sreda, 12.08.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
četvrtak, 09.07.2020. u 22:00 Borka Golubović-Trebješanin

Treba nam kolektivni imunitet za hrabrost

Nikakve pošasti, ratovi i bolesti nisu ukidale teatar. Sada deluje da je kovid 19 najočiglednije pomogao brisanju kulture, pogotovo u zemljama male ili mlade kulture kao što je naša
Душанка Стојановић Глид (Фото лична архива)

Otišla sam u Zagreb i vratila se u novonastalim, otežanim okolnostima. Teško je bilo otići, još teže, čini mi se vratiti se: nije bilo prevoznika, a povratak je organizovan posredstvom „Fejsbuka”. Vratila sam se sa džez muzičarima iz Graca. Eto, na kraju ispade avantura. Nikada mi neko mesto nije delovalo udaljenije.

Ovako je za „Politiku” svoju nedavnu zagrebačku pozorišnu avanturu prepričavala glumica Dušanka Stojanović Glid koja je u Zagrebu počela probe predstave „Sitni sveci” čija bi premijera, ukoliko okolnosti to dozvole, trebalo da bude izvedena u avgustu na festivalu „Nosi se” u Zadru. Predstava nastaje po motivima dela „Jozef i Marija” Petera Turinija. Rediteljka je Sara Stanić, igraju Juraj Ares i Dušanka Stojanović Glid. Reč je o saradnji umetnika iz Zagreba, Zadra i Beograd, u sva tri grada planirano je izvođenje ovog komada.

– Predstava „Sitni sveci” priča o kraju života dvoje starih glumaca koji probaju komad „Jozef i Marija”. Uzaludno čekajući reditelja da dođe na probu umetnici pretresaju svoje iluzije, propale planove, politiku, ljubavne neuspehe, karijeru, temu uspeha i propasti, tugu, strahove, i idući ka neizbežnom besmislu opredele se za bliskost. Prolazeći delove postojećeg pozorišnog štiva stižu i do pitanja gde se sve, na kojim životnim stanicama uzaludno potroši čovek, idući kroz ideju o svom životu – kaže Dušanka Stojanović Glid i dodaje:

– Ovo čime se ja bavim: pozorištem, nastupom, misaonim emotivnim procesima je stari zanat koji od kada civilizacija postoji nije bio bez kontinuiteta. Nikakve pošasti, niti ratovi ni bolesti nisu ukidale teatar. Sada deluje da je kovid 19 najočiglednije pomogao brisanju kulture, pogotovo u zemljama male ili mlade kulture kao što je naša. Ali uprkos svemu u kakvoj takvoj sredini se mora živeti, ako ti je to izbor i egzistencija. Od devedesetih je trebalo stići dovde uz tolike prepreke koje su postavljali pred nas, kao zamke.

Politika pre svega, primećuje naša sagovornica, a uz nju koristoljubivi, pokvareni, nekulturni, primitivni, proračunati, manipulativni, neki čak i izrazito glupi umetnički direktori pozorišta i upravnici, pa evo i sada haraju i prave lične karijere sa svojom lošom ekipom.

– Mnoge su oterali, prognali i ukinuli. Meni predstavlja veliki trijumf što se evo već 35 godina nisam mešala sa tim lošim društvom. Može se reći beskompromisno. Radila sam uvek sa ljudima i umetnicima. Sada ponovo postoji neka jedva uspostavljena nova snaga, i entuzijazam oko nove predstave koju radim „Sitni sveci”: da održim stvarni smisao. Naprosto da nastavim da verujem u umetnost, da mi je ne pokvare „sitni subjekti”.

Dušanka Stojanović Glid je i deo glumačke ekipe predstave „Orlando” Virdžinije Vulf u dramatizaciji Tanje Šljivar i režiji Bojana Đorđeva čije probe se očekuju kada epidemiološke okolnosti dozvole u Narodnom pozorištu u Beogradu.

– Autorski projekat „Kaučingend apartman” je u isto vreme pozorište i koncert u kome učestvujemo Aleksandra Janković, Marija Vicković i ja. Na najdubljem sloju razoružava „inteligentnom drskošću” publiku svojom brutalnom iskrenošću o muško ženskim odnosima u žanru burleske ili kabarea koji humorom podstiče vizuelnu, emotivnu i čulnu senzaciju. Kada ćemo se sresti sa publikom, za sada se ne zna, jer naša planirana tri nastupa su otkazana, odložena ili pomerena unedogled. Uvukao se strah u ljude što zbog pretnji, što zbog političke manipulacije i iznad svega iznurivanja novim metodama kontrole – priča umetnica i primećuje:

– U junu je bilo dozvoljeno sve, i utakmica i teniski turnir. A mi niti smo radili, niti su nam deca išla u školu. Kao da se sprovodi neki morbidni plan da se novi neuki regruti uvrste u redove poslušnika. Treba da steknemo individualnu hrabrost za kolektivni imunitet.

Ministarstvo kulture se bori, nastoji, kako kaže Dušanka Stojanović Glid, da gomilu siromašnih i devastiranih ustanova širom Srbije podmiri. Da rasporedi taj nedovoljni novac za sve. Uopšte nije jednostavno nahraniti gomilu „klin čorbom”.

– U februaru sam predala projekat „Skulptura /Ljubav /Arhitektura” o Jelisaveti Načić, prvoj ženi arhitekti ne sluteći da će svet stati na tri meseca i da će se metropole isprazniti i megalopolisi utihnuti. Tada sam napisala projekat koji me i dalje jako zanima jer govori o radu u vremenu ogromnih prepreka za tvorce, neimare kulturnih vrednosti. Bila su to mnogo grublja vremena nego ova danas. Ni Jelisaveta Načić nije izbegla robiju, i to u logoru za intelektualce na granici Mađarske gde je bio i Milutin Milanković i Geca Kon.

Za vreme balkanskih ratova na Terazijama je postavila slavoluk „Svi Srbi nisu jednaki”, radila je sa Meštrovićem Spomenik pobedniku, a završila u logoru, na robiji. Kakav apsurd – priča Dušanka Stojanović Glid uz napomenu da je planirala da novi performans izvede do kraja 2020. na stepeništu svoje osnovne škole koju je i projektovala Jelisaveta Načić u Ulici kralja Petra.

Komentari5
97a7a
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Anonimus
Da li je umjetnica vidjela cuvene grafite u ZGB? Interesantno je kako "elitisti" vjesto izbjegavaju pitanja koja se ticu "obicnih" ljudi.
Mile
Наравно да не види... Ја додуше могу да ”разумем” поједине српске глумце, па и редитеље, сценографе и костимографе, који затварају очи на сва непочинства хрвата према Србима током последњих сто и више година, јер у основи њиховог ”интернационализма”, ”помирења” и ”космополитизма”, не лежи ништа друго до материјални интерес, тј. заинтересованост за ”тезгу”. За све остало су и глуви и слепи...
tja
Naslov: Треба нам колективни имунитет за храброст. Naslov treba da bude ono sto je ona stvarno rekla: Треба нам храброст за колективни имунитет. To nije isto.
Deda
Pozdrav gdji GLID i ljudima iz kulture koji nas povezuju i grade buducnost i pomirenje na Balkanu. Trebace vremena da se zaborave zlodela trilinga "Sloba-Franja-Alija" i njihovih segrta, od kojih mnogi i danas vladaju.
JorgeLB
Jelisavetina prekogranična filmska sudbina je nešto do sada meni potpuno nepoznato. Hvala umjetnici na ovom osvrtu. Težak život i borba umjetnika postaju još teži u ovim jadnim vremenima. Događalo se da jad iznjedri i nešto lijepo, vječno.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja