subota, 22.02.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 22:39

Šta je uzrok pada hrvatske „kajove”

Proverava se da li su piloti razgovarali mobilnim, kao i da li su bili dezorijentisani. - Osim Hrvatske i SAD, helikoptere OH-58D imaju Grčka i Tunis, pa ako postoji sistemska greška proizvođač mora da o tome informiše sve korisnike
sreda, 29.01.2020. u 15:02
„Кајова” над обалом Јадрана (Фото Министарсво одбране Хрватске)

Zagreb - U istrazi o padu hrvatskog vojnog helikoptera u more učestvovaće i američka vojska, a jedan od glavnih zadatak biće da se utvrdi da li su piloti tokom leta koristili mobilne telefone i da li je to imalo uticaja na nesreću, javljaju hrvatski mediji a prenosi Tanjug.

Prema rečima komandanta Hrvatskog ratnog vazduhoplpvstva generala Mihaela Križanca, stručnjaci američke vojske će pokušati da očitaju zapise s digitalnih uređaja pronađenih u moru.

On kaže da je moguće da je reč o podacima sa mobilnih telefona poginulih pilota, a američki eksperti će pokušati da utvrde da li su ih piloti koristili tokom leta i da li je uticalo na njihovu sposobnost upravljanja helikopterom.

U hrvatskoj javnosti kruže brojne nezvanične priče o uzroku pada vojnog helikoptera, za sada je poznato da posada helikoptera putem radio veze nije prijavljivala nikakve probleme za vreme leta.

Piloti drugog helikoptera, koji su leteli 200 metara iznad ovog koji se srušio, istražiteljima su, navodno, rekli da nisu primetili nikakve nepravilnosti u njihovom letu i da se helikopter samo srušio u more. Piloti su obavljali zahtevan zadatak brišućeg leta iznad morske površine.

Koliko god u HRV tvrdili da se radi o rutinskom letu, to baš nije tako, prema Pravilniku o letenju vojnih letelica, helikopteri u brišućem letu lete od 30 do 100 metara iznad tla, a brzina leta je između 100 i 175 kilometara na sat.

U Priručniku američke vojske za obuku pilota na OH-58D navodi se da taj let karakteriše nedostatak vizuelnih signala, što može da izazove prostornu dezorijentaciju. U slučaju letenja iznad mora, piloti se upozoravaju da moraju da budu koncentrisani na moguće prepreke ispred sebe, kao što su bove i lučki objekati.

Danijel Vuković, inženjer vazduhoplovstva i instruktor helikopterskih posada, ukazuje na još jedan važan detalj u obavljanju brišućeg leta iznad mora.

„U letu na malim visinama na helikopter deluje i tzv. efekt tla, koji se manifestuje kroz aerodinamičnu interakciju helikopterskog rotora i tla, prilikom čega dolazi do drugačije slike strujanja vazduha u odnosu na let na većim visinama”, kaže Vuković.

„Zato treba utvrditi na kojoj je visini leteo, ko je odobrio takvu taktiku upotrebe, da li je sprovedena analiza svih rizika i, što je najvažnije, šta kaže proizvođač o operativnim ograničenjima kada se leti helikopterom tog tipa iznad vodenih, odnosno morskih površina”, objašnjava Vuković.

Predmet zanimanja istražitelja biće i tehnička ispravnost helikoptera i tek nakon detaljnog pregleda ostatka helikoptera znaće se da li je bilo kvara. Taj podatak zanima i proizvođača helikoptera, američku kompaniju Bel tekstron, a prema nezvaničnim informacijama, i njeni predstavnici će se uključiti u istragu.

Osim Hrvatske i SAD, u ovom je trenutku oko 100 helikoptera te kompanije nalazi se u vojskama Grčke i Tunisa i ako postoji sistemska greška na letelici ili se pojavio neki drugi kvar, proizvođač to mora da zna i da o tome informiše druge korisnike.

U potrazi za olupinom palog helikoptera i telom jednog pilota hrvatska mornarica koristila je i autonomno podvodno vozilo Remus 100. Dva takva autonomna vozila, koje neki kolokvijalno i netačno nazivaju mini podmornicom, mornarica je dobila 2016. godine u sklopu donacije SAD.

 


Komentari8
74204
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Sa druge strane grane
G. Vuković je potpuno u pravu. Kajova je jednomotorac i kao takav ima ograničenja u letu iznad vodenih površina. Ne leti sam (u vanrednim situacijama može), tako je i ovaj u trenaži imao pratnju 200 m iza. Piloti su bili iskusni, laka im zemlja, a letelica tek 8 godina stara. Treba dobra istraga da se ne ponovi.
феликс1956
Пилоти, електричари, минери и рониоци су 4 струке, који само једном учине "кардиналну грешку живота". На жалост...
ВлаДо
Највероватније се ради о грешци пилота који није упео да држи хеликоптер на безбедној висини у бришућем лету изнад мора.Лет је био визуелан и при томе што је море мирније то се теже одређује висина.
Beogradjanin Schwabenländle
Висина летелице изнад мора се теже оцењује код узбурканог или веома узбурканог мора, када таласи имају средњу висину и до десет метара. Види се да не живите на мору. И за лет изнад водених површина постоје стандарди које пилот мора да поштује.
Preporučujem 0
"Obadva,obadva
oba su pala ". Tako je to sa letilicama .One su sklone padu -čak i kada su nevidljive.
Novak Pavic
oba su pala
Novak Pavic
Marko Markovic jos uvek ste pod agresijom? jos uvek vezbate 'obranu' od istog neprijatelja i agresora?
Preporučujem 10
Marko Markovic
... oba neprijateljska i agresorska su pala od preciznih projektila, a ovaj je pao uslijed vježbe obrane od agresora ... da nije prvih, ni ovi ne bi bili potrebni ...
Preporučujem 23

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja