utorak, 14.07.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
utorak, 26.05.2020. u 20:17 Ana Tasić
KRUPNI PLAN

Sećanje na pozorište

Svaka onlajn predstava je u ovim okolnostima dobrodošla, ali kao što je napisala Pegi Felan, uticajna teoretičarka izvođačkih umetnosti, „kada do toga dođe, ona postaje nešto drugo, nije više predstava”
„Хамлет” Глоуб театра, један од врхунских снимака (Фото: Tristram Kenton)

Pozorišta širom sveta preseljena su u onlajn sferu. Publici su snimci predstava globalno dostupni na ekranima računara i telefona. U sputavajućem vremenu obaveze fizičke distance između ljudi, ovaj oblik onlajn teatra je ponuđen kao alternativa, zamena za pravo, materijalno pozorište. Ona je nesporno dobrodošla u bolnim okolnostima obustavljenih izvođačkih umetnosti, i njeno postojanje je bez sumnje pohvalno, prema principu „bolje išta nego ništa”. Ipak, snimljeno pozorište nije pozorište. Pegi Felan, uticajna teoretičarka izvođačkih umetnosti, napisala je da je život teatra u njegovoj sadašnjosti: „Esencija, biće predstave, nastaje kroz njeno nestajanje.” Nadovezujući se na teze Valtera Benjamina iz čuvenog eseja „Umetničko delo u vremenu mehaničke reprodukcije”, Felan je tvrdila da se predstava ne može sačuvati, snimiti, dokumentovati: „Kada do toga dođe, ona postaje nešto drugo, nije više predstava.”

Snimljeno pozorište je nova umetnička forma, pri čemu epitet umetnička zavređuju samo slučajevi vrhunskih snimaka, gde je vidljivo prisutna uloga video-reditelja. Nažalost u proteklim nedeljama, među našim pozorištima, bilo je i primera emitovanja snimaka produkcija koje su miljama daleko od umetničkih. Zapravo su bili amaterski, čak tehnički neispravni, asinhroni, snimani jednom kamerom, u totalu, kvareći na taj način doživljaj predstava koje jesu bile vredne. U tim slučajevima pametnije je bilo slediti princip „bolje ništa, nego išta”. Sa druge strane, predstave koje su na internet postavljali Gloub teatar, Nacionalno pozorište u Londonu, Šaubine iz Berlina, ili Elektroteatar Stanislavski iz Moskve, bilo je čisto uživanje gledati, u svakom pogledu.

Produkcije koje su puštane onlajn, najčešće preko „Jutjuba”, ali i dugih sajtova, emitovane su u različitim okolnostima, i zadržavane su na internetu u različitim vremenskim periodima, od nekoliko sati, do nedelju dana i više. Izdvojićemo snimak mjuzikla „Mačke”, predstave londonskog Vest-end pozorišta Adelfi, kao naročito zanimljiv jer je tokom onlajn premijere na „Jutjubu” bilo moguće komentarisati izvođenje (komentari su se izlistavali na desnoj strani ekrana). Takođe je bio vidljiv broj gledalaca koji u tom trenutku prati snimak, a bilo ih je više od sto hiljada! Svest o tolikom broju ljudi koji u svetu, zajedno sa vama, fizički udaljeno, a virtuelno povezano, prati predstavu, dovodi do rađanja jedne nove, specifične virtuelne bliskosti, nematerijalne ritualnosti. Jer, ritual je, od nastanka pozorišta, bitan pojam u objašnjavanju njegove suštine, koji podrazumeva ideju okupljanja i zajedništva grupe ljudi na jednom prostoru, kolektivno deljenje doživljaja, katarze.

Paralelno sa globalnim rađanjem ove forme onlajn pozorišta, snimaka predstava na internetu (u poslednjih desetak godina su se razvile druge, posebne forme pozorišta), rađa se i njegova kritika. Kolege u svetu su počele da pišu osvrte na ove snimke, naglašavajući složenost njihovog vrednovanja. U tekstu o onlajn predstavi „Mudra deca” Kraljevskog pozorišta u Jorku, ugledni britanski teatrolog Aleks Sirc, napisao je: „Pozorišna kritika sada znači kritika filma.”

Ovo onlajn pozorište danas, dakle, predstavlja novu, osobenu, globalno veoma praćenu medijsku formu, nastalu na osnovama starog dobrog pozorišta. Ona između ostalog podstiče sećanja na pravi teatar, budeći snažnu čežnju za prošlošću, za telesnošću, za životom pre ovog virusa koji će, nadamo se vrlo brzo, postati novo-stari život posle korone.

Komentari0
96563
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja