„Sebre Marina Dorćol”, kompanija povezana sa firmom koja je prošlog septembra kupila „Marinu Dorćol”, finansiraće izradu idejnog rešenja za budući linijski park − 4,6 kilometara između Beton hale i Pančevačkog mosta. To je juče za naš list potvrdio Marko Stojčić, gradski urbanista. Ta kompanija praktično će isplatiti tromesečne honorare mladim arhitektama okupljenim u deset timova, koji su pre dva meseca izabrani na svojevrsnom pozivnom konkursu da urede zapušteni prostor između grada i reka.
− „Sebre Marina Dorćol” platiće bruto oko 30 miliona dinara da bi 55 mladih arhitekata do 40 godina izradilo idejno rešenje za linijski park i to je plata za sve članove timova. Ta firma priprema ugovore sa izabranim arhitektama i nadamo se da će projektovanje početi ne ovog meseca, kako je to bilo planirano pre pandemije virusa korona, nego u junu. To znači da se taj deo posla pomera za oko dva meseca – ističe Stojčić.
Ono što se neće promeniti je to da će idejno rešenje biti osnov za plan detaljne regulacije linijskog parka koji bi trebalo da bude usvojen do kraja godine, a gradnja će početi sledeće. Dve godine biće potrebne dok Beograđani ne dobiju novi višenamenski park po uzoru na njujorški Haj lajn, koji će imati pešačke i biciklističke staze, vrtić u prirodi, terene za sport, klupe za odmor...
Tih 4.600 metra izdeljeno je na deset celina i svakom timu pripao je jedan deo prostora koji će urediti. Arhitekte „Inka” studija, koje su projektovale novu Palilulsku pijacu, oblikovaće deo kod „Marine Dorćol”, čiji je vlasnik prvi partner grada u ovom projektu.
„Sebre Marina Dorćol” nije se otvorila na lepe oči nego je pre svega imala interes da finansira idejno rešenje buduće oaze koja će se protezati uz Dunav. Jer, pre nego što bude usvojen plan detaljne regulacije linijskog parka, novi vlasnici „Marine Dorćol” neće moći da otvore gradilište, kaže Stojčić.
– Na trasi linijskog parka nalazi se veliki broj privatnih kompanija koje imaju interes da park bude izgrađen, budući da će vrednost njihovih nekretnina sigurno skočiti, zbog čega smo predložili da svaka kompanija donira novac spram svojih mogućnosti. Očekujemo da ćemo na taj način prikupiti oko 50 odsto potrebnih sredstava za realizaciju ovog projekta čija je vrednost, prema grubim procenama, između 40 i 50 miliona evra – podseća gradski urbanista.
Rođene u istom danu, od istog vlasnika i sa istim direktorom
Kompanija „MD investments 2000”, novi vlasnik „Marine Dorćol”, registrovana je 28. decembra 2018. godine sa sedištem u Ulici kneza Višeslava 88, a njena pretežna delatnost je izgradnja stambenih i nestambenih zgrada, podaci su Agencije za privredne registre. Direktor je Peter Dajko, a „MD investments 2000” u vlasništvu je firme „Sebre holding as”, osnovane u Pragu u Češkoj Republici. Dajko je i direktor „Sebre Marina Dorćol”, čiji je stoprocentni vlasnik „Sebre holding as”, i registrovana je istog dana kada i „MD investments 2000”, stoji na APR-u.
Češka „Sebre”, prema pisanju medija pre tri godine, kupila je deo „Avala filma” i ima 40 odsto vlasništva u „Avala studiosu”. Peter Dajko direktor je i „Avala studiosa”.
Češki arhitekta projektuje na Dorćolu
Kompanija „MD investments 2000” kupila je od grada četiri hektara – lokaciju „Marinu Dorćol” od 40.738 kvadratnih metara pored Dunava − za 3,86 milijardi dinara. To je bila početna procenjena tržišna cena za ceo kompleks. U budžet grada vlasnik treba da plati i doprinos za uređivanje građevinskog zemljišta u iznosu od oko deset miliona evra. Na toj dorćolskoj adresi može da podigne ukupno 76.000 kvadrata i smesti stanove, komercijalne i sportske sadržaje, zelene površine sa drvoredom u javnom korišćenju, koji su predviđeni Planom detaljne regulacije iz 2005. godine. Investitor ima obavezu da izradi urbanistički projekat za ceo kompleks i akvatoriju i da za svaku buduću intervenciju u tom prostoru pribavi saglasnost gradskog Zavoda za zaštitu spomenika kulture. Razlog je taj što se marina Dorćol i parcele na kojoj se nalazi pripadaju spomeniku kulture Termoelektrane „Snaga i svetlost”, objekta sagrađenog od 1930. do 1932. godine, prepoznatljivom po portalnom kranu sa rukavcem koji čini veliku mostnu, rešetkastu konstrukciju. Drugim rečima, buduća izgradnja ne sme da ugrozi i ošteti vizure i vrednosti jednog od bisera industrijske arhitekture.
− Projekat buduće „Marine Dorćol” radiće jedan od najboljih čeških arhitekata Stanislav Fijala – tvrdi Marko Stojčić, gradski urbanista.