četvrtak, 24.09.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
ponedeljak, 10.08.2020. u 22:00 J. Antelj - I. Albunović

Polovina kupaca ne čita deklaracije na mesnim prerađevinama

Da li se svi proizvođači pridržavaju propisa koji se primenjuju od 1. marta posao je kojim treba da se pozabave inspekcijske službe, kažu u CEPS-u
(Фо­то EPA-EFE/Sergei Ilnitsky)

Istraživanje Centra potrošača Srbije (CEPS) tokom juna 2020. godine o stavovima potrošača prema mesnim prerađevinama, kojim su obuhvaćeni građani Beograda, Niša i Novog Sada, pokazalo se da potrošači nekoliko puta nedeljno konzumiraju ove proizvode. I to najviše šunku (43,4 odsto) i salamu (33,8 odsto), zatim trajne kobasice 24,9, paštete 24, i viršle 13,2 procenta.

Kako se navodi, istraživanje je pokazalo da ispitanici nemaju jasne metode prikupljanja podataka o kvalitetu proizvoda, kao ni kriterijume za procenu kvaliteta. Proceni pristupaju ili veoma svesno ili uopšte ne vode računa o tome šta i koliko često kupuju. Ipak, dva odlučujuća faktora prilikom kupovine jesu ukus proizvoda i cena koju mogu da priušte. Potrošačima je većinom (60,8 procenata) poznato da postoje pravilnici  koji regulišu kvalitet proizvodnje. Većina  njih, odnosno 76,3 odsto, veruje da se proizvođači pridržavaju tih pravilnika.

Kako navode u CEPS-u, na osnovu najnovijeg Pravilnika o kvalitetu usitnjenog mesa i poluproizvoda i proizvoda od mesa, koji se primenjuje od 1. marta ove godine, za zaštićene proizvode jasno su propisani sastojci od kojih ti proizvodi mogu da se proizvode, čega  potrošači nisu svesni, a najbolji primer za to je viršla.

Naziv viršla sada može da nosi isključivo proizvod proizveden od propisanih sastojaka. Svi drugi proizvodi sličnog izgleda, (hot dog, hrenovka ili sl.), nemaju tako striktna ograničenja u pogledu propisanih sastojaka i ne mogu da nose naziv viršla.

Vera Vida, predsednica CEPS-a, istakla je da pravilnik definiše kakav tačno sastav mesne prerađevine i viršle moraju da imaju, a sa kojim većina potrošača nije upoznata. Da li se svi proizvođači pridržavaju navedenog pravilnika je posao kojim treba da se pozabave inspekcijske službe.

Više od polovine ispitanika ne čita pažljivo spisak sastojaka uz obrazloženje da ne zna kako da proceni te informacije. Najviše se informišu od prijatelja (65,6 odsto) zatim putem medija (59,6 odsto),  preko članova porodice (47,3) ili tako što pročitaju informaciju na društvenim mrežama (39,5 odsto).

Najmanje se informišu šta o tome govore stručnjaci, svega 15,6 procenata ispitanika je izabralo ovu opciju, a nijedan ispitanik nije naveo da prati neki portal koji se bavi temom kvaliteta namirnica i ishrane. I ovde je uzrast faktor koji utiče na razlike: najmlađi se najviše informišu od prijatelja, a najstariji od stručnjaka, dok ispitanici u kategoriji od 46 do 56 godina u najvećem procentu koriste društvene mreže kao izvor informisanja. Na tržištu Srbije od početka godine zabeležen je rast uvoza različitih vrsta mesnih prerađevina i to uglavnom preko stranih trgovinskih lanaca.

Zbog sve veće ponude potrošači bi i više nego ranije morali da budu bolje informisani o tome šta kupuju. Prema najnovijim podacima PKS, u prvih pet meseci ove godine uvoz polutrajnih mesnih proizvoda, bio je veći za 45 odsto u odnosu na isti period 2019. Mesni proizvodi polutrajni i trajni, najviše su stizali iz Španije, Nemačke, Italije, Hrvatske, Poljske...

Komentari5
b221d
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

bambi
Ja sam hemicar po profesiji i bavim se laboratorijom suvomesnatih proizvoda u nasem regionu. Rezultati koje ja dobijam i za koje tvrdim da su 100% tacna i rezultati "ovlascenih" laboratorija se uopste ne slazu. Zeleo bih gradjanima da porucim i to dobronamerno. Suvomesnati proizvodi u nasem regionu predstavljaju visokorizicnu kancerogenu hemijski sintetisanu hranu koju treba izbegavati u velikim krugovima. Pored kancerogenosti treba istaci i koliko je takva hrana zatrovana.
Киза
Нису толико проблем ни декларације, ни ситна слова, "Е" ознаке, већ то што је закон регулисао да, пази сад, "квалитет производа контролише СОПСТВЕНА лабораторија!?! А референтна лабораторија (коју до скора нисмо ни имали), врши спорадичну и насумичну контролу! Фактички произвођаче НИКО не контролише. Следећи је проблем, кад се и установи да неки производ није безбедан , објави се само да је повучен из употребе (изузетак је пудер фирме"Џонсон", који је обелоданила Америка), без имена произвођача!
Tatjana
Ово је апсолутно промашена тема. Наводити нешто потпуно ирелевантно као што је читање декларације код месних прерађевина да би се замаглила суштина да је све што можеш купити вештачко и у суштини штетно... ево ја читам, на јефтиној салами наведено Еxxx, pa onda Exxx, pa Exxx (xxx су бројеви, да не лупам напамет) и тако пет пута, на скупој салами опет Еxxx, pa onda Exxx, pa Exxx и тако опет пет пута. И шта да закључим?
Aco Vasiljevic
Ljudi(kupci) i ne trebaju da citaju nije to biblioteka.Ima zakon sta moze a sta ne moze i postoji trzna inspekcija koja treba da radi svoj posao i zastiti gradjane od trovanja i lopova.
Deda
A kako mislite da čitamo? Stoje poređane u frižideru jedna na drugu pa šta treba, da tražim da izvadi iz frižidera da mi da u ruke da čitam ona mala slova za lupu i prevrćem dok ne pročitam? Ko će to da dozvoli?

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja