u ruci. Prvaci su prevazišli predmet od igračke do računara, procena je nadležnih za kreiranje planova i programa nastave i učenja, pa se od nove školske godine ovaj predmet spušta obrazovno-vaspitnu lestvicu niže − u pripremni predškolski program. A dolazak digitalnog sveta neće opteretiti niti povećati fond časova prvacima, jer će mu mesto ustupiti dosadašnja projektna nastava koja u školama u svim razredima i predmetima ostaje kao metod rada. Potvrđuje to u razgovoru za „Politiku” dr Zlatko Grušanović, direktor Zavoda za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja, kuće u kojoj se i kroje nastavni planovi i programi.

− Program za prvi razred napravljen je tako da može da se radi sa mališanima tog uzrasta, da se oni prilagođavaju digitalnom svetu koji već uveliko poznaju, ali ne znaju da ga mogu prepoznati i od njega imati koristi u najrazličitijim životnim situacijama: kod kuće, u školi, prodavnici, parku, na izletu… Predmet digitalni svet izučavaće se u prva četiri razreda osnovne škole. Njegova okosnica biće tri oblasti: digitalno društvo, bezbednost i algoritamsko mišljenje. Recimo, uvideće da i dok samo hodaju razvijaju algoritamsko mišljenje unapred razmišljajući o tome šta će se desiti ako skrenu desno ili levo, a da je upravo takav algoritamski način razmišljanja u tesnoj vezi sa matematikom, kasnije i programiranjem, razlaganjem problema na manje celine i osmišljavanjem koraka koji vode do rešenja − pojašnjava Grušanović.

Predmet digitalni svet u početku značiće više učenje kroz igru, za nastavu neće biti neophodne moderno opremljene digitalne učionice u prvom razredu, a za valjano pripremljen i realizovan čas već postoji zainteresovanost učenika i spremnost učitelja, dok od učila može biti dovoljan samo jedan računar i video-bim, što gotovo sve škole imaju, ukazuje naš sagovornik.

Kaže i da će đaci, ako se tako dogovore sa učiteljima, na ovim časovima za sticanje novih znanja i veština moći da koriste svoje mobilne telefone ili druge digitalne uređaje ukoliko žele da ih donesu od kuće.

Očekuje se da đaci uz digitalni svet nauče kako sve mogu da izgledaju digitalni uređaji, za koja su zanimanja nezaobilazni saradnici, uz pomoć kojih alata najčešće komuniciramo onlajn, a kako se možemo kreativno izraziti upotrebom modernih tehnoloških dostignuća... Treba da uvide i šta su prednosti ili mane, sličnosti i razlike između digitalnih i klasičnih papirnih udžbenika. Digitalni udžbenici nisu novina za školarce, već su se susretali sa digitalnim domaćim zadacima, a novi predmet će pomoći da ih lakše rešavaju.

− Važno je što će deca usvojiti i zdrave navike u upotrebi takozvanih pametnih uređaja, da bi ih koristili tako da ne ugroze ni svoje ni tuđe zdravlje, ali ni životnu sredinu. Nastava digitalnog sveta đacima će dati odgovore na pitanja kako da zaštitimo lične podatke, gde da potražimo pomoć u slučaju da na ekranu iskoči neprimeren sadržaj, kako da ostanemo bezbedni ukoliko nam se onlajn obrati nepoznata ili zlonamerna osoba. Na primer, naučiće i da prilikom korišćenja digitalnih uređaja postoje zdravstveni rizici u vezi sa prekomernom ili nepravilnom upotrebom, počevši od toga da treba da očuvaju vid ili pravilno držanje tela do toga da su i mobilni telefoni otpad koji se reciklira − ilustruje Grušanović.

Digitalni svet đacima će, kaže, predavati profesori razredne nastave, ne neki novi, već njihovi učitelji, jer svi pedagoški fakulteti već bezmalo tri decenije u svojim studijskim programima imaju informatiku i obrazovne tehnologije tako da ove oblasti za njih nisu nepoznanica. Uz to, profesionalno usavršavanje učitelja, kao i svih nastavnika, za korišćenje savremenih informaciono-komunikacionih tehnologija, a to znači i predavanje i učenje u digitalnom okruženju, obavezno je i spada u kategoriju obuka od javnog interesa koje kontinuirano traju.

Komеntari2
15900
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Ilja
U udzbeniku za ovaj predmet se pominju izrazi koji su neprimereni uzrastu učenika, npr. reči ,,komunikacija,,. ,algoritamsko,, i slično. Još jedan primer neodgovarajućeg nastavnog sredstva.
Реформе...
Страхота. Свака реформа све гора од горег. Информатика од 5. разреда и укидање глупости попут изборног спорта у ОШ (зашто физичко двапут да иде у просек) су добре ствари, али је зато заузврат гимназија урнисана изборним предметима (ајде у стручним школама али у гимназијама?!) и новим типовима гимназија "за таленте" које воде ка уништењу општег средњешколског образовања. Чак су и глумци добили своју гимназију. А о овом - немам коментара. Чак је и име предмета дрпљено однекуд, само не знам од где

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

logo

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.

Prijavitе sе na našu mailing listu

* Obavеzna polja