ponedeljak, 13.07.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
sreda, 27.05.2020. u 20:20 Aleksandra Petrović

Motocikliste brzina i slalom vožnja vode u smrt

Najčešći razlozi udesa su uticaj alkohola i gubitak kontrole, a najviše nesreća dogodi se od maja do septembra
Сваки трећи возач двоточкаша страда без учешћа других возила у незгоди (Фото Пиксабеј)

Prosečna starost poginulih motociklista u Srbiji je 36, a mopedista 48 godina. Motociklisti imaju 20 puta veću verovatnoću da smrtno stradaju nego vozači i putnici u automobilima. Svaki treći dvotočkaš pogine bez učešća drugih vozila u nesreći, a najviše udesa beleži se od maja do septembra, čak pet puta više nego u zimskim mesecima.

Vozači dvotočkaša koji ne koriste kacigu imaju pet puta veći rizik da smrtno stradaju, a istraživanja su pokazala da čak 90 odsto motociklista u Srbiji nosi kacigu.  Ovo su podaci Agencije za bezbednost saobraćaja (ABS), koja savetuje obavezno korišćenje kacige i druge zaštitne opreme, uz preporuku da ona bude u fluorescentnim bojama kako bi se povećala uočljivost. Direktorka ABS Jasmina Milošević ukazala je krajem aprila u razgovoru za naš list da u maju sledi veće učešće dvotočkaša u saobraćaju i pozvala ih da budu odgovorni. Ipak, tokom maja zabeleženo je više nesreća u kojima su vozači na motociklima poginuli, a samo prošlog vikenda nastradalo je njih četvoro. Većina su mladi.

– Motociklisti su jedna od najugroženijih kategorija učesnika u saobraćaju, pre svega zbog njihove velike ranjivosti. Oni nemaju spoljnu zaštitu, već ostvaruju direktne kontakte telom sa drugim vozilima koja učestvuju u udesu, odnosno sa podlogom u slučaju pada. Na taj način zadobijaju veće povrede – kaže Jasmina Milošević, direktorka Agencije za bezbednost saobraćaja.

U Srbiji je poslednjih godina zabeležen porast registrovanih motocikala. Bilo ih je 36.000 u 2013. dok je u 2018. taj broj veći od 40.000, što je povećanje od 11 odsto za šest godina. Istovremeno, 2018. godine registrovano je više od 26.000 mopeda.

– Preporučljivo je da pohađaju obuke defanzivne vožnje kako bi unapredili veštine za upravljanje dvotočkašem – kaže naša sagovornica.

Naglašava da se najveće stradanje motociklista i mopedista beleži tokom jula i avgusta. U ova dva meseca pogine oko 40 odsto svih vozača na dvotočkašima, a više od 30 odsto bude povređeno. Najveći broj nastrada u periodu smanjene dnevne vidljivosti, posle 19 časova. Više njih pogine na putu u naselju nego van naselja, čak za 80 odsto.

– Neprilagođena brzina je najčešći faktor koji doprinosi nastanku saobraćajnih nesreća sa smrtnim stradanjem motociklista i mopedista, a zatim uticaj alkohola i gubitak kontrole nad vozilom, što uzrokuje pad sa motocikla. Kao još jedan faktor pojavljuje se i nedostatak iskustva, a tome treba dodati da su veoma zastupljene svrhe putovanja dvotočkaša – zabava i razonoda. Sa druge strane, vlasnici motocikala često voze snažne sportske modele, što podrazumeva česta i nagla ubrzavanja i usporavanja i nekorektnu procenu rizika vozača – navodi Jasmina Milošević.

Svaki treći pogine kao samostalni učesnik u saobraćaju, odnosno bez učešća drugih vozila, tako što sleti sa puta, prevrne se ili udari u prepreku.

– U mnogim istraživanjima o motorizovanim dvotočkašima došlo se do rezultata da u oko 40 odsto saobraćajnih nesreća vozač motornog vozila nije video dvotočkaša. Na lošu uočljivost utiču i sami gabariti motocikala i mopeda, s obzirom na to da su znatno manji u odnosu na ostala motorna vozila. Drugi učesnici u saobraćaju često ne očekuju određeno ponašanje vozača dvotočkaša kao što su prekoračenje brzine, preticanje sa desne strane, vožnja po razdelnoj traci, takozvana slalom vožnja oko vozila – kaže Jasmina Milošević.

Kada je reč o unapređenju bezbednosti vozača i putnika motorizovanih dvotočkaša, izdvaja dve najvažnije grupe mera. Prve su usmerene ka unapređenju znanja i stavova vozača i putnika dvotočkaša o bezbednom učestvovanju u saobraćaju, a druge ka boljoj putnoj infrastrukturi, bez rupa na putevima i sa adekvatnom signalizacijom.

Prošle godine su u Srbiji 33 osobe poginule na motociklu, od kojih su 29 vozači a četvoro putnici. U 2018. godini broj nastradalih bio je 37. Statistika za prva četiri meseca ove godine pokazala je smanjenje smrtnog stradanja na dvotočkašima u odnosu na isti period prošle godine (sedam osoba manje), na šta je uticalo smanjeno učešće u saobraćaju zbog ograničenog kretanja građana.

Komentari2
4f9b7
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Киза
Главни разлог по живот опасне вожње је бахатост возача мотоцикла. Мисле ако су им возила мањих габарита, да им то даје право да се провлаче између аута. Морају да схвате (и прихвате) да ни по чему нису посебни и да и за њих важе исти (и сви) прописи као за остале возаче! Значи место у колони, миц по миц на семафору, без провлачења. Док овакво понашање не усвоје, драконске казне, па и затвор за повратнике! Друго решење је забранити им вожњу у граду, јер мотор томе и није намењен! Само кажем...
Dragan Pik-lon
Mlad covek,pun snage i fantasticnih refleksa uvek polazi od sebe.Racuna da i oni u vozilu su isto tako spretni kao on.No,motociklista nema vremena da im pogleda u lice.Vidi samo silan auto koji hoce da predje makar i slalomom.Kad bi ih pogledao,iznenadio bi se da mnogi nose debele naocare,da drugi bulje u telefon,treci slusalice na usima i naocare za sunce-plasticne.Kad nema auta tek tada se mladi ljudi okuraze pa gas do daske.Sve vide,sve znaju ali ne vide osnovno- da je put mokar(klizav).

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja