sreda, 30.09.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
ponedeljak, 10.08.2020. u 20:00 Aleksandra Petrović

Svaki drugi stradali pešak ima više od 65 godina

Stariji čine 21 odsto stanovništva Srbije, ali je njihov procenat među poginulima u saobraćaju znatno veći – čak 30 odsto
Сваког другог дана једна старија особа погине у саобраћају (Фото Т. Тодоровић)

Svaki treći poginuli u saobraćajnim nesrećama u Srbiji je stariji od 65 godina, isto kao i svaki drugi stradali pešak i biciklista. To je sumorna statistika iz istraživanja Agencije za bezbednost saobraćaja.

Prema podacima godišnje u Srbiji u udesima smrtno strada oko 164 i biva povređeno više od 2.200 starijih građana. Drugim rečima, u proseku, svaki drugi dan jedna starija osoba pogine u saobraćajnim nesrećama i bude povređeno oko šest. U prethodne tri godine, od 2017. do 2019, u saobraćaju su smrtno stradale 492 i povređena 6.791 starija osoba.

– Oko 30 odsto poginulih i 11 odsto povređenih u udesima su stariji od 65 godina, a u ukupnoj populaciji čine 21 odsto stanovništva u Srbiji i pritom manje učestvuju u saobraćaju od prosečnog stanovnika naše zemlje. Svaki drugi smrtno stradali pešak (53 odsto) i skoro svaki drugi poginuli biciklista (47 odsto) ima više od 65 godina. Zato apelujemo na naše starije sugrađane da budu obazrivi i da obrate pažnju na svoje psihofizičke sposobnosti. Ako piju određene lekove, treba da izbegavaju najtopliji deo dana i vreme kada je intenzitet saobraćaja najveći – kaže Jasmina Milošević, direktorka Agencije za bezbednost saobraćaja.

Rizik smrtnog stradanja za starije od 65 godina je za oko 41 odsto veći od prosečnog rizika za celu populaciju, a najviše stradaju u svojstvu pešaka – u 45 odsto slučajeva, zatim u svojstvu vozača – 41 odsto, a kao putnici u vozilu u 13 odsto slučajeva. Od ukupnog broja stradalih u svojstvu vozača, najčešće su žrtve nesreća oni koji imaju više od 65 godina i upravljaju putničkim automobilom (43 odsto), zatim kao vozači bicikla (36 odsto) i traktora (12 odsto).

Stariji muškarci su više od dva puta ugroženija od starijih žena, koje su više u riziku kao pešaci i putnici u vozilu. Podaci takođe pokazuju da stariji najviše smrtno stradaju petkom i u vreme sumraka i „prvog mraka”, odnosno između 17 i 18 časova, a najrizičniji meseci su oktobar, zatim septembar pa novembar.

Agencija ukazuje da je izuzetno važna edukacije o opadanju psihofizičkih sposobnosti prilikom starenja i povećanom riziku učestvovanja u saobraćaju, ali i edukacija starih o održavanju fizičke i mentalne kondicije. Takođe je važno da imaju konkretna uputstva od svojih lekara ili farmaceuta s obzirom na zdravstveno stanje i vrstu lekova koje uzimaju.

– Važno je informisati naše starije sugrađane o tome kako se može poboljšati njihova uočljivost u vreme smanjene vidljivosti, kao što su obavezno korišćenje svetla na biciklima u noćnim uslovima, postavljanje raznih reflektujućih elemenata na bočnim, prednjem i zadnjem delu dvotočkaša i nošenje svetle odeće, naročito one sa retro-reflektujućim elementima. Takođe treba ukazati i na upotrebu zaštitne opreme, sa akcentom na kacige, a posebnu pažnju treba posvetiti edukaciji o ponašanju u mogućim problematičnim situacijama na koje mogu naići – objašnjava Jasmina Milošević.

Unapređenje putne infrastrukture je važna preventivna mera kada je reč o bezbednosti starijih u saobraćaju.

– Prilikom projektovanja novih ili rekonstrukcije postojećih ulica treba planirati pešačke i biciklističke staze i trake što je moguće šire, a nikako ispod zakonskog i preporučenog minimuma. U centralnim gradskim zonama, gde je veća koncentracija starijih u saobraćaju, u blizini parkova, medicinskih i gerontoloških centara i drugih ustanova gde se okupljaju starije osobe, neophodno je unaprediti uslove za bezbednost pešaka i biciklista – naglašava naša sagovornica.

Preporuka je da se sve nove ili rekonstruisane ulice, trotoari, pešačke staze, stepenice i rampe projektuju u skladu sa Pravilnikom o tehničkim standardima planiranja, projektovanja i izgradnje objekata, kojima se osigurava nesmetano kretanje i pristup osobama sa invaliditetom, deci i starijima.

– Potrebno je dodatno osvetliti nesemaforizovane pešačke i biciklističke prelaze, ali i smanjiti najveću dozvoljenu brzinu kretanja vozila na putevima gde su obeležene saobraćajne trake i u zonama atrakcije za starije. Treba im omogućiti da složenije situacije obavljaju u delovima, na primer pomoću razdelnih ostrva na kolovozu kada prostorne mogućnosti to dozvoljavaju, kako bi mogli da prelaze kolovoz u fazama – navodi Jasmina Milošević.

Ima još mnogo detalja koji bi saobraćaj u gradu učinili bezbednijim ne samo za starije nego i za sve druge učesnike. Tako se na primer semafori mogu dodatno opremiti tasterima za najavu pešaka i zvučnim signalima koji najavljuju kada je dozvoljen prelaz. Predlog je i da se sve postojeće biciklističke staze povežu u jednu mrežu i da se jasnije razdvoje od staza za pešake i traka za motorna vozila, bilo jačim osvetljenjem ili samoreflektujućom podlogom.

Komentari9
03a69
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Немања Симовић
ПИО ми је најсумњивији.
ВлаДо
Што не наведете статистичке податке колико година имају они од којих се страда у саобраћају.Видећете да су махом млађи од тридесет година а при томе нису ни глуви ни слабовиди нити су им рефлекси успорени.О чему се ту ради када су закони строги да не могу бити строжији.Па о непримени закона.
Marija
Ovakve nesrece su obicno uzrok 2 faktora: prvo, zaista stariji sugradjani imaju problem kada sa trotoara treba da se probiju izmedju automobila, sto im odvlaci paznju ( da ne zakace odelo, da se ne sapletu a cesto i sami padnu prilikom probijanja ), i drugo: cim je manji saobracaj mladji vozaci pocinju da kljucaju po telefonima sto im odvlaci paznju. Ovo se nikada ne desava na prometnim ulicama jer tamo svi moraju da drze maksimalnu paznju. Za nesrecu su uvek potrebne obe strane, jedna da pazi..
Божа
Васпитати возаче да возе као на Менхетену у Њу јорку, где пешак увек има предност.
Trajan
.....i Becu
komentar
Pogresan vam je pristup ! Stara osoba, narocito pesak, slabije vidi, slabije cuje, pomalo je dezorijentisana i teze se krece ! Vozace edukujte da je to veliki problem , a stari ,koji su cesto sami, moraju do prodavnice ili lekara ! Za taxi prevoz nemaju novca ! Dakle VOZACI ,malo vise paznje, molimo vas ! 75 god, penz.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja