sreda, 12.08.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
ponedeljak, 09.12.2019. u 09:48

U Srbiji zagađen vazduh odnese 3.600 života godišnje

(Фото А. Васиљевић)

Zbog posledica zagađenja vazduha u Srbiji godišnje umre 3.600 osoba, rekao je šef kancelarije Svetske zdravstvene organizacije za Srbiju Marijan Ivanuša.

U svetu zbog zagađenja godišnje umre oko sedam miliona ljudi, od čega je pola miliona u Evropi.

Protekli vikend u Srbiji je obeležilo povećano zagađenje vazduha, naročito u Beogradu, Novom Sadu, Subotici, Kosjeriću, Nišu, Valjevu.

Stručnjaci kažu da nije povećana emisija zagađujućih čestica, već su atmosferske prilike doprinele da aero-zagađenje bude visoko.

Danas je situacija nešto bolja, ali na primer merne stanice Stari grad i Mostar i dalje pokazuju da je vazduh veoma zagađen.

Šef kancelarije svetske banke za Srbiju Marijan Ivanuša je rekao, gostujući u Dnevniku RTS-a, da zagađen vazduh može da utiče na kardiovaskularne i plućne bolesti, ali da sve zavisi od toga koliko je dugo vazduh zagađen i koliko dugo je neko izložen zagađenju.

Prema podacima i analizama SZO, u svetu umre sedam miliona ljudi godišnje od zagađenosti vazduha od čega je u Evropi pola miliona ljudi.

Procenjuje se da u Srbiji godišnje umre 3.600 osoba zbog čestica od 2,5 mikrona.

Kada je reč o merama protiv zagađenja, Ivanuša je prvo istakao redovna merenja da bi građani i vlasti znali kada je vazduh zagađen i da bi mogli da se ponašaju u skladu sa time.

Naveo je da je u tim slučajevima najbolje ostati u stanu, a oni koji moraju da izađu napolje trebalo bi da budu što manje aktivni.

Najveći uzročnici zagađenja su loženje vatre i saobaćaj, ali bitni faktori su klimatski i geografski uslovi.

Ivanuša objašnjava da su mere protiv zagađenja relativno skupe i da se njihovi efekti ne mogu očekivati preko noći.

„Zajednice godinama rade na poboljšanju kvaliteta vazduha, vidim i u Srbiji napredak”, rekao je Marijan Ivanuša.

Napomenuo je da bi češće trebalo koristiti gas umesto drva za grejanje a posebnu pažnju bi trebalo obratiti na saobraćaj jer stari automobili više zagađuju.

Ipak, kako je rekao Ivanuša, pušenje je mnogo štetnije po zdravlje od zagađenog vazduha a ljudi se ne bune toliko zbog pušenja koliko zbog vazduha.

Poručio je da maske ne pomažu iako se one mogu često videti u nekim azijskim zemljama.

Komentari9
25057
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Милош Лазић
СЗО је крајем 1971. године објавила податак да су велике богиње коначно и неопозиво нестале са земаљског шара. Само четири месеца касније Србију је заскочила епидемија вариоле вере која је могла да десеткује и Европу. Није, али углед Светске здравствене организације је пао на најниже гране. Нисам веровао да може да падне ниже, али... Иначе, у тој агенцији УН просечне плате су изнад пет хиљада долара. Месечно! Плус пензија после пет само година стажа. Као и у ЕУ. Па ви видите шта ћете...
Višeslav
Kakav ,,fantastičan'' metod zastrašivanja namučenih građana. Savet iz EU (koja se inače jako stara za zdravlje žitelja odog dela Evrope, dokazanao '99.): Izmenite atmosferske prilike, one vam ne valjaju...
max
I? Šta ćemo da preduzmemo?? Nije hitno??
Прле
Маске које носе у азијским земљама нису обичне какве се могу наћи код нас по апотекама, већ са додатним филтрима за микропрашину (нешто слично као у гас-маскама) која представља проблем ако се циља на последицу ложења угља и дрвета. Мере нису скупе (забрана увоза аутомобила старијих од седам година или црвене зоне у градовима), али последице реструктуирања ће као и увек сносити грађани. На ефекте не треба чекати годинама.
Гађење зазва духа (2)
... забрана Евро 3 мотора да буде чаробни штапић којим ће се решити проблем загађења околине. На пример, возило са мотором Евро 6 генерације које годишње превали 30.000 километара највероватније више загађује од Евро 1 који пређе 3.000 км годишње. Осим тога, уопште се не помињу најкрупнији загађивачи - провозајте се аутопутем БГ-НИ, па по ведром дану гледајте мало у правцу Дунава, у нивоу Смедерева и Костолца. Шта ћете видети? Видећете облаке отровног дима из димњака железаре и термоелектране!
Ex faca
I pored tih železara i TE žive ljudi koji ne treba da dišu? Skreću nam pažnju zabranom euro 3, 4 smislili način kako da namaknu još love. A niko se ne sekira za stotine onih koji umiru zbog nedostatka, recimo, skenera, aparata za zračenje. Šta će nekom jadniku zračenje za godinu i više dana, možda neće ni doživeti. dal je neko normalan da mu je važniji neki auto put od jenog čoveka? A umiru gradovi godišnje. Ko će da se vozi? Ono malo njih koji će da preteknu i naplaćuju putarinu strancima.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja