utorak, 26.05.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 23:23
INTERVJU: JELISAVETA SEKA SABLIĆ, glumica

Ljutnja i bes su zamena za tugu

„Moj” Atelje 212 pripadao je vremenu Taška, Buleta, Zorana, Bate, Ruže, Mire Banjac, tu je bio i moj Gaga koji se uvek više „kačio” za mlađu generaciju
Autor: Borka Golubović-Trebješaninsreda, 05.02.2020. u 20:00
(Фото Н. Марјановић)

Jelisavetu Seku Sablić posle mnogo godina ponovo će gledati publika Ateljea 212 u Beogradu. Predstava „Lažljivica” Nikolaja Koljade u režiji Stefana Sablića koji potpisuje i scenu, kostim i muziku biće premijerno izvedena u petak uveče, 7. februara od 20.30 sati na sceni „Petar Kralj” Ateljea 212, sa Jelisavetom Sekom Sablić u liku Serafime Margaritovne. U ovoj duo drami u kojoj lucidni Koljada izvlači iz mraka i osvetljava likove sa ruba igra i Gorica Popović koja tumači Margaritu Serafimovnu. Tekst je preveo Novica Antić, dramaturg je Jelena Mijović.

Junakinje „Lažljivice” su dve starije žene, koje se sreću u malom, neuglednom provincijskom muzeju nacionalne istorije. To je urnebesna, topla i duhovita priča o samoći, o potrebi za prijateljem, o prolaznosti i velikim snovima…

– „Lažljivica” jeste priča o usamljenosti, o samoći dve potpuno različite osobe, ali je to sve u kontekstu društva u kojem živimo. Tekst je pitak, veoma živ, naravno Koljada piše o svom ruskom društvu, ali priča apsolutno može da bude preslikana i na našu stranu. Nijedan Koljadin momenat, scenu nismo ni okrenuli, niti prepravili, sve se poklapa, kao da govorimo naše priče i situacije, naše muke, besove, očaje. Tumačim Serafimu, koja je pobunjena, iako je starica. Kao što smo svi mi sve više bez nerava, u nekim svojim besovima, tako je i Serafima puna mržnje. Pitanje je da li je to i u njenoj osnovi jer svi znamo da su ljutnja i bes zamena za tugu. Vremešna Serafima je uzela pravdu u svoje ruke.

Zašto nam je ova Koljadina priča potrebna danas? Šta Serafima osvetljava?

Serafima kroz tekst priča svoju malu ličnu priču povrede, jer je i te kako povređena. Kreće u borbu, obračun sa tim društvom, ali nikako ne može da stigne do onih glavnih, kako ona kaže tajkuna. Zato se obraća onima koji služe tajkunima, ne libeći se da ih nazove „prostitutkama”. Tako zna da kaže Margariti: „Ti si neosvešćena osoba, ponašaš se kao žena sa niskom socijalnom svešću.” Dakle, Serafima zamera ljudima da nemaju svest o tome gde žive, kome služe, kome pomažu. Naravno, iza svega što piše Koljada stoji i njena lična priča koja i te kako asocira na naše situacije. Ona donosi priču da su joj kuću u kojoj je muzej mahinacijama maznule „lopine”, jer ko bajagi stoji tako godinama čekajući rušenje. Nju su preselili u neki stančić preko puta ulice, a ta kuća nikada nije ni srušena, već se pojavio „lopina” i baš u njoj osnovao muzej. Za siću je kupio kuću u centru grada. To i mi slušamo svaki dan, o tome čitamo po novinama, gledamo na televiziji, tako da je sve to veoma blisko nama i našoj stvarnosti.

Koljadine junakinje Serafima i Margarita su vremešne žene. Kakve su njihove sudbine?

Serafima ima ceo spisak ljudi, kod koga će sve da ide da se sveti, to i ne krije, već lepo kaže: „Idem da vam se svetim. Mrzim vas gadovi, uništiću vas, volim kad vam nije dobro. Radujem se kad vidim da neko od vas umre.” Toliki je njen očaj, ali i nemoć. Mislim da je Serafima od onih ljudi koji se rađaju sa osećanjem pravde, i da živi u zdravijem društvu ona bi isto videla gde je nepravda i ispravljala bi je. Cela ova Koljadina priča me je još na samom početku rada asocirala na Molijerovog „Mizantropa”, kojeg ranije nisam ni razumela. U predrasudi on se tumači kao čovek koji mrzi ljude. Zapravo Mizantrop ne mrzi, već se bori protiv laži, licemerja govoreći svima istinu kao što je i Serafima govori. Ovaj lik donosi jaku ironiju, koja ide u lakrdiju, posprda se sa imenima, događajima, ironiše sve. Reže patetiku, licemerje i tako pokušava kroz situacije predstave da okrene i „prevaspita” Margaritu Serafimovnu. Funkcioniše kao neka „zloća”, uspeva da Margariti rastoči život, unosi joj sumnju u njenog prijatelja koji joj je i navodno nekakav ljubavnik. Sve je to ujedno i komično, duhovito. Koljada sve to provlači kroz pitkost, nadam se da će publika sa smehom i zadovoljstvom da gleda „Lažljivicu”.

Priča o glumcima je i priča o društvu njihovog doba i onome što se dešava u njemu. Odavno vas nije bilo u Ateljeu 212. Zašto?

„Moj” Atelje 212 pripadao je vremenu Taška, Buleta, Zorana, Bate, Ruže, Mire Banjac, tu je bio i moj Gaga koji se uvek više „kačio” za mlađu generaciju. Eto, to je moj Atelje. Došla je zatim druga generacija u kojoj sam se, onako, provlačila, ali više se nisam osećala kao ranije. Za Atelje 212 sam bila emotivno vezana, ali je to prošlo. Čovek mora da završi sa emocijom da bi postao profesionalac. Igrala sam ovde odlične predstave kao što danas igram nekoliko odličnih predstava u JDP-u. Prijao mi je nedavni poziv Novice Antića, novog upravnika kuće kojeg poznajem kao vrhunskog prevodioca, poznavaoca literature i teatra tako da sam sa zadovoljstvom prihvatila ovaj posao iako u poslednje vreme polako odustajem od novih projekata. Sa Goricom Popović sam mnogo sarađivala, rad sa njom, ali i sa Stefanom Sablićem mi je opušten i prijatan. Bez obzira na to što mi je sin, kada je posao u pitanju sa Stefanom se razumem, imamo iste pristupe, istu sliku sveta, isto razmišljanje, iste procene, ukuse...

Živimo u vremenu površnosti. Vas ipak prati odgovornost i strogost . Koliko vam je pomogla, odnosno odmogla u životu?

Nije mi odmoglo. To me je i dovelo do vrhunskog zanata. I danas imam tu odgovornost, disciplinu i zadovoljstvo. Zato ponekad gubim strpljenje jer to tražim i od drugih. Kad prihvatim ulogu veoma brzo radim. Možda sam nestrpljiva, živim sa njom, budim se sa njom, tekst me zove da ga čitam svaki dan, da razmišljam, ponekad da ne spavam. Uvek mora isti proces da se prođe kao pre 40-50 godina, naravno sada samo malo blaže.

Oduvek izražavate sopstveni stav. Kakvo mi to vreme živimo?

Svi smo mi kao Serafima pobunjeni, dezorijentisani, teško nalazimo stubove identiteta. Daleko je to od života u kome se diše i u kome se bavimo životom i radošću. Mnogo je laži, nepravdi koje se umnožavaju, nikako da stanu. Došlo nam je do nosa, kao što kaže Koljada.


Komentari5
d80a9
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Миодраг Стојковић
Увели су на управнике зграда, протерују досадашње институције као што су војни сервис и систем одржавања преко ИНФО стана?! Нови управници полу писмено нестручно и хаотично преузимају зграде по Бгд. Тужн са слика хаоса.Примера ради нова управница одварила заштитну мрежу на улазним вратима и пренела у тржни центар и заварила на улазна врата истог. Наплатила дупло , а на питање зашто каже да није??? Шта ми то хоћемо као друштво да постигнемо , зар нам је мало терора из вана још и овај.
Milos miokovic
...... onda je dobar deo Srbije tuzan....veceras na semaforu momak koji briše sajbne godinama, isprska novo, skupo, cisto auto,Wiena regist., covek sa zenom ni rec otvori prozor i dade novac a nas pre toga mu ne plati a masu puta sam video da ljudi sa skupljim vozilima, samo sto ga ne ujedu kroz prozor, jer kako li se samo usudio da zaradi tako dinar sto ce mozda i cistu soferku hteti da opere.... zveri smo postali.....
Milos miokovic
.... e da@krenes od mikijevog almanaha pa polako.....
Preporučujem 4
e da
Ja stvarno ne razumem šta se ovde desilo, ko je šta oprao, ko je koga ujeo "masu puta"...
Preporučujem 8
Заврам
Вечите теме, вечите категорије...Иако ће поједини одмах све приписати овом времену. Незадовољство, бес, тражење стубова идентитета, лажи, неправде...Баш то нас тера да не посустајемо, да гурамо напред, да истражујемо, откривамо, верујемо, надамо се...Иначе, Саблићева је наша глумачка дива. Надајмо се да ће је син Стефан, током свог стваралачког, редитељског пута, достојно наследити...

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja