utorak, 29.09.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
utorak, 21.07.2020. u 12:49 Milan Galović

Vojska dobija novog „terenca”

Vozilo „zastava NTV”, nakon zahtevnih testova u Deliblatskoj peščari, na Fruškoj gori i Zlatiboru, ulazi u serijsku proizvodnju. – Za novo terensko vozilo zainteresovane države Bliskog istoka i Severne Afrike
(Фото Анђелко Васиљевић)

Šta je ovo – pitao nas je oficir koga smo usput povezli, misleći na vozilo u koje je tek ušao. Ekipa „Politike”, radeći nedavno reportažu o vežbi „Diplomac 2020” na poligonu „Pasuljanske livade”, imala je priliku da je prevoze jedinstvenim četvorotočkašem – „zastavom NTV”, čija skraćenica u nazivu otkriva o čemu se radi – novom terenskom vozilu. Toliko novom da se i mnoga vojna lica iznenade kada ga vide, a kamoli civili.

Izgleda kao ogroman kombi, sa velikim točkovima za koje bi se reklo da nema prepreka. Vozilo je visoko, da bi se ušlo u njega, na mesto vozača, suvozača ili na sedišta iza njih, treba stati na visoku papučicu, pa se uz pomoć ručke „uspeti” u njega.


(Foto Anđelko Vasiljević)

I u zadnjem prostoru ima sedišta do kojih se dolazi preko stepenika koji se spušta po otvaranju zadnjih vrata u stranu. Inače, postoji i teretna verzija ovog vozila, koja izgleda kao visokoprohodni ogromni „pikap”.

Vozilo je delo domaćih stručnjaka iz Vojnotehničkog instituta i fabrike „Zastava tervo” iz Kragujevca. Opremljeno je savremenim dizel motorom „kamins” i automatskim menjačem „elison”.


(Foto Anđelko Vasiljević)

Očekuje se da će zameniti mnoga vozila iz sadašnjeg voznog parka Vojske Srbije, među kojima ima i onih iz vremena SFRJ i JNA. Novo vozilo je formalno uvedeno u upotrebu u vojsci, a početkom godine započeta je nulta serija obe verzije.

– Sada se radi na pripremi serijske proizvodnje, koja će osim koristi od prodaje doneti i otvaranje novih radnih mesta, a na sve to navodi i zainteresovanost za vozilo, kako u vojnoj tako i u civilnoj varijanti, inostranih kupaca, posebno iz zemalja Bliskog istoka i Severne Afrike – navodi se u odgovorima Ministarstva odbrane na pitanja „Politike”.
Prošle godine, u prisustvu konstruktora, proizvođača iz Kragujevca, predstavnika proizvođača motora i automatskog menjača, kao i stručnjaka Tehničko-opitnog centra (TOC) Ministarstva odbrane, obavljeno je veoma zahtevno višemesečno terensko testiranje vozila. U terenskim uslovima Deliblatske peščare, Fruške gore i Zlatibora pređeno je oko 15.000 kilometara.


(Foto Ministarstvo odbrane)

– Svaki od ovih terena zadavao je različit karakter opterećenja nosećim strukturama prototipova, pri čemu je sagledavano i analizirano dinamičko ponašanje vozila u celini. Sproveden je veći broj testova u skladu sa važećim vojnim normama i standardima, na osnovu kojih je dokazana pouzdanost, izdržljivost, funkcionalnost i bezbednost vozila – precizira se u dopisu našoj redakciji.

Neki od tih testova bili su provera u hladnoj komori na minus 30 stepeni, savladavanje vodene prepreke, bočnog nagiba i rova na poligonima „Navak” u Subotištu i TOC-a u Nikincima.


(Foto Ministarstvo odbrane)

– Prvi put je Vojska Srbije dobila domaće vozilo savremenog koncepta „četiri puta četiri” sa nezavisnim oslanjanjem i automatskim menjačem koji u kombinaciji sa razvodnikom pogona i modernim motorom daju optimalne vučno-dinamičke karakteristike i respektivno ponašanje u terenskim uslovima – ističu u Ministarstvu odbrane.

Zavisno od uslova opterećenja, potrošnja goriva se kreće između 15 i 22 litra evrodizela na sto pređenih kilometara. Motor je „kamins ISF 3.8” snage 125 kilovata (175 KS). Maksimalna brzina kretanja vozila je oko 100 kilometara na sat.


(Foto Ministarstvo odbrane)

– Deklarisana nosivost vozila je 1.400 kilograma, ali maksimalne karakteristike omogućavaju određenu rezervu nosivosti, koja može biti iskorišćena za povećanje balističke zaštite ugradnjom dodatnog oklopa ili ugradnje naoružanja – kažu u Ministarstvu odbrane.
 

Komentari17
db110
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Darko Divac
Komentari su pomalo zluradi, ali ... Vozilo predstavlja znacajni napredak i pocetak proizvodnje lakih vozila 4x4 sa nezavisnim vesanjem kod nas. Tacno je da je deo delova strane proizvodnje, ali to je slucaj sa mnogim vecim proizvodjacima u svetu. Sto se tice nezavisnog vesanje, uskoro bi Zastava Tervo trebalo da osvoji proizvodnju sopstvenog, verovatno po licenci. Motori se nazalost vise ne proizvode u Srbiji. Samo vozilo je vise kamionet po velicini. Vreme ce pokazati odnos kvaliteta i cene.
Seka
Čestitam! Ajde da se nastavi tako domaća proizvodnja i savremenizacija Vojske Srbije. Nadam se da će ubuduće u pomenuti terenac ubaciti što više domaćih delova i opreme. Želim im puno uspeha u daljem radu, poslovanju i razvoju!
Божа
Понудити га избеглицама, да се лакше докопају ЕУ-а.
dusan1
Nisu morali toliko da se trude da izmisle pincgauer ili UAZ-bukhanku od američkih komponenti ! Mogli su da odu u Čačanski TRZ i za nedelju dana bi im napravili par ovakvih vozila !
Budimir
Izbaciti FIAT i vratiti ZASTAVU u Kragujevac !

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja