sreda, 19.02.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 08:09

Kako izgleda digitalno cenkanje

Srbija postaje bezbednije mesto za internet kupovinu, a kako to izgleda iz ugla startap preduzeća, poput aplikacije „60 sekundi”, koja gradi virtuelni tržni centar
Autor: Jelica Anteljčetvrtak, 09.01.2020. u 11:25
Иван Кадић, студент иноватор (Фото лична архива)

Trgovina preko interneta u Srbiji je u prošloj godini zabeležila rast od 32,8 odsto u odnosu na 2018, a u tom periodu je čak 1,8 miliona građana obavilo onlajn transakcije. Iako statistika pokazuje da ovaj vid kupovine u našoj zemlji neprekidno raste, prostora za napredak i te kako ima. Baš zato i novi Zakon o trgovini uvodi pojam „elektronske prodavnice” i „elektronske platforme”, što pokazuje da je namera i resornog ministarstva da u budućnosti više radi na tome da u Srbiji internet bude još bezbednije mesto za kupovinu.

Sve to je uticalo da na tržištu ima sve više internet prodavnica, ali i startap preduzeća jer ljudi shvataju da je budućnost trgovine na internetu. Jedno od zanimljivih i, za kratko vreme poslovanja, vrlo uspešnih rešenja jeste aplikacija „60 sekundi”, koja na neobičan način spaja kupce sa poznatim kompanijama. Ova aplikacija omogućava korisnicima da u virtuelnom tržnom centru, koji radi bez prestanka, ne samo kupuju, nego i sami predlažu popuste, odnosno cenu koju su spremni da plate za željeni proizvod.

– Kada preuzmu aplikaciju i „uđu” u virtuelnu prodavnicu, kupci biraju jedan od ponuđenih popusta (20, 30 ili 40 odsto) za određeni artikal koji postavlja prodavac (brendovi sa kojima „60 sekundi” ima već potpisan ugovor). Kupac posle toga očekuje odgovor od prodavca i ukoliko ponuda bude prihvaćena u narednih 60 sekundi, korisnik donosi konačnu odluku da li će kupiti proizvod – objašnjava Ivan Kadić, suvlasnik ovog startapa i dodaje da kompanija ničim nije uslovljena da odgovori kupcu, ali da većina to ipak učini u roku od 48 sati. Roba inače stiže na kućnu adresu i za sada se plaća isključivo pouzećem.

U ovom virtuelnom tržnom centru ne prodaju se samo stvari koje su inače na sniženjima, nego je reč o aktuelnoj ponudi, koja se može naći na zvaničnim sajtovima svih trgovaca u Srbiji sa kojima vlasnici aplikacije sarađuju.

Na pitanje koji je cilj i vizija tima koji je osmislio i realizovao ovu ideju, Kadić objašnjava da su na početku napravili pažljivu selekciju kompanija sa kojima sarađuju, kako bi kupcima obezbedili što kvalitetniju ponudu. Za sada je najviše sportskih robnih marki, ali je, kako objašnjava, cilj da asortiman uskoro bude proširen na ostale proizvode modne industrije, kao i kompanije koje se bave prodajom elektronike, tehnike, nameštaja, pa i turističkih aranžmana.

– Zanimljivo je da je većina kupaca iz unutrašnjosti. Iako većina prodavnica koje posluju u Beogradu može da se nađe i u drugim gradovima, često se događa da je ponuda slabija. Na primer, ne mogu da se nađu isti modeli patika. To je onda prilika za našu aplikaciju koja kupcima omogućava da preko interneta kupe iste te modele, pa još i po cenama koje sami predlože – objašnjava naš sagovornik.

Aplikacija je globalna, ali je podeljena po tržištima. Korisnici koji se u budućnosti budu registrovali u drugim zemljama virtuelno će se cenjkati sa kompanijama koje posluju u tim zemljama. Za sada je, kaže Kadić, posle samo dva meseca koliko posluju i oko 14.000 aktivnih korisnika koji se svakodnevno služe aplikacijom, namera da pre svega utvrde svoje pozicije u Srbiji.

– Ovde razvoj e-trgovine ide sporije nego na drugim tržištima, a kada se tome doda i činjenica da su ljudi sumnjičavi prema inovacijama, poprilično smo zadovoljni dosadašnjim rezultatima – ističe Kadić. Interesantno je da su kupci za sada uglavnom muškarci, ali očekuju da će se to u budućnosti menjati.

U narednom periodu u prodavnicama kompanija sa kojima sarađuju kupcima će i direktno predstavljati aplikaciju i otkrivati im da postoji još jedan kanal prodaje.

– Kompanije su vlasnici svojih virtuelnih prodavnica i same odlučuju o tome šta će se naći u ponudi. Mi smo samo njihov veb servis ili platforma, a u nekim slučajevima sa njima kreiramo personalizovanu ponudu i zajedno radimo na osmišljavanju koncepta same prodaje – kaže naš sagovornik.

Najveći izazov u poslu, dodaje, jeste zadržati svakog korisnika i na neki način ga sprečiti da posle izvesnog vremena obriše aplikaciju. Na pitanje šta je razlog što korisnici odustaju, on objašnjava da najčešće to urade čim dobiju prvi negativan odgovor o popustu, razočaraju se, ali to je očekivano. Previše je različitih aplikacija i interesovanje korisnika se brzo gubi.

– Mene najviše plaše izazovi koje nas mogu sačekati na domaćem tržištu. Korisnici ovde jednostavno nemaju naviku da kupuju preko interneta toliko kao na Zapadu. A na drugim tržištima, pretpostavljam, imaćemo više problema sa brendovima koje bi trebalo da pridobijemo – ističe Kadić. – IT je jedina budućnost Srbije. Digitalizacija je svima potrebna, a s obzirom na to da je u toku četvrta tehnološka revolucija, Srbija ne sme da izgubi nijedan korak – zaključuje suvlasnik startap kompanije „60 sekundi”.

Zašto 60 sekundi?

Kada sekunde počnu da se odbrojavaju, od trenutka kada kompanija prihvati ponudu, kupcu je dovoljan minut da odluči da li želi baš te patike za trčanje. Nije reč o impulsivnoj reakciji, nego smatramo da je minut dovoljan za razumnu odluku i to je obično tako, kaže Kadić.

Šta je uspešan startap?

Nemam odgovor na to pitanje, jer prema nekim podacima devet od deset startap preduzeća propadne. Ideja ima mnogo, ali je na kraju ideja najmanje važna – najbitnija je realizacija. Uspešan je onaj koji preživi na tržištu i ideju pretvori u posao, a time pokrene i privredu.

– Teško je, jer na početku moraš da radiš dva posla dok startap ne dobije oblik ili proizvod. Razvoj je dug. Mi smo godinu i po radili na razvoju aplikacije, a to je dug period. Da ne zaboravim da je mnogo važan i investitor koji veruje u vas i ideju – kaže Ivan Kadić.


Komentari1
30262
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Zoran
Ovo se zove u marketingu "kupovina pod pritiskom" i na zapadu su neke avio kompanije kaznjene zbog takvog modela.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja