utorak, 10.12.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 23:02
NA ZELENOM VENCU

Zeleni venac čeka izmeštanje okretnice

Ukidanje terminusa preusmerilo bi više autobuskih linija i osposobilo nove okretnice van centra grada
Autor: Dejan Aleksićsreda, 20.11.2019. u 19:07
(Фото А. Васиљевић)

Za odlazak sa mape prestoničkih okretnica polako se pripremaju Trg republike i Studentski trg, a njima bi mogao da se pridruži i Zeleni venac. Nedavna najava nadležnih o izmeštanju terminusa sa Zelenjaka iznenadila je deo putnika u javnom prevozu prethodnih dana, a reč je ipak o ideji koja se ozbiljno razmatra poslednjih pet godina. Jer, kada je 2015. grad predstavio ambiciozni plan koji je predviđao radikalne promene u krvotoku prestoničkog javnog prevoza, predlog je bio upravo da se rasterete ili izmeste centralne okretnice, među kojima i Zeleni venac. Njime decenijama, svakodnevno, prolazi nekoliko desetina gradskih linija, na njemu otpočinje i završava putovanje petnaestak njih, pa je Zelenjak jedno od najopterećenijih saobraćajnih čvorišta u gradu, ali i jedna od najhaotičnijih i najružnijih centralnih tačaka. Ipak, i pored svega toga, od  2015. ideja o izmeštanju terminusa sa Zelenog venca nije pominjana donedavno, ali ni tada nadležni nisu precizirali šta bi to tačno podrazumevalo.

To ne znači da neke ideje na ovu temu nisu poznate. Za Zeleni venac 2015. nije predloženo potpuno ukidanje kao okretnice, ali jeste drastično rasterećenje i pretvaranje Zelenjaka u prolaznu stanicu. Predlozi su bili da se pojedine linije preusmere ka drugim okretnicama, delu njih produži ili skrati trasa, a neke bi bile u potpunosti ukinute. Ovu poslednju mogućnost, kako je predlagano, doživele bi linije 53, 56, 56L, 67, 68 i 704, ali bi većina njih dobila alternative produžavanjem ili preusmeravanjem trasa drugih autobusa. Sa druge strane, predlozi od pre četiri godine podrazumevali su da linija 84 poveže Mirijevo 4 i Novu Galeniku, da nova trasa autobusa 60 bude Viline vode – Zvezdara 2, a „sedamsto sedmice” Ušće – Zemun-polje. Prema tom planu, do daljeg bi Zeleni venac ostao okretnica za linije 15, 71, 72, 75 i 706.

Ove planove iz 2015. ipak treba uzeti sa rezervom jer malo šta od detalja iz tog plana je ostvareno. Od najavljivanih tektonskih promena zaživeli su vraćanje tramvaja 11, otvaranje dve okretnice na Novom Beogradu, uvođenje EKO linije (ali sa drugačijom trasom od prvobitno planirane) i rasterećenje okretnica na Studentskom trgu i Trgu republike.

Zelenjak je prema planu za javni prevoz viđen kao prolazna stanica, a ne kao tačka sa koje dolazi i polazi 15 linija gradskog prevoza 

Upravo njihovo nedavno rasterećenje nagoveštava da nadležni ne odustaju od ideje da centar grada, pa i terminus Zeleni venac, oslobode od dobrog dela javnog prevoza. Samo je još neizvesno kolike brze i koliko radikalne će biti te promene za one koji svakodnevno taj prevoz koriste. Jer, poslednje iznenadno ukidanje trola i trajno skraćivanje nekoliko autobuskih i trolejbuskih linija prilično su uznemirili građane koji nisu blagovremeno obavešteni šta im se sprema. Sa druge strane, ovi poslednji potezi nadležnih unose i sumnju u to da su iznenadne trajne promene trasa i ukidanje trola rađene planski – jer ideje iz plana predstavljenog 2015. nisu predviđale ukidanje linija 19 i 28 i skraćenje trase autobusa 96. Zato je vrlo moguće da, kada zaista i krene rasterećenje Zelenog venca, to baš i ne bude u skladu sa predloženim rešenjima od pre četiri godine.

Ka Novom Beogradu i Dorćolu

Rasterećenje Trga republike počelo je u leto 2016. kada su linije 27E, 35 i 43 poslate na nove okretnice kod Brankovog mosta. Onda je donedavno bila pauza da bi posle završetka radova na Trgu republike sa okretnica kod Trga i Akademskog parka bile sklonjene linije 19, 21, 22, 28, 43 (koja je u međuvremenu vraćena na Trg) i 96. Ako ne bude drastičnih promena u planovima, dve okretnice iz centra dobiće naslednicu u Dunavskoj, ali više nije jasno kojim linijama će ona biti namenjena jer ih je već sada na dva trga ostalo vrlo malo.

Tunel, terasa, amfiteatar

Na sudbinu okretnice na Zelenjaku ne utiču samo planovi nadležnih za novo premrežavanje javnog prevoza, već posredno i projekti koji su u toku ili će početi narednih godina u okolini Zelenog venca. Već dugo se najavljuje uređenje Terazijske terase i gradnja tunela od Savske do Dunavske padine. Osim toga, i širenje „Beograda na vodi” i preuređenje Savskog trga menjaju trase linija gradskog prevoza. I među građanima, pogotovu onim aktivnim na forumima posvećenim gradu, postoji inicijativa da se Zelenjak i Brankova rasterete da bi bilo više prostora za pešake i bicikliste.


Komentari3
5426b
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Марко
Вероватно нећете објавити, али да пробам. Градски саобраћај је много лош и сваком изменом постаје све гори. Због тога све више људи користи аутомобиле и гужве су све веће.
ne mogu da verujem
Zeleni venac je za vreme obnove poceo da klizi ka Ekonomskom faksu, bojim se da ce sada zavrsiti u Savamali. Brdo je nestabilno, ne treba ga dirati.
Milorad
Još da se promeni mentalitet gradjana, i eto nama svetle budućnosti.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja