četvrtak, 26.11.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
petak, 20.03.2020. u 19:19 Milenko Pešić

Epidemija zaustavila evropsku auto-industriju

Tržište bi, prema jednoj proceni, na prošlogodišnji nivo, kada je prodato 15.757.000 vozila, moglo da se vrati tek 2030. godine
Многобројни салони аутомобила су одложени због кризе изазване вирусом корона (Фото: EPA-EFE/Diego Azubel)

„Ovo bi mogla da bude izgubljena decenija za evropsku auto-industriju”, sumorna je prognoza Ferdinanda Dudenhefera posle odluke proizvođača automobila da privremeno zaustave proizvodnju, jer mere protiv širenja korone onemogućavaju redovno snabdevanje delovima.

Po optimističnom scenariju ovog analitičara sa Univerziteta Sen Galen u Švajcarskoj, ako bi posle tromesečne krize izazvane virusom privreda ponovo oživela, evropsko tržište automobila na prošlogodišnji nivo, kada je prodato 15.757.000 vozila, moglo bi da se vrati tek 2030. godine.

„Ako ljudi ne budu imali novca, neće kupovati nova kola”, kaže Dudenhefer za biznis magazin „Forčen”.

Marko Opipari, analitičar španske brokerske firme „Fidentis”, nešto je optimističniji. On je za „Automotiv njuz Jurop” izjavio da bi se nekoliko nedelja izgubljene evropske proizvodnje automobila moglo lako nadoknaditi tokom godine. Ipak, priznaje da će se loši prodajni rezultati u martu odraziti na zaradu proizvođača.

Posle „Fijat-Krajslera”, „Renoa” i grupe PSA („Pežo-Sitroen-Opel”), proizvodne pogone u evropskim zemljama privremeno su zatvorili i nemački giganti „Folksvagen”, „Dajmler” i BMV, koji se na to odlučio tek kada je zaraženo 150 njegovih radnika. BMV je zatvorio i pogon u Južnoafričkoj Republici.

Manfred Šoh, član radničkog saveta proizvođača automobila iz Minhena, poručuje da zdravlje radnika treba zaštiti, kao i njihove poslove i plate. Radnik BMV-a, čak i uz skraćeno radno vreme, prima najmanje 93 odsto neto zarade.

Proizvodnja automobila je srce evropske industrije, jer direktno i indirektno zapošljava gotovo 14 miliona ljudi, poručuju iz Evropskog udruženja proizvođača automobila. Finansijski direktor „Folksvagena” Frank Viter za Si-En-En kaže da je nemoguće pouzdano prognozirati koliko će korona uticati na poslovanje te kompanije, koja samo u Evropi ima 275.000 radnika. Ali, najveći proizvođač automobila na svetu, koji je prošle godine prodao 10,8 miliona vozila, nada se boljim danima, jer njegovi pogoni u Kini ponovo rade.

Dudenhefer kaže da je evropska automobilska industrija, osim s koronom, suočena i sa štetom od trgovinskog rata koji američki predsednik Donald Tramp vodi protiv EU, a da izazov predstavlja i prelazak na proizvodnju električnih automobila.

„Trgovinski rat SAD i EU najviše je pogodio proizvođače automobila visoke klase”, kaže on. Po njegovim rečima, u problemima se mogu naći i „Fijat” „Reno” i PSA, zato što su orijentisani uglavnom na evropske tržište.

Zaustavljanje proizvodnih traka zbog pandemije slabi i poverenje potrošača, što auto-industriju u Evropi gura još dublje u recesiju. Nemačka ekonomija, u kojoj radi 44 odsto svih „Folksvagenovih” radnika, u poslednja tri meseca prošle godine nije zabeležila rast, a izbijanje epidemije korone samo je dodatno razvejalo nadu u oporavak. Nemački ZEV indikator (pokazatelj ekonomskog osećaja) pokazao je u martu ove godine najveći pad.

Iako su kineski automobilski giganti „Džili” (vlasnik „Volvoa”) i „Grejt vol” u februaru zabeležili pad prodaje od 75, odnosno 85 odsto, po oceni magazina „Forčen”, oni jedino s korejskim koncernom „Hjundai-Kija” mogu da izađu kao pobednici iz borbe s posustalom evropskom auto-industrijom kada prođe pandemija.

„Ford” i „Dženeral motors” kreću u proizvodnju medicinske opreme

„Dženeral motors”(DžM) i „Ford” juče su zatvorili sve proizvodne pogone u SAD i Meksiku do 30. marta. Ova dva auto-giganta iz Detroita su poručila da su se na ovako dramatičan i skup korak odlučili kako bi zaštitili zdravlje svojih zaposlenih .„Fijat-Krajsler” za sada ne planira da zaustavi proizvodne trake u Americi, ali najavljuje postepeno smanjenje proizvodnje do kraja meseca.

„Ford” i DžM razmatraju mogućnost da deo svojih kapaciteta preusmere na proizvodnju neophodne medicinske opreme, javlja „Automotiv njuz Jurop”. Direktorka „Dženeral motorsa” Meri Bara razgovarala je tim povodom s predstavnicima Trampove administracije.

„Sagledavamo mogućnosti za to kako da u ovim teškim vremenima pomognemo državi. Potencijalno možemo da pokrenemo proizvodnju medicinskih ventilatora”, kaže portparolka ove kompanije Džanin Džiniven.

Komentari3
f1d20
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Ђорђе
Постали смо јако непажљиви према природи и она нас сада опомиње. Док се направи аутомобил, употреби се низ разарајућих хемикалија (галвaнизација, лакирање, ливење, бризгање пластике итд.). Током радног века аутомобил у аутмосферу изручује вештачке супстанце (гасове, прераћено уље, антифриз, акумулаторску киселину, гуму итд.). Зарад капитала и претераног комфора природа се немилосрдно уништава. Убрзали смо превише и природа ће принудно да нас врати на "green tech" (запрежна кола).
Sara
Pandemija zaustavila svetsku ekonomiju!
Леон Давидович
Шта све епидемија није зауставила. Зауставила је сав економски живот. Наравно људи ће моћи без нових аутомобила, али не могу на пример без прехрамбених производа.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja