sreda, 11.12.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 23:05
​25. FAF

Tragikomična nejednakost svakodnevice

Na početku Festivala autorskog filma „Parazit” južnokorejskog autora Bong Jon Hoa, a zatim slede i novi filmovi Kena Louča, Marka Belokija, Porumbojua, Marčela i Elije Sulejmana koji nisu za propuštanje
Autor: Dubravka Lakićčetvrtak, 21.11.2019. u 22:00
Из филмова „Паразит”, „Жао нам је што смо вас пропустили” и „Ово мора бити рај” (Фото Прес служба 25. ФАФ-а)

Srpskom premijerom „Parazita” južnokorejskog autora Bong Jon Hoa, dobitnika „Zlatne palme” na 72. Kanskom festivalu, sutra u 19 sati u beogradskoj Kombank dvorani, svečano počinje 25. Festival autorskog filma, popularni FAF.

Bong Jon Ho je autor filmova koje poznaje i publika u Srbiji, među kojima su: „Psi koji laju ne ujedaju” (2000), sada već kultni „Uspomene na ubistvo” (2003), „Domaćin” (2006), „Majka” (2009), „Snowpiercer” (2013) i „Ojka” (2017) koji je radio za „Netfliks”. U najnovijem, pobedničkom „Parazitu”, prema sopstvenom priznanju datom u intervjuu za „Politiku” odmah posle osvajanja „Zlatne palme”, ovaj intrigantan reditelj je rekao da je želeo da pokaže širu sliku savremenog društva, narastajuću polarizaciju i gotovo tragikomičnu nejednakost i naglasio da živimo u eri globalnog kapitalizma i nažalost nemamo drugu alternativu.

U njegovom filmu „Parazit” životni put porodice od četiri nezaposlena člana, sasvim je neizvestan. Oni ne mogu nikada postati kapitalisti osim ako im se ne dogodi kakav iznenadni višemilionski dobitak na lutriji, što je mogućnost gotovo ravna nuli. Ali im se, onako visprenim i okretnim, može desiti da pokažu kako bi se i u ulozi kapitalista lako snašli. I kroz takvu vrstu mogućnosti, kroz parazitski, višestruko međusobno korisni odnos da jednom drugom, dobrostojećom, mladom porodicom, Bong Jon Ho razvija intrigantnu i slojevitu ideju ovog žanrovski neodređenog, ali veoma okretnog filma, u kojem se porodična drama širi do krimi-priče, tragikomedije i trilera.

Publika ovogodišnjeg FAF-a, čiji je glavni program pun filmova koji zavređuju visoke ocene, do 30. novembra osim u Kombank dvorani i u Domu omladine, Dvorani Kulturnog centra, bioskopima: „Fontana”, „Vlada Divljan”, Art Kolarčeva zadužbina i „Dragan Nikolić” i Domu kulture Studentski grad, videće i najnovija dela Kena Louča, Marka Belokija, Kornelija Porubmojua, Elije Sulejmana, Pjetra Marčela...

Među najsnažnijim i društveno najangažovanijim je bez sumnje „Žao mi je što smo vas propustili” legendarnog Kena Louča. Naoko, još jedna obična i jednostavna filmska priča slavnog škotskog tandema Louč – Pol Laverti, koja se pretvara u pravu studiju položaja radničke klase u 21. veku u kojem moderne tehnologije imaju primat nad ljudima, a saosećanje, kolegijalnost ili kakva organizovana društvena pomoć ne postoje više čak ni kao obični pojmovi. Dinamičan, sjajno glumljen i vizuelno moderan Loučov film lako pronalazi put do srca gledalaca. Čitav današnji svet počiva na te četiri duše iz ovog filma. Na članovima obične i svakodnevnim preživljavanjem zauzete britanske radničke porodice iz Njukastla...

O filmovima Marka Belokija „Izdajnik”, Kornelija Porumbojua „Zviždači”, Pjetra Marčela „Martin Idn”, o nedavnom dobitniku „Zlatnog Aleksandra” za najbolji film na 60. Solunskom festivalu – „Vatra će doći” Olivera Lase iz španske Galicije, brazilskom „Bakarau” (noćna lasta) Klebera Mendonse File i Hulijana Dornelesa, na stranicama „Politike” biće više reči narednih dana. Za ovu priliku čitaocima stiže preporuka za gledanje ostvarenja „To mora biti raj” palestinskog scenariste i reditelja Elije Sulejmana.

U ovom filmu, koji je na 72. Kanu osvojio Specijalnu nagradu žirija i nagradu kritičarskog žirija Fipresci, Sulejman svoj dobro poznati palestinski mikrokosmos odvodi u neku vrstu šetnje po svetu. Prvo do Pariza, potom i do Njujorka, i na humoristički način pokazuje i dokazuje da je svugde isto. U onim ključnim stvarima po čoveka problemi su istovetni i u Nazaretu i u Parizu i u Njujorku, s tim što su u Njujorku svi naoružani radi samozaštite.

Duhovit i ironičan, ali ne i ciničan Sulejmanov film, opet sa veoma malo reči a sa mnogo „čitljivih” filmskih slika iz kojih je sve jasno, gledaoce i šarmira i osvaja i zamisli. U njemu je ovaj izvrsni scenarista i reditelj još jednom prisutan i kao glumac, u njegovoj novoj „basterkitonovskoj” glavnoj ulozi.

Devedeset filmova, 12 takmičara

Ovogodišnji FAF nudi 90 filmova od kojih se 12 takmiči za festivalski Gran pri, nagradu koja nosi ime Aleksandra Saše Petrovića. Osim glavnog programa pažnju tradicionalno privlači i paralelni program „Hrabri Balkan”, a kako naglašavaju festivalski čelnici ove godine akcenat se stavlja na mlade neafirmisane autore. U tom kontekstu biće predstavljeni i srpski filmovi „Asimetrija” Maše Nešković i „Moj jutarnji smeh” Marka Đorđevića u kojem se poslednji put pojavljuje nezaboravni glumac Nebojša Glogovac...


Komentari0
b6c2f
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja