nedelja, 05.07.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
sreda, 27.05.2020. u 19:19 Milenko Pešić

Merkelova spasava „Lufthanzu” s devet milijardi evra

Nemačka država će dobiti 20 odsto vlasništva u posrnulom avio-gigantu koji zapošljava 138.000 ljudi
Авиони „Луфтханзе” на Бранденбуршком аеродрому (Фото EPA-EFE/Oliver Lang)

Berlin je pristao da spase „Lufthanzu” od bankrota, koja u vreme epidemije korone svakog sata pravi gubitak od milion evra. Nemačka vlada će drugom najvećem evropskom avio-prevozniku dati finansijsku injekciju od devet milijardi evra. Zauzvrat, nemačka država će dobio 20 odsto vlasničkog udela, čime postaje jedan od najvećih akcionara u kompaniji.

Ovoj dogovor mora odobriti i upravni odbor „Lufthanze” i Evropska komisija, a kancelarka Angela Merkel je još prošle nedelje izjavila kako vlada o ovom pitanju intezivno razgovora s Briselom.

Uprkos negodovanju opozicije, Zelenih i liberala, vlada je odlučila da pomogne „Lufthanzi”, koja je zbog zdravstvene krize prizemila 90 odsto aviona. Iako je tržišna kapitalizacija avio-giganta sa 138.000 zaposlenih manja od pomoći koju će dobiti, u Berlinu se smatra da „Lufthanzu”, u čijem sastavu su i „Ostrijan erlajns”, „Brisel erlajns”, „Evroving” i „Svis erlajns”, treba sačuvati od propasti.

Iako razgovori od početka nisu bili tajna, rezultat je da će „Lufthanza” iz Fonda za ekonomsku stabilizaciju koji treba da stavi na noge zbog korone posustalu nemačku privredu, dobiti najveći deo kolača. Reč je o operaciji najvećeg finansijskog spasavanja jedne avio-kompanije u Evropi. „Er Frans” je dobio od francuske vlade kredit u iznosu od sedam milijardi evra, a Rim je „Al Italiju” renacionalizovao s tri milijarde evra.

„Kada kompanija ponovo stane na noge, država će prodati svoje akcije”, obećao je nemački ministar finansija Olaf Šolc i dodao da se nada da će to učiniti s malim profitom.

Ulazak nemačke države u „Lufthanzu” omogućiće vladi mogućnost da blokira bilo kakvo neželjeno preduzimanje kompanije. Vlada je obećala da će na dva mesta u upravnom odboru koja joj pripadaju imenovati nezavisne stručnjake, čime šalje signal da se političari neće direktno mešati u teške odluke koje šefovi kompanije moraju da donose.

Kako piše dnevnik „Handelsblat”, kancelarka Angela Merkel se protivi najavi Evropske komisije koja planira da odobrenje za državnu pomoć „Lufthanzi” uslovi oduzimanjem „slotova”, takozvanih ekskluzivnih prava za sletanje i poletanja koja ova avio-kompanija poseduje. Naime, EK planira da praktično uceni nemačkog avio-giganta da se odrekne najboljih vremena na sletanje i poletanje u Frankfurtu i Minhenu.

„Paket pomoći ’Lufthanzi’ ne sme biti ugrožen prekomernom briselskom regulacijom. Aerodromi u Frankfurtu i Minhenu ne smeju biti oslabljeni u poređenju s Parizom i Amsterdamom”, kaže za portal „Politiko” poslanik bavarske Hrišćansko-socijalne unije Ulrih Lange.

Ako bi Brisel na ovaj način dodatno oslabio već posrnulu „Lufthanzu”, koja se nada da će uskoro obnoviti putničke letove ka popularnim turističkim destinacijama u Španiji i Italiji, to bi nanelo štetu frankfurtskom aerodromu koji u Evropi uživa reputaciju vazdušne luke s najboljim vezama s Kinom i Severnom Amerikom. Gubitkom ekskluzivnih slotova nemačku robu namenjenu izvozu počeli bi da prevoze rivalski avio-prevoznici, što vladi u Berlinu nikako ne ide u prilog.

Nemački pojas za spasavanje bačen „Lufthanzi” kritikovali su najveće loukost (niskobudžetne) avio-kompanije u Evropi „Rajaner” i „Vizer”. Šef „Rajanera” Majkl O’Lari uporedio je nemačkog giganta i ostale velike avio-kompanije s pijanicama na venčanju: „Samo uzimaju državnu pomoć kako bi stekli prednost i narušila pravila tržišne konkurencije kada se svi ponovo vratimo u igru.”

Jozef Varadi, direktor „Vizera”, pre nego što je dogovor „Lufthanze” i nemačke vlade finalizovan, za „Politiko” je rekao: „Sve te kompanije kojima se loše upravlja i koje posluju loše sada traže pomoć države, što nepovoljno utiče na tržište.”

Komentari7
a1397
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Beogradjanin - Schwabenländle
Мораћете да се још мало стрпите. Надзорни Одбор DLH се одлучио на паузу у преговорима, не прихвата уцене од стране ЕУ комисије, што је потпуно разумљиво и логично. ЕУ комисија , неки њени чланови из нама познатих земаља би можда хтела да мало осујети DLH да остане највећи и најбољи аевропски авиопревозник и један од најбољих на свету.Људи су пакосни, нарочито Ирци, а Олирија је требало одавно послати у пустињу, њихови пилоти су робље. @ Mila Simic, да има прив. акционера, са много акција.
Vesa D
..dokaz da Drzava nije stvorena radi himne I parade vec I da je u funkciji zastite naroda I imovine poput I ovakvih ekonomskih inekcija za odrzivost luftike..samo je kod nas pobedila demagoska tranzicija unistavanja drzavnih firmi zarad rasprodaje tajkunima na stetu radnicke klase I naroda..
Ivan Ivanovic
Interes svake normalne drzave je jaka domaca avio-kompanija. Naravno, do momenta dokle ne postane paravan za zloupotrebe, ili se sa njom ne radi na domacinski nacin. Ne brinite za Nemce, oni su nasli interes u svemu ovome i to onaj najbitniji-ekomomski.
Bojan
Više ih ne spašava. Traži im EU da se odreknu par slotova na aerodromu u Frankfurtu, tako da su odustali od državne pomoći. Imaju oni dovoljno love. Ovako bi dobili povoljan kredit da unište konkurenciju. Mada to Nemci stalno rade. Ili vas bombaduju i uvedu sankcije ili vam pod pravilima EU uvedu kojekakva pravila, a sebe štite
Boris
Komunizam je zlo, veli Zapad. Kad vidi vraga i kod njih kolektivizacija duga i individualizacija profita...

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja