utorak, 11.08.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
sreda, 01.07.2020. u 21:55 Jelica Antelj - Ivana Albunović

Vodeći trgovci odećom zatvaraju radnje širom sveta

Svetski poznati lanci „Zara” i „H&M” najavljuju prelazak na onlajn prodaju kako bi sanirali ogromne gubitke izazvane pandemijom
(Фото EPA-EFE/mohamed messara)

Najveće modne svetske kompanije već mesecima unazad beleže gubitke od kojih se očigledno teško mogu oporaviti, pa  zatvaraju radnje širom sveta. Švedski lanac trgovine odećom „H&M”prošle nedelje je saopštio da je zbog pandemije drugi kvartal zaključio sa dvostruko nižim prihodima u odnosu na isti period prošle godine. Na vodećim tržištima prodaja ovog lanca značajno je opala – najviše u SAD, za 71 odsto, zatim u Nemačkoj 42 odsto i u Kini u gde je prodaja smanjena za 28 procenata. Kako su preneli svetski mediji nešto bolje rezultate ova kompanija je zabeležila u internet prodaji kojoj se sve više okreće.

Drugačije navike kupaca uvele su digitalizaciju i u maloprodaju odeće što će se i u budućnosti, po svemu sudeći dešavati. Od ukupno 51 internet trgovine ovog švedskog modnog lanca koliko ih sada ima, u prvih nekoliko meseci ove godine otvoreno je čak 48.

Istim putem oporavka kreće se i španska „Zara” koja je nedavno takođe najavila da će zatvoriti 1200 trgovina širom sveta. Haos koji im je izazvao virus korona će, objasnili su vlasnici, pokušati da saniraju povećanjem onlajn prodaje. Zatvaranje radnji očekuje se najviše u Aziji i Evropi. Po pisanju „Gardijana”, 107 prodavnica se zatvara u Velikoj Britaniji . „Inditedž”, vlasnik ovog, ali i još nekoliko brendova je saopštio da je promet u prodavnicama od 1. februara do 30. aprila pao  za čak 44 odsto. Istovremeno je internet prodaja porasla za 50 odsto, zbog čega su odlučili da se preorijentišu na onlajn prodaju posebno što i na tom tržištu raste konkurencija.  „Inditedž”, koji kontroliše njegov osnivač „Amansio Ortega”, prenosi „Gardijan”, planira da potroši milijardu evra na svoju internet ponudu do 2022. godine i dodatnih 1,7 milijardi evra u trgovinama kako bi omogućio bolje integrisanje sa veb stranicama za brže isporuke i praćenje pošiljki u realnom vremenu.

Kakva je budućnost ovih najvećih svetskih trgovaca odećom i šta konkurencija na lokalnim tržištima može da očekuje kada kriza prođe?

Milan Knežević, vlasnik konfekcije „Modus” i bivši predsednik Asocijacije malih i srednjih preduzeća kaže da je ovo proces koji će doneti mnogo promena i poboljšanja.

– To su igrači koji su bili dominantni širom sveta. Stizali su na sva tržišta kao već formirani brendovi kojima su kupci poklanjali bezgranično poverenje i plaćali skupo proizvode bez obzira na to da li toliko vrede. Dobro je što će doći do demonopolizacije i što će se moda u budućnosti vraćati u manje regionalne jedinice, izvorno u države – kaže Knežević.

Brend je, objasnio je,  proizvod u koji vlasnici ulažu enormna sredstva da bi bili svetski prepoznatljivi. To naravno mora da se naplati, pa su ljudi vremenom postali pokretni izlozi što su plaćali bez obzira na to koliko nešto košta.

– E, to će se menjati. Mislim da nam stiže amerikanizacija mode u smislu da ćemo kupovati udobnu garderobu od prirodnih materijala i da ćemo trošiti manje novca. Mislim da generalno ide bolje vreme za tekstilnu industriju i da će posle ovog „reseta” šansu dobiti i male firme koje do sada nisu mogle da budu konkurentne – objašnjava naš sagovornik. Samo „Zara” i „Vaikiki” su za godinu dana u Srbiji zauzeli 25 odsto tržišta i nijedna mala kompanija nije imala nikakve šanse da se izdigne i stigne do kupaca, makar nudila kvalitetnije proizvode.

Za Kneževića su brendovi u tekstilnoj industriji masovna hipnoza. Tu , objašnjava, samo u ime se ulažu milioni evra. A u krizama što je igrač veći veća je i njegova ugroženost. Ekonomski posmatrano, ovi svetski lanci imali su godinama radikalnu uzlaznu putanju, pa takav može da bude i pad.

– U ekonomiji se trenutno dešava sindrom takozvanog mrtvačkog poljupca kada nema ni ponude ni tražnje. To je trenutak kada, recimo, u tekstilnoj industriji nema ni proizvodnje, a ni kupaca – objašnjava vlasnik „Modusa” i dodaje da je najveći svetski onlajn trgovac  „Alibaba”  postavio nove kriterijume, pokazavši da uz malo ulaganja može mnogo da se zaradi.  Pa kada, zaključuje on, kompanije poput „Zare” shvate da su ulagale milione evra samo u zakup prostora u Milanu, a taj novac treba zaraditi, preduzimaju sve da smanje troškove i zato se okreću onlajn prodaji.

Komentari11
8ae62
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Petar
Baš me zanima internet kupovina obuće. Stigne obuća a ona malo steže ovde, malo žulja onde...
Brojevi su (nisu) isti
Nema veze gdje je obuca proizvedena niti na web radnji pise zemlja porijekla. Gledas na broj koji je naveden EU, UK, AUS, US (EU44=US10.5=UK9.5). Ko nije siguran ima bezbroj uporednih tabela na internetu. Ako je navedeno EU43 treba da je 43 dolazila iz Vjetnama ili Slovacke (mada pri narucivanju ne znas porijeklo).
Божидар
@Petar - куповина обуће преко интернета захтева мало истраживања, читања жалби купаца на више страница. Ја нпр носим обућу 42 и када сам куповао Асикс патике оно испаде да је то код њих 44. Морате да гледате и то да ли су произведене у Кини или Вијетнаму јер њихов број 44 није увек исти. Заобиђем и једне и друге кад год могу и гледам да купим обућу произведену у Португалији или Словачкој, не толико због квалитета веће због бројева.
Prikaži još odgovora
Shopping Kraljica
Moze se eto i pola godine a mozda i duze bez "neophodnih" bezveznih krpica.
Зоран Маторац
Може и цео живот.
Jovan
Menadžment odluka...Vratiće se oni ponovo čim namirišu ponovo profit od maloprodaje. To su nepovratni procesi.
slavkoD
Tesko Jovane.Lomovi ce se desavati narednih godina svuda.recesija je uletela u kuce,a domacini jos nisu primetili.
Radmila Mišić
Potpisujem sve što je g. Knežević rekao, pogotovu ono o kvalitetu izvikanih brendova. Pripadam generaciji koja je imala predmet "domaćinstvo" u školi pa su nas dobro naučili da ocenimo kvalitet tkanine. Mladi ljudi danas nemaju tu obuku. Iz karantina sam preko interneta pazarila domaću odeću (pamuk 100%) i obuću(kožno lice). Bile su mi potrebne ali i da podržim domaće brendove. A ima ih:Modus, Shooter i Garinello košulje, Mona, PSFashion, Ivko, Marushka, novopazarski džins, veš Arilje...
Djordje Markovic
Shooter? izvinite, ali made in China, Bangladesh, Indija
Nemanja
"Само „Зара” и „Ваикики” су за годину дана у Србији заузели 25 одсто тржишта и ниједна мала компанија није имала никакве шансе да се издигне и стигне до купаца, макар нудила квалитетније производе." Mali brendovi kad su kvalitetni po pravilu su skuplji. Isto vredi i za domace brendove.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja