nedelja, 12.07.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
utorak, 18.02.2020. u 22:55 Ozren Milanović

Sve oštriji uslovi za registraciju „krševa”

Više od polovine vozila u Srbiji, 1,2 miliona od ukupno 2,2 miliona, nije u skladu s fabrički propisanom emisijom štetnih gasova – prelaze granicu dozvoljenog
(Фото А. Васиљевић)

Za vozače prepreka do prepreke, sve su oštriji uslovi registracije „krševa”. Takvih je u našoj zemlji najviše. Vozi ih siromašniji deo nacije, što je vrlo lako da se zaključi, na njima je teret nameta, a zagađenje se tako baš i ne rešava. Uskoro će eto katalizatori da nas „spasu” od zagađenja, ali i da dovedu do velikih problema pri produženju registracije. I dok nam se iznad glava odvija najdinamičniji tranzitni avio-saobraćaj u Evropi, jer avioni sagore više kerozina za dan nego svi dizeli u Srbiji za dva meseca, glavni problem su postali ti filteri gasova koji tek za neki procenat smanjuju količinu štetnih čestica.

Ta mera je predviđena Pravilnikom o tehničkim pregledima koji je uveden 5. jula 2018. godine. Od tada se kontroliše i beleži emisija izduvnih gasova na svakom vozilu, ali se još ne sankcioniše kod onih gde prevazilazi propise. Vozačima je dat rok od tri godine da na vozilima „srede” izduvne gasove jer preko dozvoljene količine neće moći da se legalno voze. Rigorozniji tehnički pregled za ovih godinu i po dana pokazao je strašnu statistiku – da više od polovine vozila u Srbiji, 1,2 miliona od ukupno 2,2 miliona, nije u skladu s fabrički propisanom emisijom štetnih gasova, da prelaze granicu dozvoljenog. Ta granica nije za sva vozila ista i zavisi od modela, godišta i standarda motora. A to znači ništa drugo nego da takvi neće moći da prođu tehničku kontrolu od 5. jula 2021. Od tog datuma nema praštanja.

Na pitanje otkud u našem voznom parku više od polovine broja „štetnih” vozila, odgovor je prilično jednostavan – uklonjeni su im katalizatori koji su glavni prečistači izduvnih gasova. Pitanje zašto iziskuje malo duži odgovor... Na prostoru EU motori norme evro 1 (poznate i kao EC 93) uvedeni su 1993. godine, zatim je tri godine kasnije evro 2 (EC 96) postao obaveza, a evro 3 je stupio na snagu 2000. godine. Od 2006. se primenjuje evro 4, od 2009. i evro 5 standard. U 2014. su proizvođači već prešli na evro 6 emisionu klasu, a pripremaju se sad i za evro 7. Svi ovi standardi su podrazumevali ugrađene prečistače. A naš narod kô narod, skidao ih je s vozila da bi motori „prodisali” jer ih izduv kroz filtere „guši”.

S druge strane, paladijum kao deo katalizatora je skup i tražen metal. Unca paladijuma trenutno iznosi 1.388 dolara, dok je unca zlata oko 1.310 dolara. Kakve to veze ima sa skidanjem, pa i krađama katalizatora? Paladijum je jedan od plemenitih metala koji je trenutno najtraženiji u auto-industriji, budući da ga primenjuju u katalizatorima koji regulišu nivo izduvnih gasova automobila. Mnogi preprodavci i nesavesni ljudi su izbacili tone kancerogenih čestica u vazduh koji dišemo, jer su skidali katalizatore i prodavali ih za nekoliko desetina evra. I sad ništa drugo nego vraćaj te uređaje na vozila. Čitava „operacija” nije jeftina, a nije ni sigurna u smislu da će vozilu vratiti fabrički propisanu čistoću.

Originalni katalizatori s montažom koštaju i do 500 evra, što zavisi od modela vozila. Univerzalni su jeftiniji, koštaju od 10.000 do 15.000 dinara. Nisu toliko dugovečni, ali ako se pravilno održavaju, mogu da traju od 50.000 do 100.000 kilometara, ali ostaje pitanje da li mogu emisiju gasova iz motora da svedu u dozvoljeni opseg. Jagma je sada i za polovnim katalizatorima koji se u oglasima nude za 50 do 60 evra. „Sigurni” su kao i sva polovna roba, a kako se datum približava cena će im rasti.

U strategiji ekološke zaštite katalizatori na automobilima dobili su nezasluženo visoko i značajno mesto, a opet će vozačku naciju dobro da lupe po džepu. Računica je jasna – ako 1.200.000 vozila u Srbiji mora da ih ima, puta 50 evra, pa do 500 po komadu, eto državnog harača prve vrste. Mnogo veći problem je uvoz krntija starih do 20 godina koje nikako da zabrane, jer nadležna ministarstva ne mogu da se slože šta je granica, standard motora, godište ili nešto treće. U najvećem broju zemalja u Evropi i okruženju samo šasija služi za identifikaciju, a motor ne, on je rezervni deo i kad odsluži svoje menja se bez pardona. A kod nas se popravlja do beskraja, pa mu isluženom ne vredi ni katalizator „od zlata”. Kad bi se dozvolilo jednostavnije ugrađivati nove motore, čistiji bi bio vazduh, a katalizator – smešna priča. Progresivnom ekološkom taksom mnoge zemlje rešavaju i uvoz i upotrebu i starih i novih vozila, ali i svih zagađivača. Paprena taksa na krntije odvratiće kupce od takvih, logika je tu jasna, a nema zabrana, nema ograničenja. Plati, pa vozi i zagađuj ako ti se isplati.

Zbog spleta naših zastarelih, a samim tim i nepraktičnih propisa, vozila iz Evrope dolaze i dolaziće u Srbiju da „umru” i tako će biti sve dok ne uprostimo sve sadašnje komplikovane i često pogrešne procedure. Ministarstvo saobraćaja, unutrašnjih poslova, trgovine, zaštite sredine i koje još valjalo bi da zajednički reše i pitaju eksperte kako. Ili da prepišu pozitivna i dobra rešenja od drugih. Ovako kako je, krivi će nam biti katalizatori, istrošene gume, prozukli auspusi i vozači koji imaju skuplje telefone od kola. A vazduh kô vazduh, sve dok se ne vidi, dobar je.

Komentari31
d4280
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Grim
Ne interesuje vlast zagađenje, nego kako da napune državnu kasu. A to je najlakše po leđima vozača. Kada budu uveli taj zakon treba svi da prestanemo da registrujemo automobile. Pa kada budu morali da stave 1,2 miliona ljudi u zatvor odmah će promeniti zakon. Samo građanska neposlušnost može pomoći!
Lela
Konacno odlican tekst o problemu zagadjenja. Prvi put se spominje zagadjenje od aviona, pri tome niko ne spominje koridor koji ide preko Banovog brda i rezervoara pitke vode Savskog jezera, Kosutnjaka, pluca Beograda, avioni lete nisko i osim kerozina kojim zasipaju ovaj kraj prave nesnosnu buku, na hiljade ljudi je ugrozeno. Ranije nisu leteli tako nisko i tim putem. O toplanama, individualnim lozistima i fabrikama bez filtera da ne govorimo. Tako da su automobili u stvari najmanji problem.
Građanin
Ako izbacimo dizele i pređemo na benzince, količina potrošenog goriva anuliraće svaki katalizator, filter ili šta već.Poenta je da nema poente osim da vlasteličići napune sopstvene i burazerske džepove preko firmi koje će od jednom postati jedine ovlašćene za ovo i ono.Logika i zdrav razum su odavno proterani iz zemlje Stradije, jer da nije tako , ne bi se besomučno sekli gradski parkovi, šume, zagađivale reke i sl.Imamo rigorozan tehnički pregled a ulici su kao makadamski putevi ...razbiju auto
Aca
Sta bre pričate norme, ograničenja kada je sve to politika liberalnog kapitalizma na sirotinju kao i sve što potiče sa jednog mesta. Nemam privatni avion, nisam nikada leteo avionom, vozim dizela starog 32 godine, školujem studenta i srednjoškolca, otplaćujem ratu za stan, nisam išao na more 15 godina, ne mogu da dobijem dozvoljeni minus u banci jer sam prijavljen na minimalac kod privatnika i posedujem diplomu fakulteta! Voleo bih da vozim auto i sa normom 6, samo ne mogu to sebi da priuštim.
vox ex populi
Pa šta hoćete, ako smo država gdje narod ima plate oko 300 Evra? Da vozimo hibridne? Zašto se ne spustite na zemlju? Treba promovisati TNG i vratiti cene pod kontrolu države, a ne ovih secikesa. Ne terajte vlasnike automobila da sertifikuju TNG instalaciju, već one koji imaju ovlaštenje za ugradnju. Zašto vam je osnovno da olešite narod? Subvencionišete elektromobile, a njih će možda biti oko 1000. Taj novac da date na subvencije TNG, rešili bi sto hiljada "krševa".

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja