ponedeljak, 17.02.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 22:33

Kako reklamirati robu bez fiskalnog računa

Može vam pomoći „slip”, potvrda banke, garancija ili dobra volja prodavca
Autor: J. Antelj – I. Albunovićponedeljak, 20.01.2020. u 22:55
(Фото Пиксабеј)

U Srbiji gotovo da nema trgovca koji će prihvatiti reklamaciju, a da od kupca odmah na uvid ne traži fiskalni račun. Da li je isečak uslov da bi trgovci uopšte razmotrili prigovor kupca ili postoje i drugi načini pomoću kojih potrošači mogu da ostvare svoja prava? Ovakva pitanja redakcija „Potrošača” često dobija, a razlog je i to što se politike reklamacije robe kod trgovaca značajno razlikuju. Od rigidnog pristupa da bez računa nema razgovora do liberalnijeg odnosa koji nameću strani trgovci s tolerantnijim odnosom prema kupcima.

Ipak, zakon nedvosmisleno predviđa da kod reklamacije proizvoda kupac mora da ima račun ili neki drugi dokaz da je roba kupljena kod tog trgovca. Ako ga nema, trgovac može da odbije reklamaciju. To ipak ne znači da trgovac može da ubeđuje kupca kako je račun jedini zakonski propisani uslov za žalbu na kvalitet robe.

Najlakši put dokazivanja imaće oni koji su robu platili debitnom ili kreditnom karticom, jer takozvani slip trgovci moraju takođe da prihvate. Međutim, ako ste robu platili kešom, a u međuvremenu izgubili račun, u najlošijoj ste poziciji. Prigovor ili eventualna zamena i povraćaj novca zavisiće od dobre volje trgovca da u svojim dnevnim izveštajima o kupovini pronađe dokaz da je roba plaćena baš u toj radnji. Međutim, zakon ga ne obavezuje da kupcu izađe u susret i uvaži reklamaciju. Kod tehničke robe kao dokaz može poslužiti i garancija. A ako je roba plaćena čekom, onda takođe postoji trag da je kupljena kod određenog trgovca. Potrošač, u tom slučaju, može da zatraži od banke potvrdu o transakciji i da je donese trgovcu kako bi on u svojoj evidenciji pronašao dokaz o kupovini.

I predlog novog zakona o zaštiti potrošača koji je u proceduri i uskoro će se, prema najavama, naći na vladi ovaj problem tretira na isti način.

Kako je za naš list potvrdila Višnja Rakić, pomoćnik ministra trgovine u sektoru za zaštitu potrošača, kupac prilikom reklamacije mora da ima neki dokaz da bi ostvario to pravo. Kaže da, recimo, isti model patika prodaje više različitih trgovaca sportskom opremom, zbog čega je nužno da i prodavac može da proveri da li su one kupljene u njihovim radnjama.

– Ako kupac nema baš nikakav dokaz, postoji još jedna mogućnost. Trgovci su u obavezi da vode evidenciju dnevnih izveštaja na kojima je taksativno navedena svaka transakcija. Potrošač ne može da naloži trgovcu da mu izađe u susret na ovaj način. U slučaju da baš zna i datum i vreme kupovine, postoji šansa da se to potvrdi ako postoji dobra volja – kaže Rakić.

Poseban problem je činjenica da fiskalni računi već posle najviše šest meseci počinju da blede i postanu praktično neupotrebljivi. U praksi se s njih ne mogu pročitati ni iznos niti datum kupovine, ali ni informacija kod kog trgovca je roba kupljena.

Na ovo je do sada više puta upozoravano budući da u Srbiji saobraznost traje dve godine, to jest u tom periodu kupac ima zakonsko pravo da uloži prigovor na robu. Zato je preporuka da se računi za vrednu robu odmah fotokopiraju, posebno ako je reč o tehničkoj robi za koju trgovci daju takozvanu produženu garanciju od nekoliko godina.

Oprezno s administrativnom zabranom

U slučaju kupovine preko administrativne zabrane, koja takođe može biti dokaz o kupovini robe kod određenog trgovca, ipak treba biti pažljiv. Bilo je primera da su kupci obuću platili na ovaj način kod određenog trgovca, a onda su je, recimo, zamenjivali sledećeg dana za drugačiju boju. Kada su se posle izvesnog vremena trgovcu javili zbog reklamacije, on je nije uvažio jer se opis proizvoda nije poklapao s onim na administrativnoj zabrani. Trgovac u ovom slučaju može da se ogluši o zahtev kupca i jednostavno ne prizna da je potrošač robu kupio na toj adresi, pa čak i ako postoji dokaz, drugi račun, koji kupac nije sačuvao.


Komentari4
28fb9
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Александар Петров
Ово је у супротности са чланом 6 Правилника о садржини и начину евидентирања промета издавањем фискалног рачуна где се наводи да "Исправка на обрасцу НИ врши се само на основу оригиналног фискалног исечка, односно фискалног рачуна на којем је евидентиран промет конкретног добра које се враћа или се на други начин врши рекламација тог добра. ... Образац НИ са оригиналним фискалним исечком, односно фискалним рачуном чува се три године."
Milos Janicijevic
Фискални рачуни губе боју, тј. текст са њих нестаје и пре него истиче гаранција.Можда не на свим, али ...!
Kako ih odlažeš?
Ti te papiriće držiš na suncu, pa tako brzo izblede?!
Preporučujem 0
за г-ђицу Вишњу Ракић
Трговац у књизи дневних извештаја води бројеве фискалних рачуна од до за тај дан.Како ће онда знати који фискални исечак припада ма ком купцу?На жалост,трговцима се не верује а купци имају сва права.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja