ponedeljak, 17.02.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 22:33
INTERVJU: JAIR VARDI, direktor Suzan Delal centra

Moć igre je u tome da dodirne sve slojeve i generacije

Iako Beogradski festival igre nisam ranije posetio, poznajem ga, jer su umetnici koji su kod vas gostovali imali samo reči hvale, kaže igrač i koreograf koji će otvoriti 17. BFI
Autor: Biljana Lijeskićutorak, 14.01.2020. u 18:00
Сузан Делал центар (Фото Принскрин Јутјуб)

U elitnom delu Tel Aviva, sa osunčanim palmama i narandžama u vrtu, nalazi se Suzan Delal centar za savremenu igru i pozorište, koji je prepoznatljiv u svetu po jedinstvenom stilu i predstavlja umetnički dragulj Izraela. Stvorio ga je svojom energijom i vizijom Jair Vardi, igrač i koreograf, kada je pre tri decenije postao direktor projekta izgradnje ovog centra, a potom nastavio sa saradnicima da kreira njegove programe. Upravo takav čovek, sa vizijom i energijom, otvoriće u našoj prestonici 21. marta 17. Beogradski festival igre, što je po sebi veliko priznanje za ovu manifestaciju.

Jair Vardi (Foto: lična arhiva)

Jair Vardi je u mladosti prvo bio glavni igrač u slavnim ansamblima „Batševa” i „Bat Dor” a potom i u poznatoj londonskoj Rambert kompaniji. Jedan je od retkih igrača modernog stila koji je nastupao sa slavnim Rudolfom Nurejevim, a bio je omiljen kod koreografa kao što su Marta Graham, Jerome Robbins, Jose Limon, John Cranko, Glen Tetley. Kada je u Njukastlu otvorio Grad igre, pozorište koje i danas postoji, shvatio je da u Britaniji za njega više nema izazova i vratio se u Izrael. I dalje je direktor Suzan Delal centra. Vardi, u razgovoru za „Politiku” prvo naglašava da je počastvovan što će biti naš gost u martu i dodaje:

– Iako Beogradski festival igre nisam nikada ranije posetio, poznajem ga veoma dobro, jer su o njemu svi umetnici koji su kod vas gostovali imali samo reči poštovanja i hvale. Poznajem Aju Jung dugo i divim se njenoj energiji i sposobnosti da predstavi toliko trupa i koreografa svetske reputacije, istovremeno otkrivajući i one autore koji su tek na početku svog putovanja. To je njen dar. Niko joj to nije mogao otkriti ili pokloniti.

Karijeru ste gradili u mladosti u Velikoj Britaniji, koliko ste tamo naučili o svetu igre i da li je bilo teško odlučiti da se vratite u Izrael?

Posle rada u ansamblima „Batševa” i „Bat Dor” u Izraelu, ponuđen mi je angažman u čuvenoj londonskoj Rambert kompaniji. Zadržao sam se u njoj šest sezona, a zatim dobio poverenje da osmislim i doslovce izgradim jedan centar umetničke igre na severu Engleske, u Njukastlu. Centar se zove Dancity (Grad igre) i još postoji, a u okviru njega sam dobio na upravljanje trupu koja se zvala „Engleski teatar igre”, na čijem sam čelu takođe bio šest godina. Posle toga sam poželeo da se vratim kući u Izrael, zajedno sa suprugom Stelom. Nije to bila laka odluka, jer sam u Engleskoj imao – sve. Međutim, u mom životu više nije bilo izazova, zato mi je bila potrebna velika promena. To se i dogodilo! U Izraelu su tražili direktora velikog centra koji je trebalo da se gradi zahvaljujući podršci Delal fondacije iz Londona i grada Tel Aviva. Izabran sam da vodim projekat od samog početka, od ideje i arhitektonskog plana, do samog funkcionisanja ogromnog prostora koje smo namenili isključivo savremenoj igri. Odmah je tu svoju salu i scenu dobila i „Batševa”. Ako me pitate za Izrael, volim duh moje zemlje, ali najviše volim hrabrost i odvažnost njenih ljudi, i ideju da je ta zemlja isturena u odnosu na svoje okruženje. Svestan sam svih teškoća života u Izraelu. Ali, uprkos svemu, magija kreiranja i preživljavanja rađa neverovatnu inspiraciju.

Ostali ste na čelu Suzan Delal centra od 1989. do danas. Na koje ste rezultate najponosniji i kako vidite budućnost ove institucije?

Suzan Delal centar ima dobre temelje, koji će ga nositi u vremenu ispred nas. Duh i entuzijazam onih koji rade tu su takođe dragoceni. Međutim, budućnost uvek zavisi od vizije i energije onog jednog čoveka, koji vodi i vidi ceo posao. Tu ulogu sam imao punih 30 godina, a znam da nije jednostavna. Onaj ko bude nasledio taj zadatak, mora da razume igru, njene različite oblike i bogatstvo.

Savremena igra je izuzetno cenjena u Izraelu. U čemu je njena moć, zašto je ljudi vole?

Moć igre je u tome da dodirne ljude najrazličitijih društvenih slojeva i generacija. Da, izraelska savremene igra je posebna, jer ona u sebi sadrži jedinstven kvalitet. U pitanju je njena fizikalnost, ali mnogo više od toga: bogatstvo duhovnog i kulturnog nasleđa. Pomislite na poreklo, na korene izraelskog društva… U tim različitim, a jarkim bojama izraelskog naroda, dozvoljene su sve estetske razlike. Geografska situacija nas je naterala da stvaramo sopstveni identitet među nama samima, i mi to jedinstveno bogatstvo koristimo kako bismo razmenjivali umetničke ideje i kreaciju. U okviru svog prostora, ali i sa svojim susedima, a zatim i sa celim svetom.


Komentari0
fa47e
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja