nedelja, 20.09.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
utorak, 04.08.2020. u 17:52 Jovana Cvetković
MLADI TALENTI PORUČUJU

Sa publikom – lakše do muzičke čarolije

Један од концерата ансамбла „Артлинк млади виртуози” на сцени Коларчеве задужбине (Фото: Иван Милутиновић)

Zadužbina Ilije M. Kolarca, galerije SANU i „Artget”, Svečana sala Starog dvora… samo su neki od prostora koji su ugostili veličanstveni instrument ‒ violinu. Mnogi mladi talenti bili su tamo zapaženi i osvojili srca publike, a među njima i tri devojke koje dele iskustvo sviranja na pomenutim scenama, ali i u jednom kamernom ansamblu.

Marija Radovanović nastupala je i u Ljubljani, Ohridu, Berlinu, a najveću publiku pred sobom videla je u avgustu prošle godine, kao solista pred 10.000 ljubitelja „klasike” na manifestaciji „Noć muzike” na Stadionu „Tašmajdan”.

‒ Nekada nije toliko ni do prostora, nego do publike. Ako osetim da ima ljudi i da je atmosfera dobra, onda mogu da sviram bilo gde ‒ kaže Marija.

Stipendista je Fondacije za mlade talente grada Beograda, Ministarstva prosvete, a već neko vreme koncertmajstor ansambla „Artlink mladi virtuozi”.

‒ Mislim da u njemu niko nema više od 20 godina, i sviramo zajedno već duže vreme. Dolaze nam novi članovi, ali imamo stalnu postavku. Nastupali smo sa dosta umetnika i ja sam, lično, mnogo naučila. Neki od meni najlepših koncerata su baš sa ovim ansamblom ‒ rekla je mlada umetnica.

Pošto sada nema nastupa, koristi vreme za rad na sebi.

‒ Ovo je baš dobar period da čovek shvati šta ga to motiviše da vežba. Ja sam, recimo, shvatila da sam jutarnji tip. Najbolje radim ujutru. A popodne ili uveče radije izađem i prošetam se ili učim nešto. Takođe, zadam sebi cilj, recimo program koji želim da navežbam, pa ga podelim na manje i onda ispunjavam jedan po jedan deo. Tako mi ne bude ni dosadno i nađem zadovoljstvo u sviranju ‒ otkriva.

Vežbanje violine nije isto kao u normalnim okolnostima.

‒ Imam bolji kontinuitet, ali to zavisi od dana do dana. Mislim da ne radim više, ali s druge strane, nemam ni toliko posla. Ovo je sad više trka na duge staze. Kada postoji konkretno takmičenje ili koncert, mnogo je lakše da se čovek motiviše i brže radi, ali se tada i manje obraća pažnja na detalje ‒ primećuje Marija.

Radovanovićeva je bila đak generacije OMŠ „Petar Konjović”, završila SMŠ „Vatroslav Lisinski” u klasi prof. Dušice Mladenović i postala student Univerziteta za muziku i scenske umetnosti u Gracu, u klasi prof. Emilija Percana. Od oktobra student je „Folkwang Universität der Künste” u Esenu (klasa prof. Pitera Danijela) i Fakulteta muzičke umetnosti u Beogradu (klasa prof. Marka Josifoskog).

 Dunja Kalamir

Dunja Kalamir nastupa kao solista, član raznih kamernih sastava i takođe „Artlinka”, sa kojim je svirala i jednu od najdražih kompozicija.

‒ Gledam da sviram što više programa jer ima toliko njih za violinu, i ne bih rekla da postoji jedna kompozicija koju najviše volim, ali ona koja mi je draga jeste Vivaldijevo „Proleće”. Izvodila sam i druga godišnja doba, ali ovo najviše, a pogotovo bude lepo iskustvo kada me prati ovaj orkestar ‒ objašnjava.

Voli kad ima još umetnika na sceni.

‒ Onda mi je lakše da uđem u svet muzike komunicirajući s drugim izvođačima. Naravno, volim i solo nastupe, to zahteva drugu vrstu koncentracije, ali mi je u društvu veće uživanje zato što je zabavnije i osećam manji pritisak ‒ dodaje.

Ova nagrađivana mlada umetnica, koja je završila SMŠ „Dr Vojislav Vučković” u klasi prof. Biljane Stevanović, svira na violini za koju je sredstva dobila od Fondacije za mlade talente. Nastupala je, između ostalog, u Pragu, Moskvi i Bostonu, sarađivala sa priznatim umetnicima Anom Lebedinski, Dejanom Mihailovićem, Stefanom Milenkovićem, Nemanjom Radulovićem i Ukijem Ovaskainenom, a kompozitori Dejan Despić, Dragana Jovanović, Dušan Bogdanović, Aleksandar Vujić i Ana Krstajić posvetili su joj neka svoja dela.

Otkako je proglašena pandemija, ima više vremena na vežbanje...

‒ Zato što nema škole i drugih aktivnosti koje ga oduzimaju. Ali ni koncerata, što je velika šteta. Zbog toga mi ponekad fali motivacije, ali nalazim načine da to prevaziđem jer sviranje je nešto što volim. Najteže je krenuti, a posle već dobijem ideje u kom ću pravcu otići ‒ kaže Dunja i dodaje da je imala i onlajn časove sa profesorkom.

Prvog dana obustave rada Kolarca trebalo je da tamo proslavi Dan škole i svira solo.

‒ To je bio prvi nastup koji mi je otkazan, a onda još dosta njih. Pošto sam ove godine završila srednju muzičku, trebalo je da imam diplomski koncert, ali zbog ove situacije nije bilo publike. Samo članovi komisije i kraći program. Bilo mi je krivo što nisam odsvirala sve što sam pripremala ‒ žali mlada umetnica i zaključuje da bi u ovo vreme inače pohađala master klasove, putovala i svirala.

Miona Topalović osvojila je brojne nagrade i stipendista je Fondacije za mlade talente, zahvaljujući čemu svira na violini maestra Đovanija Lazara iz Padove.

Miona Topalović (levo), Marija Radovanović (Fotografije lična arhiva)

Kako navodi, uvek se trudila da ima sopstveni muzički ukus, a neki od njenih omiljenih kompozitora su Betoven i Bah.

‒ Velika imena, svakako i veliki kompozitori. Inspirišu me jer imaju toliko širok opus i toliko lepih stvari može da se nauči i čuje ‒ govori Miona.

Od 2015. i ona je član „Artlink mladih virtuoza”.

‒ Prvo pravo iskustvo sa kamernom muzikom. Puno mi znači jer sam naučila šta znači biti deo grupe i zajedničkog stvaranja. Kad smo krenuli, svi smo bili dosta mlađi i, kako idu godine, zajedno napredujemo i družimo se, tako da je uvek lepa atmosfera ‒ priča.

Pandemija je odložila njen nastup Galeriji SANU u aprilu, kao i na festivalu „Kotor art” u Crnoj Gori. Muziciranje na sceni veoma joj nedostaje.

‒ Iskreno, ova situacija na mene loše utiče, kao i na sve ljude koji vole da su napolju, budu aktivni i pored drugih. Bilo je manjak motivacije za vežbanje, ali hvala bogu, sve prođe pa i to polako ‒ otkrila je.

Dosta je pratila sadržaje onlajn.

‒ Najviše sam gledala snimke koji su emitovani na Jutjubu. Tražila sam opere i sve nastupe na kojima sam mogla da vidim mnoštvo izvođača na sceni. To mi je najviše prijalo ‒ kaže Topalovićeva.

Ipak, naglašava, nije isto na video-zapisu kao na nastupima.

‒ Neuporedivo je kad se nešto preslušava i kad je uživo. Posebna je čar kad se muzika stvara i doživljava u koncertnoj sali ‒ objašnjava.

Mladoj umetnici koja je obrazovanje stekla u SMŠ „Vatroslav Lisinski” u klasi prof. Mine Aleksić i pod mentorstvom prof. Radane Vanrešević, a 2012. postala polaznik Interpretativnog studija violine prof. Dejana Mihailovića, koji od 2016. vodi Nemanja Radulović, najteže pada to što ne radi Kolarac.

‒ Meni je on kao druga kuća i veoma mi je smetalo što nisam mogla da idem. To je i mesto za rad, ali i mesto koje je uvek okupljalo nas muzičare ‒ navodi Miona.

Komentari0
47c48
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja