četvrtak, 20.02.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 22:07

Subvencijom za bicikl protiv zagađenja vazduha

Računaju da država pomaže taksistima subvencijama od 8.000 evra, a u poređenju s tim, 80 građana moglo bi da dobije podsticaj od 100 evra za kupovinu bicikla
Autor: S. Kovačevićutorak, 21.01.2020. u 22:55
Скромне новосадске „понике”: уз помоћ државе и бициклистички возни парк могао би да се обнови (Фото С. Ко­ва­че­вић)

Novi Sad – Udruženje „Novosadska biciklistička inicijativa” predložilo je da država u borbi protiv zagađenog vazduha novčano pomogne građanima pri kupovini bicikla. U jeku zabrinjavajućih podataka o smogu, predlog o subvenciji uputili su Ministarstvu za zaštitu životne sredine i Vladi Srbije.

Računaju da država pomaže taksistima, s najavljenim subvencijama od 8.000 evra za kupovinu jednog taksi vozila, te da bi u poređenju s time 80 građana moglo da dobije podsticaj od 100 evra za kupovinu bicikla.

Predsednik udruženja Marko Trifković kaže za „Politiku” da je cilj ohrabriti ljude da što više njih koristi bicikl kao jeftino, jednostavno i efikasno prevozno sredstvo koje čuva životnu sredinu.

Običan dvotočkaš inače košta oko 15.000 dinara i možda nije tako lako dostupan pojedincu sa prosečnom srpskom platom, pa ni celoj porodici.

Trifković objašnjava da je sto evra kao subvencija za bicikl navedeno kao primer da bi se u tom poređenju stekao osećaj o srazmeri onih koji iz nekog razloga ne koriste automobil: „Niti svi imaju uslove da imaju svoj automobil, niti su u stanju da koriste taj vid javnog prevoza. To su i mladi i stariji, veći broj ljudi je u pitanju.”

Olakšanje za prosečni džep, prema njegovom mišljenju, bila bi i subvencija od nekoliko hiljada dinara. Uostalom, ljudi u Srbiji rado koriste, pokazala je praksa, vaučer od 5.000 dinara koje država daje kao podsticaj domaćem turizmu.

Vožnja biciklom dakako nije pogodna za veće gradove i one na uzbrdici. Ali, kako kaže naš sagovornik, nisu ni sva mesta u Srbiji takva kao Beograd. „Niti je sve u kontekstu Beograda”, napominje. Za takve uslove vožnje pogodniji su električni bicikli, ali su oni i skuplji, koštaju oko 600-700 evra, pa bi bile potrebne i veće subvencije.

Prema predlogu, građani bi ove pogodnosti mogli da ostvare jednom u tri ili četiri godine, pod uslovom da kupe nov bicikl, tehnički opremljen u skladu sa propisima za učešće u saobraćaju. Na ovaj način bi se smanjilo, kako se navodi, zagađenje vazduha, ali i zagađenje bukom.

U Novom Sadu, prema podacima ovog udruženja, ima oko 30.000 biciklista, a pre deset godina bilo ih je tri puta manje. Postoji približno sto kilometara biciklističkih staza.

„Teren je povoljan za vožnju, svi preduslovi postoje i neki epilog oko ulaganja u infrastrukturu postoji, ali gde god u populaciji ima 10 odsto biciklista na ulici, potrebna su ulaganja. Novi Sad je na toj granici od 10 odsto”, navodi predsednik Novosadske biciklističke inicijative.

Kritičari gradske vlasti iz gradskog odbora stranke „Dosta je bilo” pitaju ovih dan”. Navode da su saobraćajne gužve, kolaps i nedostatak parkinga postali svakodnevica u Novom Sadu, kao i da je tome jedan od pratećih problema „nikad veće” zagađenje vazduha.

„Osim deklarativnog promovisanja, vlast ne radi gotovo ništa kako bi sugrađanima koji koriste ili bi eventualno koristili bicikl kao prevozno sredstvo, izašla u susret. Često i odmaže, svesno ili iz nemara. Biciklističke staze su u izuzetno lošem stanju”, ocenjuju.

Ukazujući na godišnje programe održavanja objekata putne privrede u Novog Sadu od 2017. godine tvrde da se smanjuju ulaganja za održavanje ovih staza i da „kulminacija ove svojevrsne borbe protiv biciklista” stiže u 2020, da razlozi ovakvih poteza ostaju nepoznanica, a da je jedino sigurno da u gradskoj kasi novca ima.


Komentari21
18364
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Vladimir BG
Ko hoće nađe način, ko neće nađe izgovor. Čitam komentare i ne verujem koliko negativnog stava. 1. Cilj inicijative je da se zainteresuju ljudi da koriste bicikle. 2. Moj glavni razlog zbog koga sam celu ovu godinu na posao išao biciklom je nepostojanje parking mesta u blizini posla i gužve u gradu 3. Za 9 km u jednom pravcu mi je bajsem potrebno 35 min. a gradskim prevozom min 40. 4. Za ove što mogu da kupe polovan za 30-50e, srećno, neće to da vam izdrži ni nedelju dana. Pozdrav Novosađanima
Opet ja
Pogresan izgovor za subvenciju. Jedino resenje protiv zagadjenosti u gradskom saobracaju je razvitak i modernizacija javnog gradskog prevoza.
Momir
Nametnute biciklisticke staze u gradskom saobracaju dovode do jos vecih zakrcenja i saobracajnih guzvi. To se potvrdilo u Vankuveru, cija je infrastruktura trajno unistena biciklistickim stazama za koje je potroseno desetine miliona dolara. Netrpeljivost vozaca i biciklista je opste primetna, a bahatost i jednih i drugih se cesto zavrsava fatalno. Isti slucaj je u Torontu gde je prosle godine zvanicno 92 biciklista i pesaka nastradalo, te se sapuce o registraciji i osiguranju biciklista.
Vlada
U velikim gradovima je stvarno nemoguce voziti bicikl. Ali ovde je u pitanju Novi Sad. Pa tu je idealno za biciklanje. Mislim da je bolje da uporedite situaciju sa Kingstonom, Guelph-om, Waterloo ili sl.
Preporučujem 5
Твртко
Поређење није на месту. Таксисти од такси возила живе - а бицикли је мултифункционална ствар која пре свега служи за рекреацију. Бицикли може коштати и веома мало пара па ко воли тако да искрени љубитељ бицикла увек може да вози. Имао сам колегиницу која је 30 година долазила на посао 10 км са старим пони бициклом, а такав бицикли може да се купи за 30-50 евра (ако већ користимо евро као обрачунско средство).
Nenad
Već sedam godina, dolazim biciklom na posao, po vrućini, kiši i snegu... Za takvu zabavu je potrebno više bicikala- za svaku prethodno navedeni priliku... Godišnje pređemo između 6000 i 10000 km (vozim i vikendom, ali ozbiljnije), isto toliko pređem i kolima... Iz Beograda sam, teško da bi to ponikao završila...
Preporučujem 4
Dejan
Bravo Novosadjani podrska od bicikliste iz Bg-a :)

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja