utorak, 11.08.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
sreda, 08.07.2020. u 22:00 J. Antelj - I. Albunović

Udvostručena elektronska trgovina u Srbiji

Zdravstvena kriza promenila navike potrošača, ali i dalje internet korisnik u Srbiji troši neuporedivo manje novca nego onaj u razvijenim zemljama, pa i regionu
(Фото Пиксабеј)

Elektronska trgovina u Srbiji duplirana je tokom pandemije virusa korona, a najviše su se kupovale namirnice, mali kućni aparati, računari i računarska oprema, odeća i obuća. Prodaja sredstava za dezinfekciju i za zaštitu od virusa porasla je osam puta, saopštila je digitalna agencija „Namiks”. Budući da je ova zdravstvena kriza promenila navike potrošača, očekuje se da će elektronska trgovina i dalje rasti. Stručnjaci objašnjavaju da ovakva situacija prati dešavanja na svetskom nivou i dodaju da je, prema statistici sajta E-komerc njuz Jurop (Ecommerce News Europe), kupovina putem interneta u Evropi porasla za 57 odsto.  Na odluku potrošača da odaberu elektronsku umesto obične trgovine uticala je činjenica da su ljudi više vremena provodili kod kuće, a samim tim i više koristili internet. Kupci su u obzir uzimali izmenjeno radno vreme prodavnica, a želeli su i da izbegavaju gužve.

– Korona je nesumnjivo promenila navike potrošača, pa su mnogi kupci prvi put koristili usluge elektronske trgovine, a drugi su samo učvrstili ovaj obrazac ponašanja. Zbog toga je pretpostavka da će e-komerc tek prosperirati. Na primer, istraživanje našeg partnera, platforme Sejlsfors, pokazuje da 36 odsto potrošača ne planira da se vrati u tradicionalne prodavnice, sve dok ne bude dostupna vakcina protiv korone – navodi Filip Gort iz „Namiksa”.

Gort napominje da elektronska trgovina već godinama oblikuje tržište, a da će kovid 19 samo utvrditi koliki su njeni dometi.  Počevši od toga da potrošači upoređuju cene proizvoda na sajtovima i u prodavnicama, pa do toga da prijateljima i porodici preporučuju određene sajtove, elektronska trgovina postala je deo naše svakodnevice. Ipak, koliki su dometi e-trgovine, sa sigurnošću ćemo saznati tek kad se potrebe i navike korisnika vrate u regularne tokove – zaključuje Gort.  Domaći stručnjaci su još pre početka ove zdravstvene krize tvrdili da elektronska trgovina u Srbiji i dalje nije na zadovoljavajućem nivou. Iako su ostvarivane jako visoke godišnje stope rasta prometa, u poslednjih nekoliko godina, zbog niske osnovice ipak smo zaostajali za razvijenim zemljama. Naši internet korisnici su u odnosu na zemlje u okruženju, a posebno one najrazvijenije, najmanje kupovale onlajn.

Poslednjih nekoliko godina u ovoj oblasti je pokrenuto dosta inicijativa i bilo je logično da se, doduše pod pritiskom korona virusa, stvari promene na bolje.  U svetu se na onlajn kupovine troši neuporedivo više novca nego u Srbiji. Prema podacima „Statiste”, prosečan internet korisnik je u 2019. u Srbiji trošio oko 80 dolara, što je za 20 odsto manje nego u Albaniji, a deset puta manje nego u Austriji. Takođe zaostajemo i za drugim zemljama regiona, a za najrazvijenijom Velikom Britanijom čak 15 puta. Prema podacima zvanične statistike, u Srbiji je prošle godine bilo 4,08 miliona internet korisnika, a 1,8 njih nešto je kupilo preko interneta u poslednjih godinu dana. Učešće kupaca u broju korisnika je oko 45 odsto, po čemu zaostajemo za zemljama EU.

Kupci očekuju individualan tretman

E-trgovina je bila spasonosno rešenje ne samo pre nego posebno tokom pandemije korona virusa kada je postala još aktuelnija, jer definitivno ulazimo u vreme u kome će se menjati mnogi modeli savremenog poslovanja i interakcija između prodavca i kupca, ocenjeno je na onlajn konferen-ciji „Elektronska trgovina u Srbiji”.  Zaključak je da većina multinaci-onalnih kompanija posluje i preko interneta, ali da je ovaj model pogodan i za male prodavnice i uslužne delatnosti. Na ovaj način raste potrošnja jer kupci imaju više kanala da nabave proizvode. Ono što kompanije primećuju na tržištu ne samo u razvijenijim zemljama nego i kod nas jeste da potrošači sada očekuju individualan tretman koji bi bio prilagođen njegovim potrebama i karakteristikama.

Komentari3
923c8
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Бранислав Станојловић
Овде у УК ОК, али у Србији користе курсеве за новац како ЊИМА одговара.
Бранислав Станојловић
Тачно Bojane! Утрпају у рачун ту крипто-валуту 4ог Рајха. Зашто?
BojanBozovic
Kada sam koristio usluge PayPala vrsena je dupla konverzija, dakle PP u dinare, a banka dinare u evre da zaduzi devizni racun prvo, no ostavljanje broja kartice raznim malim firmama sa interneta nije nesto sto bih voleo da radim, nepovoljno, ali dok se e-trgovina ne regulise u ovoj zemlji ukljucujuci i PayPal, mora tako. Verujem da je u UK sve mnogo bolje.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja