petak, 25.09.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
nedelja, 02.08.2020. u 22:00 Katarina Đorđević

Predatori upadali i u „gugl učionice”

Tokom vanrednog stanja čak 1.778 dece i mladih prijavilo uznemiravanje preko interneta
(Фото Н. Марјановић)

Za većinu dece i mladih porodični dom bio je najsigurnije mesto za vreme vanrednog stanja, uvedenog zbog pandemije virusa korona. Međutim, deo njih nije bio zaštićen ni u bezbednom okruženju svoje sobe, pa čak ni za vreme onlajn nastave – podaci Nacionalnog kontakt centra za bezbednost dece na internetu svedoče da je tokom vanrednog stanja čak 1.778 dece i tinejdžera prijavilo onlajn uznemiravanje i zlostavljanje, a posebno zabrinjava činjenica da su predatori u virtuelnom svetu „ulazili” i u „zum učionice” u kojima se odvijala onlajn nastava i uznemiravali đake. Kako u razgovoru za naš list otkriva Tatjana Matić, državna sekretarka u Ministarstvu trgovine, turizma i telekomunikacija, oko 1.800 mališana je za samo dva meseca vanrednog stanja prijavilo onlajn uznemiravanje preko telefonske linije 19833, a poznata metafora o vrhu ledenog brega važi i u ovom slučaju – stručnjaci opravdano strahuju da je mnogo veći broj njih upao u „mrežu” internet predatora.

„Gotovo sva istraživanja svedoče da naša deca svakodnevno koriste internet i u onlajn svetu provode par sati dnevno, a vreme provedeno na mreži drastično se povećalo tokom vanrednog stanja, jer deca nisu išla u škole, niti su družila sa vršnjacima „uživo” i retko su izlazila iz kuće. Analizirajući 1.778 prijava koje su podneli Nacionalnom kontakt centru za bezbednost dece na internetu, došli smo do zaključka da su predatori u virtuelnom svetu najčešće pravili lažne profile na socijalnim mrežama preko kojih su uznemiravali mališane, hakovali njihove naloge na Fejsbuku i Instagramu ili zloupotrebljavali njihove fotografije. Neku decu su uznemiravali dok su igrala video igrice, pokušavajući da ih ucenjuju ili im iznude novac, dok su drugim mališanima ostavljali poruke kojima se širi verska, nacionalna i rasna mržnja. Tokom vanrednog stanja, u modu su ušle nove socijalne mreže kao što su Tik Tok i Telenom, a pažljivom oku internet predatora to nije ostalo nezapaženo, pa su nam stizale prijave da decu uznemiravaju upravo preko ovih aplikacija”, govori Tatjana Matić.

Ona dodaje da posebno zabrinjava činjenica da su predatori uspeli da „uđu” i u „gugl učionice” u kojima su deca pratila virtuelnu nastavu i u njima ostavljaju neprimerene sadržaje, tako što su otvorili dečje lozinke za pristup ovim učionicama, što je ilustrativan dokaz teze da mališanima treba stalno skretati pažnju na važnost zaštite ličnih podataka. I dok podaci izvedeni iz najnovijeg istraživanja „Deca Evrope onlajn 2020. godine” skreću pažnju na činjenicu da je Srbija zemlja sa najvećim procentom dece koja koriste društvene mreže pre propisanog uzrasta od 13 godina, ali i zemlja u kojoj mladi, prema sopstvenoj proceni, poseduju naprednije digitalne kompetencije, naša sagovornica ocenjuje da je dečje samopouzdanje, na žalost, mnogo veće od znanja.

„Naša deca su u evropskom vrhu po upotrebi savremenih tehnologija, koriste društvene mreže svakodnevno i misle da su njihovi neprikosnoveni „vladari”, ali upotreba interneta je jedno, a digitalna pismenost nešto sasvim drugo. U prilog toj tezi svedoči i podatak da je od februara 2017. godine do danas, Nacionalni kontakt centar za bezbednost dece na internetu primio preko 19.000 prijava, što znači da deca puno koriste socijalne mreže, ali im nedostaje znanje kako da se zaštite od predatora na internetu i kako da filtriraju neprijatne sadržaje. Nas zabrinjava činjenica da društvene mreže koriste i mala deca – čak 65 odsto mališana uzrasta od devet do jedanaest godina koristi ih svaki dan, a to važi i za 86 procenata dece uzrasta od 12 do 14 godina – zato i ne čudi podatak da je svako treće dete  prijavilo uznemiravanje na internetu. Međutim, dodatno nas brine činjenica da se, prema sopstvenom priznanju, čak četvrtina dece uživo srela i upoznala sa osobom koju je upoznala u virtuelnom svetu – u Francuskoj, poređenja radi, svega pet odsto dece je u realnosti upoznalo „drugare” sa Fejsbuka i Instagrama”, navodi Tatjana Matić.

Jedini način da se deca zaštite od predatora u virtuelnom svetu jeste njihova stalna edukacija – zbog toga je Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija organizovalo IT karavan u okviru koga je obučeno više od 15.000 mališana. Tatjana Matić dodaje da je obeshrabrena i niskim digitalnim kompetencijama roditelja, s obzirom da samo četiri odsto dece smatra da su njihovi roditelji veštiji od njih. Čak 69 odsto dece izjavilo je da edukuje svoje roditelje o upotrebi digitalnih tehnologija, a istraživanja govore da roditelji i dalje minimalizuju opasnosti koje vrebaju njihovu decu na internetu.

Komentari3
f310c
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Јасмина
"Онлајн" настава, поштовани ПРОГРАМЕРУ, је за просути и бацити. Ђаци и наставници у школе !
Програмер
У Гугл учионицу се улази са кодом (шифром). Исто важи и за Зум (Zoom). Код Зума је могуће поставити собу за чекање тј. онај ко води разговор одобрава улазак у собу. Ко може ући као непожељан и како? Неко дете да код јавно или познаницима или неко насумично погађа, погађа, погађа (што је много ређе). Наставник може да види ко нису његови ђаци обрише га и промени код. Мислим да све ово води ка стигматизацији онлајн наставе илу усмеравању на пожељне онлајн платформе. П.С. Имам велико искуство
Stevan
Eh kad bi vi znali kakve neznalice rade u srpskom skolstvu. Ali oni su jos i dobri, najgori su oni iz javnih komulanih preduzeca koji imaju velike plate, a slanje mejla je za njih misaona imenica.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja