utorak, 07.04.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 19:19
ZAKONODAVSTVO I MODERNE TEHNOLOGIJE

Snimak auto-kamere može biti dokaz na sudu

Na „Jutjubu” se mogu naći video-zapisi pešaka koji se bacaju na vozila, iznenadnog izletanja na raskrsnicama, prolazaka kroz crveno svetlo ili proklizavanja na ledu
Autor: Aleksandar Bojovićsreda, 19.02.2020. u 22:55
Камера не би смела да буде постављена на ветробранском стаклу како не би возачу ограничавала видљивост (Принтскрин Јутјуб)

Kamere u automobilima postaju sve popularnije u Srbiji i nisu zabranjene, ali se ne pominju ni u jednom zakonu te njihova upotreba nije regulisana. U ovome naša zemlja nije izuzetak. Prema raspoloživim istraživanjima, u mnogobrojnim evropskim državama nedostaju jasni i konkretni zakonski propisi o ovoj (novoj) oblasti.

Sa druge strane, internet je preplavljen snimcima saobraćajnih nesreća snimljenih iz automobila, pri čemu deluje kao da najveći broj ovih snimaka stiže iz Rusije. Mnoga vozila u ovoj zemlji imaju kamere koje snimaju kroz vetrobransko staklo. Tako se mogu videti različite scene: od pešaka koji se bacaju na vozila ili glume da su udareni, iznenadnih izletanja vozila na raskrsnicama, prolaska automobila kroz crveno svetlo na semaforu, proklizavanja vozila na ledu...

Profesor Milomir Veselinović, veštak za saobraćajne nesreće, kaže za „Politiku” da su kamere u automobilima odlična stvar i da snimci mogu mnogo pomoći u postupcima veštačenja saobraćajnih udesa.

„Dobro je i to što publika, pogotovo mladi, vide na tim snimcima sa interneta zbog kakvih se gluposti strada u saobraćaju. To je i edukativni deo. Međutim, upotrebu kamera u automobilima treba dobro analizirati kroz nekoliko aspekata – veštačenja, ljudskih prava, zakonodavstvo, kontrolu saobraćaja i tehničkog pregleda i napraviti kompaktan predlog za regulisanje te oblasti koji neće imati mane”, kaže Veselinović.

Naš sagovornik navodi i da je prilikom veštačenja saobraćajne nesreće snimak kamere važan, ali ga treba povezati i sa brzinom kojom se vozilo kretalo.

„Tehnički deo koji se odnosi na dokazivanje o krivici u saobraćaju ima niz parametara koji bi trebalo da budu pridruženi. Ne samo vizuelni utisak, već i brzina i sve što se dešavalo u vidnom polju kamere”, naglašava Veselinović.

Iako ne postoji zakon koji bar približno uređuje ovu oblast, video-snimak sa auto-kamere se može koristiti u sudskom postupku. Naravno, na sudu je da odredi relevantnost snimka i da u slučaju potrebe pozove veštake koji će proceniti originalnost, vreme snimanja, identifikovati vozila i slično.

Beogradski advokat Toma Fila kaže za „Politiku” da je relativno šta može biti dokaz, a šta ne, i da je to pitanje sudskog veća.

„Najveći problem je u tome što naše zakonodavstvo ne može da prati tempo kojim se moderna tehnologija razvija. Generalno, snimak iz automobila ipak može da bude dokaz na sudu, ali je sve na oceni sudskog veća”, navodi advokat.

Poznata je činjenica i da u Srbiji ima veliki broj saobraćajnih nesreća gde se godinama vode sudski postupci i gde je i veštačenjem i saslušanjem teško utvrditi šta se stvarno dogodilo. Dosadašnja praksa je pokazala da su u vezi sa tim auto-kamere veoma korisne. Nijednim propisom nije zabranjena njihova upotreba ali se mora voditi računa o određenim detaljima. Na primer, ukoliko kamera nije na kontrolnoj tabli, ne bi smela biti postavljena na vetrobranskom staklu, tako da se ograničava vidljivost vozača.

Auto-kamera (na engleskom „dash cam”) u Srbiji se može nabaviti povoljno. Problem je, međutim, u kvalitetu. Tržište je preplavljeno jeftinim kineskim originalima i kopijama, čije su tehničke karakteristike loše. Cene se kreću od 3.500 dinara, pa naviše. Ali, za 7.000–8.000, kažu upućeni, može se kupiti dobra kamera.

Na sajtu polovniautomobili.com navode da postoje i napredne i skupe verzije auto-kamera koje su izuzetno kvalitetne (sa odličnim osvetljenjem za noćno snimanje, GPS uređajem, senzorom G sile koji pokazuje intenzitet ubrzavanja, kočenja, skretanja, beleženjem brzine i broja obrtaja motora). Takvi sistemi često imaju i drugu kameru koja snima unutrašnjost automobila. Njih, ipak, uglavnom kupuju entuzijasti koji žele da zabeleže svoje vozačko umeće.

Princip rada auto-kamera je prost. Ona se obično startuje onog trenutka kada vozač pokrene motor automobila, a gasi se desetak sekundi kada se motor ugasi. Snimci se pohranjuju u memoriju, idu u krug, i najstariji snimak se briše da bi se snimio najnoviji.


Komentari18
9539c
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Privatnost
U Švajcarskoj može ugraditi kameru ko hoće, ali snimak ne služi kao dokaz na sudu niti se smije donijeti. Da bi snimak služio kao dokaz mora se podnijeti poseban zahtjev i sud će razmatrati da li će biti odobren. Od kada postoje kamere do sada je samo u jednom jedinom slučaju to odobreno.
dipl. agronom
Kod nas , ni postojece kamere cesto ne rade , ili fale dva minuta ili su slabe rezolucije , za utvrdjivanje bitnih elemenata...!? Drzimo se mi poligrafa...!!
Саша Микић
Какав полиграф!? То је само замајавање необавештених и плашење мечке решетом. Полиграфско тестирање није валидан доказа на суду. Први и основни разлог је то што патолошки лажови не дају никакву реакцију на полиграфу, јер су и сами себе убедили да то што лажу да је истина. Такође код особа које су невине, а преемотивне може се добити лажна слика да су криви. Полиграф служи само да усмери полицију и истражне органе у ком смеру треба даље да истражују и проналазе валидне доказе.
Preporučujem 17
Moskovskaja
U Rusiji gotovo svi automobili imaju ovu kameru. Narod nema pouzdanje u saobraćajnu policiju, a broj alkoholiziranih vozača je ogroman...
Boban
У Холандији сваки возач који има уграђену камеру у возилу има попуст од 20% код плаћања осигурања.
Boba
Nije istina! Popusta nema ako imaš kameru. A kameru može ugraditi samo ko hoće.
Preporučujem 6
Ex faca
E to kod nas ne može da bude
Preporučujem 5
geras
svaki snimak bi trebalo da bude dokaz na sudu ako nije skraćen ili premontiran , ili ako ga neko neovlašćen sakrije .
Mikica Nikolic
Prilikom udesa dolazi naglo do promene G sile i kamera automatski zakljucava snimak
Preporučujem 6
Vladimir
Hehe...nema tu mnogo filozofije.Jasno se sve vidi...ali nama je pravda poslednja rupa na svirali.
Preporučujem 18

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja