ponedeljak, 17.02.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 22:33
EKSKLUZIVNO ZA „POLITIKU”: Žilijet Binoš, francuska glumica

U ravnoteži unutrašnjih anđela i demona

Gluma je za mene sekundarna, ovde sam zbog života. Zato se trudim da što više od života iskusim, a to posle može da bude dobro i za moj posao
Autor: Dubravka Lakićpetak, 03.01.2020. u 11:40
(Фотографије EPA-EFE/Hayoung Jeon)

Spontana, prirodna, prelepa i mila, beskrajno talentovana francuska i svetska glumica Žilijet Binoš (1964) svojoj kolekciji osvojenih nagrada u decembru 2019. pridodala je i „evropskog oskara” – nagradu Evropske akademije za film za „Evropsko dostignuće u svetskom filmu”.

U ekskluzivnom razgovoru za „Politiku” u berlinskom hotelu Sofitel na Kudamu, Žilijet je značaj ovakvog priznanja prokomentarisala pitanjem: „Šta je to dostignuće i šta u mom slučaju ta reč znači?”. Odmah je na njega ponudila i odgovor: „To je nešto što uvek raste, sadašnjost je meni važna. Ideja o tome da smo nešto postigli, dostigli, vezanija je za prošlost...”

Blagoslovena je, kaže, rediteljima i producentima sa kojima je radila i stvarala i sa kojima može da podeli taj osećaj počastvovanosti važnim evropskim priznanjem. U razgovoru otkriva da najveću zahvalnost ipak duguje svojim „unutrašnjim anđelima čuvarima” koji su joj „tako mnogo i duboko pomagali u izborima”, ali i „unutrašnjim demonima, đavolima” koji je stalno guraju, omogućavaju da raste i koji joj ne daju da spava. Taj „unutrašnji ekvilibrijum između anđela i demona” stvara ravnotežu u životu Žilijet Binoš i oni su, kako kaže, te dve snage koje joj omogućavaju da raste.

Rođeni ste sa dobrom intuicijom?

Možemo ih nazvati intuicijom, dobrim osećanjem ili drugačije. Kada ste ispred kamere, ne znate gde ćete otići, pred vama se otvaraju velika pitanja i ne znate gde je izlaz. U tim situacijama morate da budete u kontaktu sa mnogo različitih nivoa unutar samog sebe i bar u mom slučaju, prisustvo tih mojih anđela čuvara je od izuzetne važnosti.

Ima li anđela i oko vas?

Da, imam ja i prave anđele oko sebe, one koji me okružuju, štite i brane i mnogo mi pomažu. Recimo, moja asistentkinja koja je sa mnom već punih 26 godina, sve one divne dadilje koje su brinule i dalje brinu o mojoj deci. Moji anđeli su i moja deca i ja sam veoma zahvalna za njihovu strpljivost i za strpljivost mog dečka.

Kamera i glumac, kakav je to odnos?

Kamera vam dozvoljava da kao glumac dosegnete nešto, a reditelj je taj koji dopire do vas zbog načina na koji vas sluša i na koji gleda u vas. Ako je kamera ljubavna i način na koji vas snima ljubavni, onda i glumac pruža puno ljubavi i zato se to prenosi i na gledaoca i on može da primi u sebe mnogo više. Zato je ta veza između kamere i glumca toliko važna. Važna je i atmosfera između članova filmske ekipe, jer svaki član, a ja verujem u to, učestvuje u tom našem zajedničkom kreativnom procesu stvaranja filma.

U stvaranju filma nema hijerarhije?

Ne doživljavam to kao hijerarhiju. To je krug koji samo zajednički može da bude formiran i zatvoren. Ponekad je potrebno vreme da se formira zajedništvo koje stvara krug. Ljudi imaju drugačije navike, poneko bi i da se osloni na iskustva i da radi profesionalno mehanički, da dok radimo šalje poruke mobilnim telefonom ili žvaće žvaku i slično. Tada morate da glumite tako dobro da svi oni koji su iza kamere zaborave na sve te gluposti koje rade i da svojoj ličnoj energiji dopuste da se pridruži onoj zajedničkoj koja tek onda raste.

Imate li vi neke navike tokom snimanja?

Ostajem na setu dok ga pripremaju i gledam tehničku ekipu kako radi.

Zašto?

Zato što tehničari stalno gledaju glumce dok oni glume, jer je sav fokus na njima. Zato što mislim da kao glumica treba da im uzvratim pažnju, da ih posmatram kako rade i stvaraju nešto što je takođe neophodno filmu. Tako dolazi do one istinske razmene i osećanja i međusobnog poštovanja u poslu koji zajednički radimo. Trudim se da tako činim kad god mogu.

Da se ponašate kao obično ljudsko biće?

Ja sam pre svega ljudsko biće, gluma je sekundarna u mom životu, ovde sam zbog života. Zato se trudim da što više od života iskusim, a to posle može  da bude dobro i za moju glumu, za moj posao. Volim da posmatram oko sebe, da spoznam šta se događa u životima drugih ljudi i iz toga, takođe, mogu nešto da naučim. Upoznajem drugačije tradicije, kulturu drugih naroda, način na koji žive, na koji doživljavaju, pokazuju sreću i radost, tugu, kako se nose sa svakodnevicom i preživljavanjem, sa problemima poput rasizma, nejednakosti...

To vaše razumevanje različitosti omogućilo vam je nesmetani rad i sa Japancem Kore Edom koji vas je u filmu „Istina” nedavno spojio sa Katrin Denev. Dve francuske dive različitih generacija na jednom mestu, kako je to bilo, prijateljski?

Osećala sam veliku bliskost s njom. Ne u samom početku, trebalo je nešto vremena, ali smo uživali u društvu jedna druge. „Kapirale” smo se, volele smo da se smejemo zajedno. I probila sam joj zub. Znate li šta pod tim podrazumevam?

Ne znam.

Znate Katrin, ona svima govori vi, a u ovom filmu je igrala moju majku a ja njenu ćerku i morale smo jedna drugoj reći ti, zar ne. I onda sam bila uporna da slomim to njeno vi i izvan snimanja, dok razgovaramo o odnosu naših likova i malo pomalo ona je prihvatila igru i „probila” sam je. Prešla je na ti i tako je ostalo i posle filma.

Često držite master klase i pred studentima filma i glume, šta je vaš najvažniji savet mladim glumcima?

Tragajte, tragajte, ispitujte, ispitujte, budite, budite i rizikujte, rizikujte! I uživajte u tome što radite. I letite. I samo napred i napred! Sada zvučim kao fudbalski trener, ali tako je – samo napred.

Čiju biste vi master klasu rado pohađali?

Hm, zanimljivo pitanje. Definitivno bi to bila Liv Ulman. I Đina Roulands.

Šta kažete na promene koje su u filmsku industriju odnedavna uveli Britanci, 86 tačaka po kojima se povećava zaštićenost prekomerne izloženosti glumaca, pa i u scenama obnaženosti i seksa?

Nisam proučila taj novi zakonski akt, ali zamislite da kažete slikaru da mora da se pridržava nekih 86 tačaka dok slika nečije telo. Ne znam kako to može da funkcioniše. Da treba da režiram pitala bih se kako da sprovedem sve to uz tolika ograničenja i stalna razmišljanja o tome šta smem, a šta ne smem. Za mene kao glumicu, najbolja zaštita od prekomerne izloženosti zasnovana je na bazi poverenja. Ako nemaš poverenja u reditelja s kojim radiš, bolje nemoj da snimaš njegov film. 

Ako treba da smanjim grejanje u svom stanu, to nije lako

Kako komentarišete ovako duge ulične proteste u Francuskoj bez rezultata sa obe strane?

Ta situacija je kompleksna i zahteva mnogo priče, a meni se čini da ljudi nisu sasvim u konekciji sa svojim unutrašnjim slojevima i takođe mi se čini da pokušavaju da pronađu rešenja negde spolja. Panika sa obe strane raste, ali jedno je sigurno – vlada mora da služi narodu, mora ljudima da pruži osećaj zaštićenosti. Predugo se živi na egoističan način, a tako više ne može da se nastavi. Da bi došlo do promena svi treba da ulože napore, a čini se da nismo svi spremni na promene. Ako treba da smanjim grejanje u svom stanu, to nije lako. Razumete?


Komentari1
29b88
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Siniša Stojčić
Boginja glume, lepote i stila

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja