petak, 25.09.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
subota, 15.08.2020. u 21:30 Ljiljana Vujić

Sumnjiva smrt u „Folksvagenovoj” aferi

Dugogodišnji sukob bosanske firme „Prevent” i nemačkog auto-giganta zakomplikovan je nakon pronalaska leša osobe za koju se veruje da je „krtica” u tom skandalu
( Фото EPA-EFE/Filip Singer)

Sukob dobavljača auto-delova „Prevent” i automobilskog giganta „Folksvagen” u početku je nekome i mogao ličiti na vic u kojem Bosanac nadigra Nemca, ali ništa više nije smešno otkako je u zapaljenom automobilu nađeno ugljenisano telo.

Smrt u nemačkom gradiću Rotdorfu bacila je još dublju senku na odnos nekadašnjih partnera. Nađeno telo verovatno je pripadalo bivšem uposleniku „Folksvagena” označenom kao „krtica”, jer je u toj kompaniji navodno tajno snimao interne razgovore o „Preventu” bosanskog biznismena Nijaza Hastora. „Helmšteter nahrihten” piše da je reč o čoveku koji je bio zadužen za poslovanje s „Preventom”, a koji je saslušan jer se sumnjalo da je „špijun”.

„Handelsblat” je ranije pisao da je „Folksvagen” u potrazi za izdajnikom suzio krug i navodno razotkrio jednog od menadžera, koji je rukovodio odeljenjem za nabavke, a potom je otpušten. Istraga pokušava da utvrdi da li je smrt u Rotdorfu povezana i s prisluškivanjem i podmetanjem požara u kući jednog „Folksvagenovog” radnika u maju.

Sukob seže još u 2013. godinu. „Biznis insajder” je svojevremeno otkrio da je auto-div još tada skovao plan da „pregazi” bosanskog dobavljača. Uvidom u interne dokumente i tonske zapise koje je snimala „krtica”, „Biznis insajder” je saznao da je nemačka kompanija imala plan za uklanjanje „Preventa” iz proizvodnje, zbog čega je kasnije namerno pokušala da snizi nabavne cene od dobavljača. Bosanci nisu hteli da pristanu na smanjenje otkupne cene i dve njihove ćerke firme („Kartrim” i „ES automobilgus”) zaustavile su proizvodnju delova za menjače i auto-presvlake, onesposobivši proizvodnju „golfa” i „pasata”, što je Nemcima odnosilo milione na dnevnom nivou.

Ubrzo je sklopljeno primirje. Delovalo je da se „patuljak” popeo „džinu” na glavu, ali je „div” u potaji kovao plan za kontranapad, koji je eskalirao brojnim tužbama i kontratužbama pred sudovima širom sveta.

U februaru je jednu pobedu pred sudom u Diseldorfu odneo „Folksvagen”. Sud je odlučio da je legalno to što su Nemci prevremenim raskidom ugovora izbacili bosanske dobavljače, koji su iznuđivanjem pokušali da nametnu poskupljenje cene usluga za 25 odsto. S druge strane presuđeno je u korist „Preventa” u slučaju „Audi”, gde je raskid ugovora ocenjen kao nezakonit. „Prevent” je i pred američkim sudom tužio nemačkog partnera za kršenje zakona o konkurenciji, sa zahtevom za odštetu od čak 750 miliona dolara.

Pišući o sukobu dve kompanije „Špigl” je lane istakao da je tačno da je „Prevent” koristio zavisnost auto-giganta od isporuke određenih auto-delova kako bi mu ispostavio drastične zahteve, ali i da je uobičajeno da auto-koncerni mimo ugovora na snazi traže od liferanata da spuste cene – u čemu „Folksvagen” bije glas da je posebno agresivan.

Mediji su pisali da je „Folksvagen” i drzak, jer je, umesto da ga brinu procureli tonski zapisi sumnjivih planova, tužio bivšeg dobavljača zbog prisluškivanja tih razgovora, koje je kasnije objavila redakcija „Biznis insajdera”. Prema tim otkrićima, „Folksvagen” je iz unosnog biznisa hteo da izbaci „Prevent”, kompaniju sa više od 13.000 zaposlenih širom sveta i 6.000 u BiH. Zbog toga su i navodnu krizu oko cena usluga, na osnovu koje su 2018. raskinuli saradnju, godinama planirali.

Putine, javi se Šrederu

„Gospodin Gerhard Šreder je intervenisao”, rekao je menadžer, na šta je jedan od učesnika razgovora odgovorio: „A, lepo. Za ili protiv?”

Menadžer mu je pojasnio da će bivši kancelar i bivši član Nadzornog odbora „Folksvagena” kao lobista s odličnim kontaktima raditi za automobilskog proizvođača. U delu od 50 sati tajnih snimaka koje je svojevremeno objavio „Biznis insajder” dalje se na sastanku predlaže da Šreder iskoristi svoju bliskost s Putinom kako bi „Preventu” zaustavio dotok novca u Rusiji. Magazin dalje smatra da je ovo vrlo delikatna ideja za kompaniju u kojoj nemačka pokrajina Donja Saksonija ima 20 odsto akcija i dodaje da kompanija tu nije stala, jer je strategiju da iz kruga dobavljača izbaci bosansku grupu i njegove ćerke firme koordinirala s kolegama iz „Dajmlera” i „Be-Em-Vea”.

Komentari9
b452b
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

VW
Da li znate ko je Nijaz Hastor? Da li zaista vjerujete da americka vozila sa dizel motorima imaju bolje vrijednosti izduvnih gasova.
Darko
To je ta tržišna konkurencija , uceni , zastraši i zapali
Milan
Sve velike firme se razvijaju nemilosrdnom pljackom malih firmi.O nekim fer odnosima nema niti je ikada,bilo reci.
vox populi
Plašim se da znam ko će otići razbijenog nosa.
Asinus
Istoria se stalno ponavlja. Svabe, a i ostale "luconose demokratije", kao i uvek, nemilosrdno i cinicno gaze slabije, a skakucu k'o pudlice oko jacih. Ali, ponekad se i prevare u racunu, pa podviju rep i cekaju sledecu priliku.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja